209
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۲۵۹۵.شرح نهج البلاغةـ به نقل از ابو اسحاق شيبانى ـ:صلح نامه را نزد سعيد بن ابى بُرده ، بر صفحه اى زرد خواندم و بر آن ، دو مُهر بود ؛ مُهرى زيرين و مُهرى زِبَرين .
بر مُهرِ على عليه السلام [ اين نقش] بود : «محمّد رسول اللّه » ؛ و بر مهر معاويه [ نيز] : «محمّد رسول اللّه » . آن گاه كه على عليه السلام خواست اين قراردادِ ميان خود و معاويه و شاميان را بنويسد ، به وى گفته شد : آيا اقرار دارى كه ايشان مؤمن و مسلمان اند؟
على عليه السلام گفت : «من نمى پذيرم كه معاويه و يارانش مؤمن و مسلمان اند ؛ بلكه وى هر چه بخواهد ، مى نويسد و به آنچه براى خود و يارانش مى پسندد ، اقرار مى كند و خود و يارانش را هرگونه بخواهد ، نام مى نهد» .

۲۵۹۶.تاريخ الطبرىـ به نقل از فُضيل بن خديج كِنْدى ، درباره سند داورى ـ:آن نامه در ماه صفر نگاشته شد و مهلت تعيين شده براى ديدار داوران از [ ماه مبارك ]رمضان تا هشت ماه بود .
سپس مردم ، كشتگانشان را به خاك سپردند و على عليه السلام ، اَعوَر را فرمان داد كه بانگ بازگشت را ميان سپاهيان سر دهد .

۲۵۹۷.تاريخ الطبرىـ به نقل از ابو جعفر ـ: سند داورى ميان على عليه السلام و معاويه ، روز چهارشنبه سيزدهم صفر سال 37 هجرى نگاشته شد ، با اين قرار كه على عليه السلام و معاويه در ماه رمضان ، در دُومَةُ الجَندَل به جايگاه داوران درآيند .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
208

۲۵۹۵.شرح نهج البلاغة عن أبي إسحاق الشيباني :قَرَأتُ كِتابَ الصُّلحِ عِندَ سَعيدِ بنِ أبي بُردَةَ في صَحيفَةٍ صَفراءَ عَلَيها خاتَمانِ خاتَمٌ مِن أسفَلِها وخاتَمٌ مِن أعلاها عَلى خاتَمِ عَلِيٍّ عليه السلام «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ» وعَلى خاتَمِ مُعاوِيَةَ «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ» وقيلَ لِعَلِيٍّ عليه السلام حينَ أرادَ أن يَكتُبَ الكِتابَ بَينَهُ وبَينَ مُعاوِيَةَ وأهلِ الشّامِ :أ تُقِرُّ أنَّهُم مُؤمِنونَ مُسلِمونَ ؟
فَقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : ما أقِرُّ لِمُعاوِيَةَ ولا لِأَصحابِهِ أنَّهُم مُؤمِنونَ ولا مُسلِمونَ ، ولكِن يَكتُبُ مُعاوِيَةُ ما شاءَ بِما شاءَ ويُقِرُّ بِما شاءَ لِنَفسِهِ ولِأَصحابِهِ ، ويُسَمِّي نَفسَهُ بِما شاءَ وأصحابَهُ . ۱

۲۵۹۶.تاريخ الطبري عن فضيل بن خديج الكنديـ في وَثيقَةِ التَّحكيمِ ـ: كانَ الكِتابُ في صَفَرٍ والأَجَلُ رَمَضانُ إلى ثَمانِيَةِ أشهُرٍ ، إلى أن يَلتَقِيَ الحَكَمانِ .
ثُمَّ إنَّ النّاسَ دَفَنوا قَتلاهُم ، وأمَرَ عَلِيٌّ الأَعوَرَ فَنادى فِي النّاسِ بِالرَّحيلِ . ۲

۲۵۹۷.تاريخ الطبري عن أبي جعفر :كُتِبَ كِتابُ القَضِيَّةِ بَينَ عَلِيٍّ ومُعاوِيَةَ يَومَ الأَربَعاءِ لِثَلاثِ عَشرَةَ خَلَت مِن صَفَرٍ سَنَةَ سَبعٍ وثَلاثينَ مِنَ الهِجرَةِ عَلى أن يُوافِيَ عَلِيٌّ ومُعاوِيَةُ مَوضِعَ الحَكَمَينِ بِدومَةِ الجَندَلِ في شَهرِ رَمَضانَ . ۳

1.شرح نهج البلاغة : ج ۲ ص ۲۳۳ ، ينابيع المودّة : ج ۲ ص ۱۹ ؛ وقعة صفّين : ص ۵۰۹ .

2.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۵۹ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۱۱ وفيه إلى «قتلاهم» .

3.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۵۶ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۸۹ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۷۷ وراجع وقعة صفّين : ص ۵۰۷ و ص ۵۱۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: حسینی، سید ابوالقاسم؛ محدثی، جواد
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 63589
صفحه از 604
پرینت  ارسال به