565
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۹۲۷.شرح نهج البلاغةـ درباره على عليه السلام ـ: درباره مردى كه هر فضيلتى به او منسوب است ، چه بگويم؟ ... از جمله دانش ها ، دانش تفسير قرآن است كه آن را از او گرفته اند و شاخ و برگ داده اند و اگر به كتاب هاى تفسير رجوع كنى ، درستى اين مطلب را خواهى يافت ؛ چون بيشتر آن دانش از او و عبد اللّه بن عبّاس است و همه مردم ، از همراهى ابن عبّاس با على عليه السلام و ارتباط تنگاتنگش با او و شاگردى اش پيش او و دانش آموختگى اش در مكتب او ، باخبرند .
به ابن عبّاس گفته شد : نسبت دانش تو به دانش پسر عمويت چيست؟
گفت : همچون نسبت يك قطره باران است به اقيانوس .

۴۹۲۸.مطالب السؤول :در ميان امّت [ اسلامى] ، مشهور است كه سرآمد پيش كسوتانِ تفسير و پيشوا و پيشتاز آنان ، و آن كه انگشت اشاره ها به سوى اوست ، عبد اللّه بن عبّاس است ، و او شاگرد على عليه السلام بود ، از او پيروى كرد ، از وى آموخت و از او بهره گرفت .
و پيشواى كوفيان كه در بين آنان به قرائت ، مشهور بود ، عاصم بن ابى نَجود است و قرائت وى در همه دنيا منتشر شده است و روايت ابو بكر و حفص از او گرفته شده است و همين قرائت ، مشهور و زبانزد است . عاصم در اين خصوص ، شاگرد ابو عبد الرحمان سُلَمى است و ابو عبد الرحمان سُلَمى ، شاگرد على عليه السلام بود كه قرائتش را از او نقل كرده و ياد گرفته است ، و على عليه السلام قرائت را از پيامبر خدا ياد گرفته و بهره برده است . پس عاصم در قرائت ، شاگردِ شاگرد على عليه السلام بود .

ر . ك : ج 7 ص 515 (آن كه دانش كتاب نزد اوست) .
ج 8 ص 291 (قرآنِ گويا) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
564

۴۹۲۷.شرح نهج البلاغةـ في عَلِيٍّ عليه السلام ـ: ما أقولُ في رَجُلٍ تَعَزّى إلَيهِ كُلُّ فَضيلَةٍ ... ومِنَ العُلومِ عِلمُ تَفسيرِ القُرآنِ ، وعَنهُ اُخِذَ ، ومِنهُ فُرِّعَ . وإذا رَجَعتَ إلى كُتُبِ التَّفسيرِ عَلِمتَ صِحَّةَ ذلِكَ ، لِأَنَّ أكثَرَهُ عَنهُ وعَن عَبدِ اللّهِ بنِ عَبّاسٍ ، وقَد عَلِمَ النّاسُ حالَ ابنِ عَبّاسٍ في مُلازَمَتِهِ لَهُ ، وَانقِطاعِهِ إلَيهِ ، وأنَّهُ تِلميذُهُ وخِرّيجُهُ . وقيلَ لَهُ : أينَ عِلمُكَ مِن عِلمِ ابنِ عَمِّكَ ؟ فَقالَ : كَنِسبَةِ قَطرَةٍ مِنَ المَطَرِ إلَى البَحرِ المُحيطِ ! ۱

۴۹۲۸.مطالب السؤول :قَدِ استَفاضَ بَينَ الاُمَّةِ أنَّ رَئيسَ أئِمَّةِ التَّفسيرِ وقُدوَتَهُم وَالمُقَدَّمَ عَلَيهِم وَالمُشارَ إلَيهِ فيهِ عَبدُ اللّهِ بنُ عَبّاسٍ ، وهُوَ كانَ تِلميذا لِعَلِيٍّ عليه السلام ، ومُقتَدِيا بِهِ ، وآخِذا عَنهُ ، ومُستَفيدا مِنهُ .
وإمامُ الكوفِيّينَ المَشهورُ بِالقِراءَةِ بَينَهُم عاصِمُ بنُ أبِي النَّجودِ ، وقَدِ انتَشَرَ قِراءَتُهُ فِي الدُّنيا ، واُخِذَت عَنهُ مِن رِوايَةِ أبي بَكرٍ وحَفصٍ وهِيَ القِراءَةُ المَشهورَةُ المَذكورَةُ ، وهُوَ فيها تِلميذٌ لِأَبي عَبدِ الرَّحمنِ السُّلَمِيَّ ، وأبو عَبدِ الرَّحمنِ تِلميذٌ لِعَلِيٍّ عليه السلام ، نَقَلَها عَنهُ وأخَذَها مِنهُ ، وهُوَ عليه السلام أخَذَها وَاستَفادَها مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَعاصِمٌ فيها تِلميذٌ لِتِلميذِ عَلِيٍّ عليه السلام . ۲

راجع : ج 7 ص 514 (الذي عنده علم الكتاب) .
ج 8 ص 290 (القرآن الناطق) .

1.شرح نهج البلاغة : ج ۱ ص ۱۷ و ص ۱۹ .

2.مطالب السؤول : ص ۲۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 49731
صفحه از 600
پرینت  ارسال به