475
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

به دست آورده ايم. آنچه ما بدان دست يافته ايم ، نمى تواند چيزى به حساب آيد ، جز اندكى از آنچه امام عليه السلام اقدام به بيان آن كرده و آن را بر امّت ، آشكار ساخته است ، كه متأسفانه ، يا خبر آن و يا اصل و اساسش و يا اثرش ، بنا به دلايل گوناگون ـ كه در جاى خود گفته شده ـ از ميان رفته و به ما نرسيده است.
شگفتا از دانش امام عليه السلام كه كنجكاوى در ابعاد بى پايان آن ، چه بسا موجب بُهت و حيرت مى شود . هنگامى كه براى شرح يكى از حقايق آن علم ، دست به قلم مى بريم ، ناگهان دريايى موج خيز در پيش روى خود مى بينيم كه رودهاى آن به اطراف و اكناف ، روان است . دانش امام ، درياى پايان ناپذيرى است كه امواجش انباشته و پى در پى مى آيند و رودهاى آن ، در افق هاى دوردست ، جريان مى يابند و بستر آن ، متلاطم و ناآرام است.
قلم ، چگونه مى تواند بلنداى دانش امام عليه السلام را ـ كه دروازه علم و حكمت پيامبر است ـ به تصوير بكشد؟ و كلمات ، چگونه مى توانند قله دانش او را فتح كنند ، در حالى كه او گنجينه دار دانش پيامبر صلى الله عليه و آله و همه پيامبران است؟
قلم ، چگونه مى تواند پابه پاى دانش امام عليه السلام پيش برود ، در حالى كه دانش او ، همه دانش هاى قرآنى و معارف دينى و مرگ و ميرها و حوادث را در بر مى گيرد؟ صاحب اين دانش ، به گذشته و حال ، چنان مى نگريست كه گويى به اشخاص پيش روى خود نگاه مى كند . همه چيز ، همانند خورشيد در وسط آسمان ، برايش روشن و آشكار بود.
تمامى «علم الكتاب» ـ بر اساس تصريح روايات ـ ، نزد امام على عليه السلام بود ، در حالى كه در نزد آصف بن برخيا جز اندكى از آن نبود و او با اين وصف ، مى توانست تخت بلقيس را در يك پلك به هم زدن ، از فاصله اى دوردست ، نزد سليمان ، حاضر كند . پس شايسته است با روشن دلى و بصيرت و انديشه ، در علم آصف (علمٌ مِنَ


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
474

درآمد

اين بخش ، به بحث و بررسى گستره دانش امام على عليه السلام اختصاص دارد و از سويى به تلاش هاى خستگى ناپذير پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله براى پرورش و تربيت علمى امام على عليه السلام مى پردازد و از سوى ديگر ، به استعداد عظيم و درخشان و ظرفيت بى پايان امام عليه السلام و تلاش هايى كه در راستاى يادگيرى و بهره ورى از پيامبر صلى الله عليه و آله انجام داده ، اشاره دارد . در نتيجه ، جايگاه رفيع امام على عليه السلام را در جهان دانش و چيرگى اعجاب آور ايشان را بر همه دانش ها نمايان مى سازد.
دنبال كردن اين روند و كنجكاوى در بحث هاى بخش يازدهم ، پژوهشگر را به شدّت ، شيفته علم امام مى كند و او را با اشتياق تمام ، در پى الهام گرفتن از پرتوهاى علوم گسترده امام عليه السلام و به دست آوردن نمى از آن درياى كران ناپيدا ، به تكاپو مى اندازد . از همين رو ، اين بخش كه عنوان «پرتوى از علم امام على عليه السلام » را بر خود دارد ، در پاسخ به آن نياز ، آورده شد و از ملاحظه فصل هايى كه آن را تشكيل مى دهند ، اين نكته به روشنى قابل استفاده است.
با اين وجود ، آنچه مى آورديم ، جز نمى از يمى و جز توشه اى بس اندك در اين عرصه بيش نيست ؛ تلاشى ناچيز براى يادآورى نمونه ها و شواهدى از چشمه دانش علوى! آنچه ما مى آوريم ، تنها بخش كوچكى است از آنچه از معارف علوى

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 47507
صفحه از 600
پرینت  ارسال به