351
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۵۹۳.تفسير ابن كثيرـ به نقل از مجاهد ـ: مردم از نجوا كردن (گفتگوى محرمانه) با پيامبر صلى الله عليه و آله نهى شدند ، مگر آن كه صدقه بدهند، پس از آن كسى جز على بن ابى طالب عليه السلام با پيامبر نجوا نكرد . يك دينار ، صدقه داد و آن گاه با پيامبر صلى الله عليه و آله نجوا كرد و از او درباره ده ويژگى پرسيد و پس از آن ، آيه «رخصت» نازل شد.

۴۵۹۴.فرائد السمطين :از على عليه السلام روايت شده كه وى ، ده بار و براى ده موضوع با پيامبر خدا نجوا كرد و ده صدقه براى آنها پرداخت .
در بار اوّل پرسيد : وفا چيست؟
[ پيامبر خدا] فرمود : «توحيد و شهادت به لا إله إلّا اللّه ».
آن گاه پرسيد : فساد چيست؟
فرمود : «كفر و شرك به خداوند عز و جل» .
پرسيد : حق چيست؟
فرمود : «اسلام، قرآن و ولايت ـ زمانى كه به دست تو برسد ـ ».
پرسيد : زرنگى چيست؟
فرمود : «ترك زرنگى».
پرسيد : بر من چه واجب است؟
فرمود : «اطاعت خداوند و اطاعت فرستاده او».
پرسيد : چگونه خداوند متعال را بخوانم؟
فرمود : «از روى صداقت و يقين».
پرسيد : از خداوند متعال ، چه چيزى بخواهم؟
فرمود : «سلامت [ دين و بدن]» .
پرسيد : براى نجات خويش ، چه كار كنم؟
فرمود : «حلال بخور و راست بگو».
پرسيد : شادى چيست؟
فرمود : «بهشت».
پرسيد : آسايش چيست؟
فرمود : «ديدار خداوند متعال».
هنگامى كه پيامبر خدا از پاسخ گفتن به پرسش هاى على عليه السلام فارغ شد ، حكم وجوب صدقه ، نَسخ شد.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
350

۴۵۹۳.تفسير ابن كثير عن مجاهد :نُهوا عَن مُناجاةِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله حَتّى يَتَصَدَّقوا ، فَلَم يُناجِهِ إلّا عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ قَدَّمَ دِينارا صَدَقَةً تَصَدَّقَ بِهِ ، ثُمَّ ناجَى النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله ، فَسَأَلَهُ عَن عَشرِ خِصالٍ ، ثُمَّ اُنزِلَتِ الرُّخصَةُ . ۱

۴۵۹۴.فرائد السمطين :رُوِيَ عَن عَلِيٍّ رضى الله عنه أنَّهُ ناجى رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَشرَ مَرّاتٍ بِعَشرِ كَلِماتٍ قَدَّمَها عَشرَ صَدَقاتٍ ، فَسَأَلَ فِي الاُولى : مَا الوَفاءُ ؟ قالَ : التَّوحِيدُ ، وشَهادَةُ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ .
ثُمَّ قالَ : ومَا الفَسادُ ؟
قالَ : الكُفرُ ، وَالشِّركُ بِاللّهِ عَزَّ وجَلَّ .
قالَ : ومَا الحَقُّ ؟
قالَ : الإِسلامُ ، وَالقُرآنُ ، وَالوِلايَةُ إذَا انتَهَت إلَيكَ .
قالَ : ومَا الحيلَةُ ؟
قالَ : تَركُ الحيلَةِ .
قالَ : وما عَلَيَّ ؟
قالَ : طاعَةُ اللّهِ وطاعَةُ رَسولِهِ .
قالَ : وكَيفَ أدعُو اللّهَ تَعالى ؟
قالَ : بِالصِّدقِ وَاليَقينِ .
قالَ : وماذا أسأَلُ اللّهَ تَعالى ؟
قالَ : العافِيَةَ .
قالَ : وماذا أصنَعُ لِنَجاةِ نَفسي ؟
قالَ : كُل حَلالاً ، وقُل صِدقا .
قالَ : ومَا السُّرورُ ؟
قالَ : الجَنَّةُ .
قالَ : ومَا الرّاحَةُ ؟
قالَ : لِقاءُ اللّهِ تَعالى .
فَلَمّا فَرَغَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله مِن جَوابِ أسئِلَةٍ عَلِيٍّ نُسِخَ حُكمُ وُجوبِ الصَّدَقَةِ . ۲

1.تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۷۵ ، تفسير الطبري : ج ۱۴ الجزء ۲۸ ص ۲۰ ، تفسير الفخر الرازي : ج ۲۹ ص ۲۷۲ عن ابن عبّاس ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۸۴ نقلاً عن عبد بن حميد وابن المنذر وابن أبي حاتم ؛ مجمع البيان : ج ۹ ص ۳۷۹ عن مجاهد وقتادة ، العمدة : ص ۱۸۵ ح ۲۸۲ كلّها نحوه وراجع شواهد التنزيل : ج ۲ ص ۳۱۱ ـ ۳۲۸ .

2.فرائد السمطين : ج ۱ ص ۳۵۹ ح ۲۸۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 50429
صفحه از 600
پرینت  ارسال به