57
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8

2 / 2 ـ 4

نسل من در پشت اوست

۳۱۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند، نسل هر پيامبرى را در پشت او قرار داده؛ ولى خداوند متعال، نسل مرا در پشت على بن ابى طالب قرار داده است.

۳۱۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند، نسل هر پيامبرى را در پشت خودش قرار داده و نسل مرا در پشت اين (على عليه السلام ) قرار داده است.

۳۱۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! خداوند عز و جل ، هيچ پيامبرى را برنينگيخت، جز آن كه نسل او را در پشتش قرار داد؛ ولى نسل مرا در پشت تو قرار داد، و اگر تو نبودى، من نسلى نداشتم.

2 / 3

جايگاهش نزد پيامبر

2 / 3 ـ 1

جايگاه او نسبت به من، مثل جايگاه من نسبت به خداست

۳۱۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :جايگاه على نسبت به من، مثل جايگاه من نسبت به پروردگارم است.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
56

2 / 2 ـ 4

في صُلبِهِ ذُرِّيَّتي

۳۱۹۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ عَزَّ وجَلَّ جَعَلَ ذُرِّيَّةَ كُلِّ نَبِيِّ في صُلبِهِ ، وإنَّ اللّهَ تَعالى جَعَلَ ذُرِّيَّتي في صُلبِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ . ۱

۳۱۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ تَعالى جَعَلَ ذُرِّيَّةَ كُلِّ نَبِيٍّ في صُلبِهِ ، وجَعَلَ ذُرِّيَّتي في صُلبِ هذا . ۲

۳۱۹۸.عنه صلى الله عليه و آله :يا عَلِيُّ ، ما بَعَثَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ نَبِيّا إلّا وجَعَلَ ذُرِّيَّتَهُ من صُلبِهِ ، وجَعَلَ ذُرِّيَّتي مِن صُلبِكَ ، ولَولاكَ ما كانَت لي ذُرِّيَّةٌ . ۳

2 / 3

المَنزِلَةُ عِندَ النَّبِيِّ

2 / 3 ـ 1

مَنزِلَتُهُ مِنّي كَمَنزِلَتي عِندَ اللّهِ

۳۱۹۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :عَلِيٌّ مِنّي بِمَنزِلَتي مِن رَبّي . ۴

1.المعجم الكبير : ج ۳ ص ۴۴ ح ۲۶۳۰ عن يحيى بن العلاء الرازي عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، الفردوس : ج ۱ ص ۱۷۲ ح ۶۴۳ ؛ الأمالي للشجري : ج ۱ ص ۱۵۲ عن يحيى بن العلاء الرازي عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلاموكلّها عن جابر ، الفضائل لابن شاذان : ص ۱۳۰ عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله وراجع الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۴۹ ح ۳۲ وروضة الواعظين : ص ۱۰۷ .

2.تاريخ بغداد : ج۱ ص۳۱۷ الرقم ۲۰۶، تاريخ دمشق : ج۴۲ ص۲۵۹ ح۸۷۸۹، المناقب للخوارزمي : ص ۳۲۸ ح۳۳۹ ، ذخائر العقبى: ص ۱۲۵ كلّها عن ابن عبّاس ؛ كشف الغمّة : ج ۱ ص ۹۴ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۶۵ ح ۵۷۶۲ عن حمّاد بن عمرو وأنس بن محمّد عن أبيه جميعا عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، الأمالي للصدوق : ص ۴۵۰ ح ۶۰۹ ، بشارة المصطفى : ص ۵۸ كلاهما عن ابن عبّاس وليس فيهما ذيله ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۳۸ نحوه .

4.ذخائر العقبى : ص ۱۲۰ ، الرياض النضرة : ج ۳ ص ۱۱۹ كلاهما عن أبي بكر .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: سلطانی، محمدعلی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 86657
صفحه از 578
پرینت  ارسال به