463
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

ر . ك : ج 2 ص 37 (احاديثِ منزلت) .

5 / 11

صاحب بيرق پيامبر

۴۷۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در وصف على عليه السلام ـ: او صاحب بيرق من در هر سختى و ناگوارى است.

۴۷۴۸.المعجم الكبيرـ به نقل از جابر بن سَمُرة ـ: گفتند : اى پيامبر خدا! چه كسى در روز قيامت ، بيرق تو را به دوش مى كشد؟
فرمود : «چه كسى شايسته تر از آن كه در دنيا آن را به دوش كشيد، على بن ابى طالب».

۴۷۴۹.المناقب ، ابن شهر آشوبـ به نقل از زيد بن على ، از پدرانش عليهم السلام ـ: در جنگ اُحد ، استخوان ساعد على عليه السلام شكست . در دستش بيرق پيامبر خدا بود و بيرق از دستش افتاد . مسلمانان از گرفتن آن اجتناب كردند . پيامبر خدا فرمود : «آن را در دست چپش بگذاريد ؛ چون او صاحب بيرق من در دنيا و آخرت است» .
در روايت ديگرى آمده كه : مِقداد ، آن را بلند كرد و به على عليه السلام داد و پيامبر خدا فرمود : «تو صاحب بيرق من در دنيا و آخرتى».

۴۷۵۰.امام على عليه السلامـ پس از بازگشت از نهروان ـ: من صاحب بيرق پيامبر خدا در دنيا و آخرتم.

۴۷۵۱.امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام :[ على عليه السلام ] در همه جنگ ها صاحب بيرق پيامبر خدا بود.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
462

راجع : ج 2 ص 36 (أحاديث المنزلة) .

5 / 11

صاحِبُ رايَةِ النَّبِيِّ

۴۷۴۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في وَصفِ عَلِيٍّ عليه السلام ـ: إنَّهُ صاحِبُ لِوائي عِندَ كُلِّ شَديدَةٍ وكَريهَةٍ . ۱

۴۷۴۸.المعجم الكبير عن جابر بن سمرة :قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ، مَن يَحمِلُ رايَتَكَ يَومَ القِيامَةِ ؟ قالَ : مَن يُحسِنُ أن يَحمِلَها إلّا مَن حَمَلَها فِي الدُّنيا ؛ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ . ۲

۴۷۴۹.المناقب لابن شهر آشوب عن زيد بن عليّ عن آبائه عليهم السلام: كُسِرَت زَندُ عَلِيٍّ يَومَ اُحُدٍ وفي يَدِهِ لِواءُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَسَقَطَ اللِّواءُ مِن يَدِهِ ، فَتَحاماهُ المُسلِمونَ أن يَأخُذوهُ ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : فَضَعوهُ فِي يَدِهِ الشِّمالِ ؛ فَإِنَّهُ صاحِبُ لِوائي فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
وفي رِوايَةِ غَيرِهِ : فَرَفَعَهُ المِقدادُ وأعطاهُ عَلِيّا ، وقالَ صلى الله عليه و آله : أنتَ صاحِبُ رايَتي فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ . ۳

۴۷۵۰.الإمام عليّ عليه السلامـ بَعدَ انصِرافِهِ مِنَ النَّهرَوانِ ـ: أنَا صاحِبُ لِواءِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ . ۴

۴۷۵۱.الإمام الباقر أو الإمام الصادق عليهماالسلام :كانَ [عَلِيٌّ عليه السلام ]صاحِبُ رايَةِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فِي المَواطِنِ كُلِّها . ۵

1.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۳۳۱ ح ۸۸۹۳ عن ابن عبّاس .

2.المعجم الكبير : ج ۲ ص ۲۴۷ ح ۲۰۳۶ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۷۴ ح ۸۴۱۸ و ص ۷۵ ح ۸۴۱۹ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۳۳۶ ، المناقب للخوارزمي : ص ۳۵۸ ح ۳۶۹ ؛ المناقب للكوفي : ج ۱ ص ۵۱۵ ح ۴۴۰ و ج ۲ ص ۴۹۸ ح ۱۰۰۰ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۲۲۸ وفيها «عسى» بدل «يحسن» .

3.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۲۹۹ ؛ ذخائر العقبى : ص ۱۳۷ عن الإمام عليّ عليه السلام نحوه .

4.معاني الأخبار : ص ۶۰ ح ۹ ، بشارة المصطفى : ص ۱۳ كلاهما عن جابر الجعفي عن الإمام الباقر عليه السلام .

5.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۳۰۷ ح ۱۳۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 48520
صفحه از 600
پرینت  ارسال به