543
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8

6 / 16

عبد اللّه‏ بن مسعود

۳۸۵۲.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از عبد اللّه‏ بن مسعود ـ : ما همواره گفتگو مى‏كرديم كه برترينِ مردم مدينه ، على بن ابى طالب است.

۳۸۵۳.تاريخ دمشقـ به نقل از عبد اللّه‏ بن مسعود ـ : قرآن بر هفت حرف نازل شده است كه هر حرفى ، ظاهرى و باطنى دارد و نزد على بن ابى طالب ، دانش ظاهر و باطن آن بود.

6 / 17

عَدى بن حاتم

۳۸۵۴.الإمامة والسياسةـ دربيان اختلاف ياران امام در جنگ صفّين در مورد ادامه جنگ ـ : عدىّ بن حاتم برخاست و گفت : اى مردم! به خدا سوگند ، اگر غير از على، كسى ما را به جنگ با اهل نماز فرا مى‏خوانْد ، پاسخش نمى‏داديم. او هيچ‏گاه وارد جريانى نمى‏شود ، جز آن كه دليلى خدايى بر آن دارد و در دستانش سببى الهى است. او به خاطر يك شبهه در مورد عثمان ، دست نگه داشت ، با جمليان به خاطر شكستن بيعت جنگيد ، و با شاميان ، به خاطر ستمكارى‏شان جنگيد. به كارهاى خود و
كارهاى او بنگريد. اگر او نسبت به شما برترى دارد و شما مانند او نيستيد ، پس تسليم او شويد؛ و گرنه با او جدال كنيد.
سوگند به خدا، اگر دانش قرآن و سنّتْ ملاك باشد ، او داناترينِ مردم به آن دو است ، و اگر اسلامْ ملاك باشد ، او برادر پيامبر خدا و در اسلامْ سرآمد است. اگر زهد و عبادتْ ملاك باشد ، او زاهدترين و سخت عبادت‏ترينِ مردم است ، و اگر خِرَد و سرشتْ ملاك باشد ، او خردمندترينِ مردم است و ريشه‏دارترين سرشت را دارد ، و اگر بزرگ‏مَنشى و يارى‏رسانى ملاك باشد ، او بزرگوارترين و يارى‏رسان‏ترينِ مردم است.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
542

6 / 16

عَبدُ اللّه‏ِ بنُ مَسعودٍ

۳۸۵۲.فضائل الصحابة لابن حنبل عن عبد اللّه‏ بن مسعود : كُنّا نَتَحَدَّثُ أنَّ أفضَلَ أهلِ المَدينَةِ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ . ۱

۳۸۵۳.تاريخ دمشق عن عبد اللّه‏ بن مسعود: إنَّ القُرآنَ اُنزِلَ عَلى سَبعَةِ أحرُفٍ ، ما مِنها حَرفٌ إلّا لَهُ ظَهرٌ وبَطنٌ ، وإنَّ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عِندَهُ مِنهُ عِلمُ الظّاهِرِ وَالباطِنِ . ۲

6 / 17

عَدِيُّ بنُ حاتِمٍ

۳۸۵۴.الإمامة والسياسةـ في ذِكرِ اختِلافِ أصحابِ الإِمامِ فِي استِمرارِ القِتالِ يَومَ صِفّينَ ـ : قامَ عَدِيُّ بنُ حاتِمٍ ، فَقالَ :
أيُّهَا النّاسُ ! إنَّهُ وَاللّه‏ِ لَو غَيرُ عَلِيٍّ دَعانا إلى قِتالِ أهلِ الصَّلاةِ ما أجَبناهُ ولا وَقَعَ بِأَمرٍ قَطُّ إلّا ومَعَهُ مِنَ اللّه‏ِ بُرهانٌ ، وفي يَدَيهِ مِنَ اللّه‏ِ سَبَبٌ ، وإنَّهُ وَقَفَ عَن عُثمانَ بِشُبهَةٍ ، وقاتَلَ أهلَ الجَمَلِ عَلَى النَّكثِ ، وأهلَ الشّامِ عَلَى البَغيِ ، فَانظُروا في
اُمورِكُم وأمرِهِ ؛ فَإِن كانَ لَهُ عَلَيكُم فَضلٌ فَلَيسَ لَكُم مِثلُهُ ، فَسَلِّموا لَهُ ، وإلّا فَنازِعوا عَلَيهِ .
وَاللّه‏ِ لَئِن كانَ إلَى العِلمِ بِالكِتابِ وَالسُّنَّةِ إنَّهُ لَأَعلَمُ النّاسِ بِهِما ، ولَئِن كانَ إلَى الإِسلامِ إنَّهُ لَأَخو نَبِيِّ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، وَالرَّأسُ فِي الإِسلامِ ، ولَئِن كانَ إلَى الزُّهدِ وَالعِبادَةِ إنَّهُ لَأَظهَرُ النّاسِ زُهدا ، وأنهَكُهُم عِبادَةً ، ولَئِن كانَ إلَى العُقولِ وَالنَّحائِزِ ۳ إنَّهُ لَأَشَدُّ النّاسِ عَقلاً ، وأكرَمُهُم نَحيزَةً ، ولَئِن كانَ إلَى الشَّرَفِ وَالنَّجدَةِ ، إنَّهُ لَأَعظَمُ النّاسِ شَرَفا ونَجدَةً . ۴

1.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص۶۴۶ ح۱۰۹۷ و ص۶۰۴ ح۱۰۳۳ ، مسند البزّار : ج ۵ ص ۵۵ ح ۱۶۱۶ ، الرياض النضرة : ج۳ ص۱۸۲، المستدرك على الصحيحين: ج۳ص۱۴۵ ح۴۶۵۶، الطبقات الكبرى : ج ۲ ص ۳۳۸ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۰۶ الرقم ۱۸۷۵ وفي الثلاثة الأخيرة «أقضى» بدل «أفضل» .

2.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۰۰ ، فرائد السمطين : ج ۱ ص۳۵۵ ح ۲۸۱ ، حلية الأولياء : ج ۱ ص ۶۵ وليس فيه «منه» .

3.نحيزة الرجل : طبيعته (المحيط في اللغة : ج ۳ ص ۱۳ «نحز») .

4.الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۴۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 86638
صفحه از 578
پرینت  ارسال به