447
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8

۳۷۳۷.امام كاظم عليه السلامـ وقتى محمّد بن فُضَيل درباره سخن خداوند پرسيد كه مى فرمايد :«پس آيا آن كس كه نگونسار ، راه مى پيمايد ، هدايت يافته تر است يا آن كس كه ايستاده بر راه راست مى رود؟!»ـ: خداوند ، كسى را كه از ولايت على عليه السلام روى برگردانده ، به كسى تشبيه كرده كه نگونسار راه مى رود و به راه خود ، راهبرى نمى شود و كسى را كه از او پيروى كرده ، بر راه مستقيم ، بر قرار شمرده است ، و راه مستقيم ، امير مؤمنان است.

ر . ك : ص 145 (راه راست) .

4 / 8

امام رضا

۳۷۳۸.امام رضا عليه السلامـ به عبد اللّه بن اَبان زَيّات ـ: آيا كتاب خداوند عز و جل را نخوانده اى: «بگو : [ هر كارى كه مى خواهيد ]بكنيد ، كه به زودى خدا و پيامبر او و مؤمنان ، كردار شما را خواهند ديد» ؟ سوگند به خدا، [ مراد از «مؤمنان» در آيه،] على بن ابى طالب عليه السلام است.

۳۷۳۹.امام رضا عليه السلامـ در پـاسخ پـرسـش مـأمـون از اصل اسلام، نوشت ـ: راهنماى پس از او (پيامبر خدا) و حجّت بر مؤمنان و متصدّى كارهاى مسلمانان ، گوينده از قرآن ، دانا به احكام ، برادر ، جانشين ، وصى و ولىّ او ، آن كه نسبت به او ، چون هارون نسبت به موسى عليه السلام است؛ يعنى امير مؤمنان ، پيشواى متّقيان ، رهبر سپيد رويان، برترينِ وصى ها، وارث دانش پيامبران و رسولان، على بن ابى طالب عليه السلام است.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
446

۳۷۳۷.عنه عليه السلامـ لَمّا سَأَلَهُ مُحَمَّدُ بنُ الفُضَيلِ عَن قَولِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ :«أَفَمَن يَمْشِى مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّن يَمْشِى سَوِيًّا عَلَى صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ »۱ـ: إنَّ اللّهَ ضَرَبَ مَثَلَ مَن حادَ عَنِ وِلايَةِ عَلِيٍّ كَمَن يَمشي عَلى وَجهِهِ لا يَهتَدي لِأَمرِهِ، وجَعَلَ مَن تَبِعَهُ سَوِيّا عَلى صِراطٍ مُستَقيمٍ، وَالصِّراطُ المُستَقيمُ أميرُالمُؤمِنينَ عليه السلام . ۲

راجع : ص 144 (الصراط المستقيم) .

4 / 8

الإِمامُ عَلِيُّ بنُ موسَى الرِّضا

۳۷۳۸.الإمام الرضا عليه السلامـ لِعَبدِ اللّهِ بنِ أبانٍ الزَّيّاتِ ـ: أما تَقرَأُ كِتابَ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ : «وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»۳ ؟ قالَ : هُوَ وَاللّهِ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام . ۴

۳۷۳۹.عنه عليه السلامـ في كِتابِهِ إلَى المَأمونِ حينَ سَأَلَهُ عَن مَحضِ الإِسلامِ ـ: إنَّ الدَّليلَ بَعدَهُ [رَسولِ اللّه صلى الله عليه و آله ]وَالحُجَّةَ عَلَى المُؤمِنينَ ، وَالقائِمَ بِأَمرِ المُسلِمينَ ، وَالنّاطِقَ عَنِ القُرآنِ ، وَالعالِمَ بِأَحكامِهِ ، أخوهُ وخَليفَتُهُ ووَصِيُّهُ ووَلِيُّهُ ، وَالَّذي كانَ مِنهُ بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى، عَلِيُّ بنُ أبيطالِبٍ عليه السلام أميرُالمُؤمِنينَ، وإمامُ المُتَّقينَ، وقائِدُ الغُرِّ المُحَجَّلينَ ، وأفضَلُ الوَصِيّينَ ، ووارِثُ عِلمِ النَّبِيّينَ وَالمُرسَلينَ . ۵

1.الملك : ۲۳ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۴۳۳ ح ۹۱ .

3.التوبة : ۱۰۵ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۲۲۰ ح ۴ عن عبد اللّه بن أبان الزيّات ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۰۹ ح ۱۲۱ عن يحيى بن مساور عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه .

5.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۲۲ ح ۱ عن الفضل بن شاذان ، تحف العقول : ص ۴۱۶ وزاد فيه «ويعسوب المؤمنين» بعد «قائد الغرّ المحجّلين» .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 86734
صفحه از 578
پرینت  ارسال به