341
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۲۶۲۸.صحيح مسلمـ به نقل از ابو سعيد خُدْرى ـ: پيامبر صلى الله عليه و آله از گروهى ياد آورد كه در امّت او از مردم كناره مى گيرند و نشانه ظاهرى شان سر تراشيدن است . ايشان بدترينِ مردم (يا از بدترينِ مردم) هستند و نزديك ترينِ دو گروه به حق ، آنان را مى كُشد .

۲۶۲۹.صحيح مسلمـ به نقل از ابوذر ـ: پيامبر خدا فرمود : «همانا پس از من ، از امّتم (يا : به زودى ، پس از من ، از امّتم) گروهى خواهند بود كه قرآن را قرائت مى كنند و [ امّا اين قرائت ]از گلوهاشان در نمى گذرد ؛ و از دين بيرون مى روند همانند بيرون شدنِ تير از هدف ، و ديگر به دين باز نمى گردند . آنان ، بدترينِ مردم و بدترينِ موجودات اند» .

۲۶۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گروهى از مردم [ از دين ]كناره مى گيرند و بيرون مى روند . پس سزاوارترِ دو طايفه ۱ به حق ، ايشان را مى كشد .

۲۶۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در امّتم دو گروه بروز خواهند كرد و از ميان آن دو ، دسته اى بيرون مى روند ؛ سـزاوارترِ آن دو گـروه به حق ، ايـن دسته را مى كشد .

۲۶۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هنگام اختلاف مردم ، دسته اى [ از دين] بيرون مى روند . نزديك ترِ آن دو گروه [ اختلاف كننده ]به حق ، ايشان را مى كشد .

۲۶۳۳.سنن أبى داوودـ به نقل از ابو سعيد خُدْرى و اَنَس بن مالك از پيامبرخدا صلى الله عليه و آله ـ:«زود است كه در امّتم اختلاف و پراكندگى پديد آيد ؛ گروهى كه خوبْ گفتارند و بد كردار ؛ قرآن را قرائت مى كنند و [ امّا اين قرائت] از استخوان گردنشان در نمى گذرد ؛ از دين تجاوز مى كنند ، همان سان كه تير از هدف مى گذرد ، و باز نمى گردند ، مگر آن گاه كه تير به شكاف سرِ پيكان باز گردد [ كه مُحال است] . آنان ، بدترينِ مردم و بدترينِ موجودات اند . خوشا به حال آن كس كه ايشان را بكُشد و آنان او را بكشند . آنها به كتاب خدا فرا مى خوانند و هيچ بهره اى از آن ندارند . هر كه با ايشان نبرد كند ، بيش از آنان سزاوار پيوند با خداست» .
گفتند : اى پيامبر خدا! نشانه ظاهرى ايشان چيست؟
فرمود : «سر تراشيدن» .

1.مقصود از دو طايفه، دو طرف درگير در جنگ صِفّين است .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
340

۲۶۲۸.صحيح مسلم عن أبي سعيد الخدري :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله ذَكَرَ قَوما يَكونونَ في اُمَّتِهِ يَخرُجونَ في فُرقَةٍ مِنَ النّاسِ ، سيماهُمُ التَّحالُقُ ، هُم شَرُّ الخَلقِ ـ أو مِن أشَرِّ الخَلقِ ـ يَقتُلُهُم أدنَى الطّائِفَتَينِ إلَى الحَقِّ . ۱

۲۶۲۹.صحيح مسلم عن أبي ذرّ :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّ بَعدي مِن اُمَّتي ـ أو سَيَكونُ بَعدي مِن اُمَّتي ـ قَومٌ يَقرَؤونَ القُرآنَ لا يُجاوِزُ حَلاقيمَهُم ، يَخرُجونَ مِنَ الدّينِ كَما يَخرُجُ السَّهمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ ، ثُمَّ لا يَعودونَ فيهِ . هُم شَرُّ الخَلقِ وَالخَليقَةِ ۲ . ۳

۲۶۳۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَمرُقُ مارِقَةٌ في فُرقَةٍ مِنَ النّاسِ ، فَيَلي قَتلَهُم أولَى الطّائِفَتَينِ ۴ بِالحَقِّ . ۵

۲۶۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :تَكونُ في اُمَّتي فِرقَتانِ ؛ فَتَخرُجُ مِن بَينِهِما مارِقَةٌ ، يَلي قَتلَهُم أولاهُم بِالحَقِّ . ۶

۲۶۳۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ فِرقَةً تَخرُجُ عِندَ اختِلافِ النّاسِ ، تَقتُلُهُم أقرَبُ الطّائِفَتَينِ بِالحَقِّ . ۷

۲۶۳۳.سنن أبي داود عن أبي سعيد الخدري وأنس بن مالك عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :سَيَكونُ في اُمَّتِي اختِلافٌ وفُرقَةٌ ، قَومٌ يُحسِنونَ القيلَ ويُسيؤونَ الفِعلَ ، يَقرَؤونَ القُرآنَ لا يُجاوِزُ تَراقِيَهُم ، يَمرُقونَ مِنَ الدّينِ مُروقَ السَّهمِ مِنَ الرَّمِيَّةِ ، لا يَرجِعونَ حَتّى يَرتَدَّ عَلى فُوقِهِ ، هُم شَرُّ الخَلقِ وَالخَليقَةِ ، طوبى لِمَن قَتَلَهُم وقَتَلوهُ ، يَدعونَ إلى كِتابِ اللّهِ ولَيسوا مِنهُ في شَيءٍ ، مَن قاتَلَهُم كانَ أولى بِاللّهِ مِنهُم . قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ما سيماهُم ؟ قالَ : التَّحليقُ . ۸

1.صحيح مسلم : ج ۲ ص ۷۴۵ ح ۱۴۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۲ ح ۱۱۰۱۸ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۵ ص ۱۳۸ ح ۶۷۴۰ .

2.الخلق : الناس ، والخليقة : البهائم ، وقيل : هما بمعنى واحد ، ويريد بهما : جميع الخلائق (النهاية : ج ۲ ص ۷۰ «خلق») .

3.صحيح مسلم : ج ۲ ص ۷۵۰ ح ۱۵۸ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۶۰ ح ۱۷۰ ، سنن الدارمي : ج ۲ ص ۶۶۰ ح ۲۳۴۴ ، المعجم الكبير : ج ۵ ص ۲۰ ح ۴۴۶۱ كلّها عن أبي ذرّ ورافع بن عمرو .

4.المقصود من الطائفتين هما الطائفتان المتحاربتان في صفّين .

5.صحيح مسلم : ج ۲ ص ۷۴۶ ح ۱۵۲ و ص ۷۴۵ ح ۱۵۰ ، سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۱۷ ح ۴۶۶۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۶۵ ح ۱۱۲۷۵ و ص ۹۷ ح ۱۱۴۴۸ و ص ۱۹۲ ح ۱۱۹۲۱ ، خصائص أمير المؤمنين للنسائي : ص ۳۰۱ ح ۱۶۷ وليس فيه «في فُرقة من الناس» و ص ۳۰۲ ح ۱۷۱ و ح ۱۷۰ و ۱۷۲ ، السنن الكبرى : ج۸ ص ۲۹۴ ح ۱۶۶۹۵ و ص ۳۲۴ ح ۱۶۷۷۹ كلّها عن أبي سعيد الخدري والأربعة الأخيرة نحوه .

6.صحيح مسلم : ج ۲ ص ۷۴۶ ح ۱۵۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۵۸ ح ۱۱۷۵۰ ، خصائص أمير المؤمنين للنسائي : ص ۳۰۱ ح ۱۶۹ كلاهما نحوه وكلّها عن أبي سعيد الخدري .

7.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۷۳۷ ح ۳۴ ، مسند أبي يعلى : ج ۱ ص ۲۴۹ ح ۴۶۹ كلاهما عن أبي وائل عن الإمام عليّ عليه السلام ، خصائص أمير المؤمنين للنسائي : ص ۳۰۴ ح ۱۷۳ عن أبي سعيد الخدري نحوه .

8.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۴۳ ح ۴۷۶۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۴۴۶ ح ۱۳۳۳۷ وزاد فيه «يحقر أحدهم صلاته مع صلاتهم ، وصيامه مع صيامهم» بعد «تراقيهم» ، السنن الكبرى : ج ۸ ص ۲۹۷ ح ۱۶۷۰۳ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۱۶۱ ح ۲۶۴۹ نحوه ؛ إعلام الورى : ج ۱ ص ۹۲ كلاهما عن أنس بن مالك .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: حسینی، سید ابوالقاسم؛ محدثی، جواد
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 64693
صفحه از 604
پرینت  ارسال به