547
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8

6 / 18

عُقْبة بن عَمرو

۳۸۵۶.تاريخ اليعقوبىـ در ياد كردِ جلسه بيعت مردم با على عليه ‏السلام ـ : آن‏گاه ، عقبة بن عمرو برخاست و گفت : چه كسى مانند على، روزى چون روز عَقَبه و بيعتى چون بيعت‏رضوان دارد؟ پيشواىِ هدايتگرى كه‏بيم ستمگرىِ او نمى‏رود ، و دانشورى كه بيم جهل او نمى‏رود.

6 / 19

عمّار بن ياسر

۳۸۵۷.الفتوحـ از سخنان عمّار بن ياسر در جنگ صفّين ، خطاب به عمرو بن عاص ـ : اى ابتر! آيا نمى‏دانى كه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود : «هر كس كه من مولاى اويم ، على مولاى اوست. بار الها! آن كه او را دوست مى‏دارد ، دوست بدار و آن كه او را دشمن مى‏دارد ، دشمن بدار. آن كه او را يارى مى‏رسانَد ، يارى رسان ، و آن كه او را بى‏يار مى‏گذارَد ، بى ياور گذار»؟

۳۸۵۸.الأمالى ، طوسىـ به نقل از مالك بن اوس ـ : على بـن ابى طالب ، غالبا در منطقه «قناه» ۱ به سر مى‏بُرد. يك روز، بعد از [ نماز ]صبح ، ما در مسجد نشسته بوديم كه طلحه و زبير ، سر رسيدند و با فاصله از على نشستند. سپس مروان ، سعيد ، عبد اللّه‏ بن زبير و مسوّر بن مخرمه آمدند و نشستند. على ، عمّار ياسر را فرمانده سواره نظام قرار داده بود.
عمّار ، خطاب به ابو هيثم بن تَيّهان ، ابو ايّوب خالد بن زيد ، ابو حَيّه و رفاعة بن رافع كه در ميان گروهى [ ديگر ]از ياران پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله [ نشسته ]بودند ، گفت : برخيزيد و پيش اين جماعت برويد؛ چون از آنان اخبار ناخوشايندى از مخالفت با پيشوايشان (امير مؤمنان) وطعن بر وى به ما رسيده است. گروهى از مردمِ ستم‏پيشه و دشمن ، بين آنان نفوذ پيدا كرده‏اند كه آنان را به كارى وادار خواهند كرد كه نمى‏خواهند.
آنان برخاستند و ما هم برخاستيم و نزد آنان رفتيم. ابو هيثم بن تَيّهان ، شروع به سخن گفتن كرد و گفت : شما دو نفر (طلحه و زبير) در اسلام، كارهايى كرده‏ايد و سابقه داريد و با امير مؤمنان ، خويشى داريد و از شما دو نفر ، خبر طعن و خشم بر امير مؤمنان ، رسيده است. اگر موضوعى خاص مربوط به شما دو نفر است ، پسر عمّه‏تان و پيشوايتان را مورد عتاب قرار دهيد ، و اگر براى خيرخواهىِ مسلمانان است ، آن را از على فروگذار نكنيد و ما هم شما را يارى خواهيم كرد؛ در حالى كه مى‏دانيد كه بنى اميّه ، هيچ‏گاه خيرخواه شما نيستند و شما دشمنىِ آنان را با خود، مى‏دانيد و شما هر دو در خون عثمان ، مشاركت و همكارى داشتيد.
زبير ، سكوت كرد و طلحه ، شروع به سخن گفتن كرد و گفت : همه‏تان حرف‏هايتان را بزنيد؛ چون فكر مى‏كنم كه هر كدام، چيزى در دل داريد.
عمّار بن ياسر ، سپاس و ثناى خدا گفت و بر پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله درود فرستاد و گفت : شما دو نفر ، صحابى پيامبر خدا بوديد و نسبت به امامتان، على بن ابى طالب ، قول اطاعت و خيرخواهى داديد و بر عمل بر پايه اطاعت از خدا و پيامبر خدا و اين كه كتاب خدا را راهنماى ما قرار دهد ، عهد و پيمان بستيد؛ [ امامى] كه دل از دنيا كَنده و كتاب خدا را پيش داشته است. بنابراين ، خشم و غضب بر على ابن ابى‏طالب ، بر چه اساسى است؟ خشمِ مردان ، براى حقّ است. او را يارى كنيد. خدا شما را يارى رسانَد!
عبد اللّه‏ بن زبير شروع به سخن گفتن كرد و گفت : اى ابو يقظان! ياوه‏گويى كردى.
عمّار، خطاب به وى گفت : اى ترش‏روىِ اخمو! به تو چه مربوط است كه در اين مسائل ، دخالت كنى؟
آن‏گاه دستور داد او را اخراج كردند. زبير برخاست و رو به عمّار كرد گفت : اى ابو يقظان! خدا تو را بيامرزد! درباره برادرزاده‏ات تندروى كردى.
عمّار ياسر گفت : اى ابو عبد اللّه‏! سوگندت مى‏دهم كه مبادا به حرف آنهايى كه [ سابقه‏شان را] ديده‏اى، گوش كنى. از شما مهاجران ، كسى به هلاكت نرسيد، مگر آن كه «مؤلفة قلوبهم» ۲ را در كارهايش وارد كرد.
زبير گفت : به خدا پناه مى‏برم از اين كه به حرف آنان گوش دهم.
عمّار گفت : سوگند به خدا اى ابو عبد اللّه‏! اگر همه مردم با على بن ابى طالبْ مخالف كنند،
هرگز با او مخالفت نخواهم كرد و همواره دستم در دست اوست؛ چون على ، از زمانى كه خداوندْ پيامبرش را مبعوث كرده است ، همواره با حق بوده است و من گواهى مى‏دهم كه بر هيچ كس روا نيست كه كسى را بر او مقدّم بدارد.

1.نام وادى‏اى در مدينه است .

2.مؤلفة قلوبهم ، به كسانى اطلاق مى‏شود كه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله به فرمان خداوند ، بخشى از غنايم را جهت ايجاد الفت به آنان داد و در آيه ۶۰ سوره توبه بدان اشاره شده است . (م)


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
546

6 / 18

عُقبَةُ بنُ عَمرٍو

۳۸۵۶.تاريخ اليعقوبيـ في ذِكرِ مَجلِسِ بَيعَةِ النّاسِ لِعَلِيٍّ عليه ‏السلام ـ : ثُمَّ قامَ عُقبَةُ بنُ عَمرٍو فَقالَ :
مَن لَهُ يَومٌ كَيَومِ العَقَبَةِ وبَيعَةٌ كَبَيعَةِ الرِّضوانِ ؟ وَالإِمامُ الأَهدَى الَّذي لا يُخافُ جَورُهُ ، وَالعالِمُ الَّذي لا يُخافُ جَهلُهُ . ۱

6 / 19

عَمّارُ بنُ ياسِرٍ

۳۸۵۷.الفتوح عن عمّار بن ياسرـ مِن كَلامِهِ في حَربِ صِفّينَ لِعَمرِو بنِ العاصِ ـ : أيُّهَا الأَبتَرُ ! أ لَستَ تَعلَمُ أنَّ النَّبِيَّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله قالَ : مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ ، اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ ، وعادِ مَن عاداهُ ، وَانصُر مَن نَصَرَهُ ، وَاخذُل مَن خَذَلَهُ ؟ ۲

۳۸۵۸.الأمالي للطوسي عن مالك بن أوس : كانَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه ‏السلام أكثَرَ ما يَسكُنُ القَناةَ ۳ ، فَبَينا نَحنُ فِي المَسجِدِ بَعدَ الصُّبحِ إذ طَلَعَ الزُّبَيرُ وطَلحَةُ ، فَجَلَسا فـي ناحِيَةٍ عَن عَلِيٍّ عليه ‏السلام ، ثُمَّ طَلَعَ مَروانُ وسَعيدٌ وعَبدُ اللّه‏ِ بنُ الزُّبُيرِ وَالمِسوَرُ بنُ مَخرَمَةَ فَجَلَسوا ، وكانَ عَلِيٌّ عليه ‏السلام جَعَلَ عَمّارَ بنَ ياسِرٍ عَلَى الخَيلِ ، فَقالَ لِأَبِي الهَيثَمِ بنِ التَّيِّهانِ ولِخالِدِ بنِ زَيدٍ أبي أيّوبَ ولِأَبي حَيَّةَ ولِرِفاعَةَ بنِ رافِعٍ في رِجالٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : قوموا إلى هؤُلاءِ القَومِ ؛ فَإِنَّهُ بَلَغَنا عَنهُم ما نَكرَهُ مِن خِلافِ أميرِ المُؤمِنينَ إمامِهِم ، وَالطَّعنِ عَلَيهِ ، وقَد دَخَلَ مَعَهُم قَومٌ مِن أهلِ الجَفاءِ وَالعَداوَةِ ، وإنَّهُم سَيَحمِلونَهُم عَلى ما لَيسَ مِن رَأيِهِم .
قالَ : فَقاموا ، وقُمنا مَعَهُم حَتّى جَلَسوا إلَيهِم ، فَتَكَلَّمَ أبُو الهَيثَمِ بنُ التَّـيِّهانِ ، فَقالَ : إنَّ لَكُما لَقِدَما فِي الإِسلامِ ، وسابِقَةً وقَرابَةً مِن أميرِ المُؤمِنينَ ، وقَد بَلَغَنا عَنكُما طَعنٌ وسَخَطٌ لِأَميرِ المُؤمِنينَ ، فَإِن يَكُن أمرٌ لَكُما خاصَّةً فَعاتِبَا ابنَ عَمَّتِكُما وإمامَكُما ، وإن كانَ نَصيحَةً لِلمُسلِمينَ فلا تُؤَخِّراهُ عَنهُ ، ونَحنُ عَونٌ لَكُما ، فَقَد عَلِمتُما أنَّ بَني أُميَّةَ لَن تَنصَحَكُما أبَدا ، وقَد عَرَفتُما عَداوَتَهُم لَكُما ، وقَد شَرِكتُما في دَمِ عُثمانَ ومالَأتُما ، فَسَكَتَ الزُّبَيرُ وتَكَلَّمَ طَلحَةُ ، فَقالَ : اِفرَغوا جَميعا مِمّا تَقولونَ ؛ فَإِنّي قَد عَرَفتُ أنَّ في كُلِّ واحِدٍ مِنكُم خِبطَةً ۴ .
فَتَكَلَّمَ عَمّارُ بنُ ياسِرٍ رحمه‏الله فَحَمِدَ اللّه‏َ وأثنى عَلَيهِ ، وصَلّى عَلَى النَّبِيِّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وقالَ :
أنتُما صاحِبا رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، وقَد أعطَيتُما إمامَكُمَا الطّاعَةَ وَالمُناصَحَةَ ، وَالعَهدَ وَالميثاقَ عَلَى العَمَلِ بِطاعَةِ اللّه‏ِ وطاعَةِ رَسولِهِ ، وأنَ يَجعَلَ كِتابَ اللّه‏ِ إمامَنا ، وهُوَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، طَلَّقَ النَّفسَ عَنِ الدُّنيا ، وقَدَّمَ كِتابَ اللّه‏ِ ، فَفيمَ السَّخَطُ وَالغَضَبُ عَلى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه ‏السلام ؟ ! فَغَضَبُ الرِّجالِ فِي الحَقِّ ، اُنصُرا نَصَرَكُمَا اللّه‏ُ .
فَتَكَلَّمَ عَبدُ اللّه‏ِ بنُ الزُّبَيرِ ، فَقالَ : لَقَد تَهَذَّرتَ يا أبَا اليَقظانِ ، فَقالَ لَهُ عَمّارٌ : ما لَكَ تَتَعَلَّقُ في مِثلِ هذا يا أعبَسُ،ثُمَّ أمَرَ فَاُخرِجَ،فَقامَ الزُّبَيرُ فَالتَفَتَ إلى عَمّارٍ رحمه‏اللهفَقالَ : عَجَّلتَ يا أبَا اليَقظانِ عَلَى ابنِ أخيكَ رَحِمَكَ اللّه‏ُ . فَقالَ : عَمّارُ بنُ ياسِرٍ : يا أبا عَبدِ اللّه‏ِ ، أنشُدُكَ اللّه‏َ أن تَسمَعَ قَولَ مَن رَأَيتَ ، فَإِنَّكُم مَعشَرَ المُهاجِرينَ لَم يَهلِك مَن هَلَكَ مِنكُم حَتَّى استَدخَلَ في أمرِهِ المُؤَلَّفَةَ قُلوبُهُم .
فَقالَ الزُّبَيرُ : مَعاذَ اللّه‏ِ أن نَسمَعَ مِنهُم . فَقالَ عَمّارٌ : وَاللّه‏ِ يا أبا عَبدِ اللّه‏ِ ، لَو لَم يَبقَ أحَدٌ إلّا خالَفَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ لَما خالَفتُهُ ، ولا زالَت يَدي مَعَ يَدِهِ ؛ وذلِكَ لاِنَّ
عَلِيّا لَم يَزَل مَعَ الحَقِّ مُنذُ بَعَثَ اللّه‏ُ نَبِيَّهُ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، فَإِنّي أشهَدُ أنَّهُ لا يَنبَغي لِأَحَدٍ أن يُفَضِّلَ عَلَيهِ أحَدا . ۵

1.تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۷۹ .

2.الفتوح : ج ۳ ص ۷۷ ؛ وقعة صفّين : ص ۳۳۸ نحوه .

3.قناة : وادٍ بالمدينة ، وهي أحد أوديتها الثلاثة (معجم البلدان : ج ۴ ص ۴۰۱) .

4.الخِبطة : ما بقي في الوعاء من طعامٍ أو غيره (لسان العرب : ج ۷ ص ۲۸۴ «خبط») .

5.الأمالي للطوسي : ص ۷۳۰ ح ۱۵۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۲۸ ح ۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 86696
صفحه از 578
پرینت  ارسال به