123
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

9 / 20

پاسخ امام به معاويه

۲۵۴۶.شرح نهج البلاغةـ در بيان نامه امام عليه السلام به معاويه ـ:
از بنده خدا ، على امير مؤمنان ، به معاوية بن ابى سفيان .
امّا بعد ؛ همانا مرا از تو پندى رسيد پيوند يافته [ از سخنان گوناگون] و [ در قالب ]نوشتارى آراسته [ به آرايه هاى نگارش ]كه آن را با گم راهىِ خود ، ترتيب داده اى و با بَدسِگالى ات امضا كرده اى .
اين نامه از آنِ كسى است كه نه بينايى اى دارد تا هدايتش كند و نه راهبرى تا به راهش بَرد ؛ خواهشِ نَفْس ، او را فرا خوانده و وى نيز اجابتش كرده ، و گم راهى پيشوايش گشته و او هم از آن پيروى نموده است . پس با ياوه ، صدا به هذيان برآورده و اشتباه كنان به گم راهى درافتاده است.
وامّا اين كه مرا به تقوا فرا خوانده اى ؛ پس اميدوارم كه اهلِ آن باشم و به خدا پناه مى برم از اين كه در زمره كسانى درآيم كه هر گاه به تقوا فرمان داده مى شوند ، غرورِ گناهْ ايشان را فرا مى گيرد .
و امّا اين كه مرا از تباه شدنِ عمل و پيشينه مسلمانى ام پرهيز داده اى ؛ به جانم سوگند ، اگر من بر تو ستم رانده بودم ، تو را مى رسيد كه چنان پرهيزم دهى . امّا من كلام خداى تعالى را چنين يافته ام : «با آن كه ستم مى كند ، بجنگيد تا به حكم خدا گردن نهد» .
پس ما به هر دو گروه نظر كرديم . گروه تجاوزگر را همان يافتيم كه تو در آنى ؛ زيرا بيعت با من در مدينه، شاملِ تو در شام نيز مى شود ، همان گونه كه بيعت با عثمان در مدينه شامل تو نيز شد ، حال آن كه تو ، خود ، كارگزارِ عمر در شام بودى ؛ و نيز همان گونه كه بيعت با عمر شامل برادرت يزيد نيز شد ، حال آن كه وى كارگزار ابو بكر در شام بود .
و امّا شكستنِ وحدتِ اين امّت [ كه مرا به آن متّهم كرده اى] ؛ پس مرا بيشتر رواست كه تو را از آن نهى كنم .
و امّا اين كه مرا از قتل ستمگران بيم داده اى ؛ همانا پيامبر خدا مرا به نبرد با ايشان و كشتنشان فرمان داد و به يارانش فرمود : «در ميان شما كسى است كه براى پاسداشتِ تأويل [ درستِ ]قرآن مى جنگد ، همان گونه كه من براى پاسداشتِ آن ، به گاهِ نزولش جنگيدم» ؛ و آن گاه به من اشاره كرد . پس من سزاوارترين كس براى پيروى از فرمانِ اويم .
و امّا اين كه گفته اى بيعت با من درست نيست ، زيرا شاميان در آن در نيامده اند ؛ چگونه چنين است ، حال آن كه بيعت ، فراگير و شامل حاضران و غايبان است و قابل تجديد نظر و انتخابگرىِ جديد نيست؟ هر كه از آن خارج شود ، آن را باطل دانسته و هر كه در آن كُندى ورزد ، منافق است .
پس بر جاى خود قرار گير و جامه سركشى را از تن بيفكن و آنچه را به حال تو سودى ندارد ، وا گذار ، كه [ اگر چنين نكنى ]براى تو نزد من جز شمشير نيست تا آن گاه كه فروتنانه به فرمان خدا گردن نهى و ناگريز در بيعت [ با من ]درآيى . والسّلام!


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
122

9 / 20

جَوابُ الإِمامِ عَنهُ

۲۵۴۶.شرح نهج البلاغةـ في ذِكرِ كِتابِ الإِمامِ عليه السلام إلى مُعاوِيَةَ ـ: مِن عَبدِ اللّهِ عَلِيٍّ أميرِ المُؤمِنينَ إلى مُعاوِيَةَ بنِ أبي سُفيانَ : أمّا بَعدُ ؛ فَقَد أتَتني مِنكَ مَوعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ ورِسالَةٌ مُحَبَّرَةٌ ، نَمَّقتَها بِضَلالِكَ ، وأمضَيتَها بِسوءِ رَأيِكَ ، وكِتابُ امرِئٍ لَيسَ لَهُ بَصَرٌ يَهديهِ ، ولا قائِدٌ يُرشِدُهُ ، دَعاهُ الهَوى فَأَجابَهُ ، وقادَهُ الضَّلالُ فَاتَّبَعَهُ ؛ فَهَجَرَ لاغِطا ، وضَلَّ خابِطا ، فَأَمّا أمرُكَ لي بِالتَّقوى فَأَرجو أن أكونَ مِن أهلِها ، وأستَعيذُ بِاللّهِ مِن أن أكونَ مِن الَّذينَ إذا اُمِروا بِها أخَذَتهُمُ العِزَّةُ بِالإِثمِ ، وأمّا تَحذيرُكَ إيّايَ أن يُحبَطَ عَمَلي وسابِقَتي فِي الإِسلامِ ، فَلَعَمري لَو كُنتُ الباغِيَ عَلَيكَ لَكانَ لَكَ أن تُحَذِّرَني ذلِكَ ، ولكِنّي وَجَدتُ اللّهَ تَعالى يَقولُ : «فَقَـتِلُواْ الَّتِى تَبْغِى حَتَّى تَفِىءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»۱ فَنَظَرنا إلى الفِئَتَينِ ؛ أمَّا الفِئَةُ الباغِيَةُ فَوَجَدناها الفِئَةَ الَّتي أنتَ فيها ؛ لِأَنَّ بَيعَتي بِالمَدينَةِ لَزِمَتكَ وأنتَ بِالشّامِ ، كَما لَزِمَتكَ بَيعَةُ عُثمانِ بِالمَدينَةِ وأنتَ أميرٌ لِعُمَرَ عَلَى الشّامِ ، وكَما لَزِمَت يَزيدَ أخاكَ بَيعَةُ عُمَرَ وهُوَ أميرٌ لِأَبي بَكرٍ عَلَى الشّامٍ . وأمّا شَقُّ عَصا هذِهِ الاُمَّةِ فَأَنَا أحَقُّ أن أنهاكَ عَنهُ ، فَأَمّا تَخويفُكَ لي مِن قَتلِ أهلِ البَغيِ فَإِنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله أمَرَني بِقِتالِهِم وقَتلِهِم ، وقالَ لِأَصحابِهِ : «إنَّ فيكُم مَن يُقاتِلُ عَلى تَأويلِ القُرآنِ كَما قاتَلتُ عَلى تَنزيلِهِ» وأشارَ إلَيَّ ، وأنا أولى مَنِ اتَّبَعَ أمرَهُ . وأمّا قَولُكَ : إنَّ بَيعَتي لَم تَصِحَّ لِأَنَّ أهلَ الشّامِ لَم يَدخُلوا فيها ، كَيفَ وإنَّما هِيَ بَيعَةٌ واحِدَةٌ تَلزَمُ الحاضِرَ وَالغائِبَ، لا يُثَنّى فيهَا النَّظَرُ، ولا يُستَأنَفُ فيهَا الخِيارُ ، الخارِجُ مِنها طاعِنٌ ، وَالمُرَوِّي فيها مُداهِنٌ ۲ ، فَاربَع عَلى ظَلعِكَ ، وَانزِع سِربالَ ۳ غَيِّكَ ، وَاترُك ما لا جَدوى لَهُ عَلَيكَ ، فَلَيسَ لَكَ عِندي إلَا السَّيفُ ، حَتّى تَفيءَ إلى أمرِ اللّهِ صاغِرا ، وتَدخُلَ فِي البَيعَةِ راغِما . وَالسَّلامُ . ۴

1.الحجرات : ۹ .

2.المُرَوِّي : الذي يرتئي ويُبطئ عن الطاعة ويُفكّر ، وأصله من الرويّة . والمداهن : المنافق (شرح نهج البلاغة : ج ۱۴ ص ۴۴) .

3.السِّربال : القميص (النهاية : ج ۲ ص ۳۵۷ «سربل») .

4.شرح نهج البلاغة : ج ۱۴ ص ۴۳ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۸۱ وراجع العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۲۹ والإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۱۳ ونهج البلاغة : الكتاب ۷ ووقعة صفّين : ص ۲۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: حسینی، سید ابوالقاسم؛ محدثی، جواد
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 62572
صفحه از 604
پرینت  ارسال به