419
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۲۶۸۰.العقد الفريدـ در بيان گفتگوى امام عليه السلام با ابن كوّاء ـ: على عليه السلام به وى گفت : «اى ابن كوّاء! هر كس در اين دين گناهى مرتكب شود كه در اسلام ، بدعت شمرده گردد ، او را از همان گناه توبه مى دهيم ؛ و همانا توبه تو آن است كه هدايتى را كه از آن برون شده اى ، بشناسى و ضلالتى را كه بدان داخل گشته اى ، دريابى» .
ابن كوّاء گفت : ما انكار نمى كنيم كه فريب خورده ايم .
عبد اللّه بن عمرو بن جرموز ـ كه از قاريانِ اهل حروراء بود ـ ، به على عليه السلام گفت : به خدا سوگند ، ما [ معناى] اين آيه را درك كرديم : «الف لام ميم! آيا مردم پنداشتند كه همين كه بگويند ايمان آورديم ، وا نهاده مى شوند و آزموده نمى گردند؟» .
پس بازگشتند و وراى على عليه السلام ، نماز ظهر گزاردند و همراه او به كوفه بازآمدند . از آن پس ، درباره بازگشتشان به اختلاف افتادند و برخى ، ديگرى را سرزنش كرد .

3 / 5

شكيبايى امام بر آزارِ خوارج و مدارا با ايشان

۲۶۸۱.تاريخ الطبرىـ به نقل از ابو رزين ـ: آن گاه كه داورى رخ داد و على عليه السلام از صفّين بازگشت ، اينان در حالى بازگشتند كه از وى جدا شده بودند و چون به نهر رسيدند ، همان جا ماندند .
على عليه السلام همراهِ [ ديگر] مردم به كوفه درآمد و ايشان در حَروراء فرود آمدند . على عليه السلام ، عبد اللّه بن عبّاس را نزد ايشان فرستاد . پس وى بازگشت بى آن كه كارى كند . سپس على عليه السلام نزد آنان رفت و با ايشان سخن گفت ، چندان كه ميانشان خشنودى تحقّق يافت و به كوفه درآمدند .
پس مردى نزد على عليه السلام آمد و گفت : همانا مردم مى گويند كه تو ، به درخواست ايشان ، از كفر خود بازگشته اى!
آن گاه ، على عليه السلام در هنگام نماز ظهر ، با مردم سخن گفت و از آن شايعه ياد كرد و آن را زشت شمرد . پس خوارج از هر گوشه مسجد پراكنده شدند و گفتند : حكم ، تنها از آنِ خداست!
مردى كه دو انگشت خود را در گوش هايش فرو برده بود ، پيشاپيش امام عليه السلام ايستاد و اين آيه را خواند : «همانا به تو و آنان كه پيش از تو بوده اند ، وحى شد كه اگر شرك ورزى ، كارت تباه خواهد شد و از جمله زيانكاران خواهى بود» .
على عليه السلام [ در پاسخش اين آيه را تلاوت] فرمود : «شكيبا باش ، كه وعده خدا حق است ؛ و مبادا آنان كه يقين ندارند ، تو را بى ثبات كنند!» .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
418

۲۶۸۰.العقد الفريدـ في ذِكرِ كَلامِ الإِمامِ مَعَ ابنِ الكَوّاءِ ـ: فَقالَ لَهُ عَلِيٌّ : يَابنَ الكَوّاءِ ، إنَّهُ مَن أذنَبَ في هذَا الدّينِ ذَنبا يَكونُ فِي الإِسلامِ حَدَثا استَتَبناهُ مِن ذلِكَ الذَّنبِ بِعَينِهِ ، وإنَّ تَوبَتَكَ أن تَعرِفَ هُدى ما خَرَجتَ مِنهُ ، وضَلالَ ما دَخَلتَ فيهِ .
قالَ ابنُ الكَوّاءِ : إنَّنا لا نُنكِرُ أنّا قَد فُتِنّا . فَقالَ لَهُ عَبدُ اللّهِ بنُ عَمرِو بنِ جُرموزٍ : أدرَكنا وَاللّهِ هذِهِ الآيَةَ : «الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ»۱ ـ وكانَ عَبدُ اللّهِ مِن قُرّاءِ أهلِ حَرَوراءَ ـ . فَرَجَعوا فَصَلّوا خَلفَ عَلِيٍّ الظُّهرَ ، وَانصَرَفوا مَعَهُ إلَى الكوفَةِ . ثُمَّ اختَلَفوا بَعدَ ذلِكَ في رَجعَتِهِم ، ولامَ بَعضُهُم بَعضا . ۲

3 / 5

صَبرُ الإِمامِ عَلى أذاهُم ورِفقُهُ بِهِم

۲۶۸۱.تاريخ الطبري عن أبي رزين :لَمّا وَقَعَ التَّحكيمُ ورَجَعَ عَلِيٌّ مِن صِفّينَ رَجَعوا مُبايِنينَ لَهُ ، فَلَمّا انتَهَوا إلى النَّهرِ أقاموا بِهِ ، فَدَخَلَ عَلِيٌّ فِي النّاسِ الكوفَةَ ، ونَزَلوا بِحَرَوراءَ ، فَبَعَثَ إلَيهِم عَبدَ اللّهِ بنَ عَبّاسٍ ، فَرَجَعَ ولَم يَصنَع شَيئا . فَخَرَجَ إلَيهِم عَلِيٌّ فَكَلَّمَهُم حَتّى وَقَعَ الرِّضا بَينَهُ وبَينَهُم ، فَدَخَلُوا الكوفَةَ .
فَأَتاهُ رَجُلٌ فَقالَ : إنَّ النّاسَ قَد تَحَدَّثوا أنَّكَ رَجَعتَ لَهُم عَن كُفرِكَ .
فَخَطَبَ النّاسَ في صَلاةِ الظُّهرِ ، فَذَكَرَ أمرَهُم ، فَعابَهُ ، فَوَثَبوا مِن نَواحِي المَسجِدِ يَقولونَ : لا حُكمَ إلّا للّهِِ .
وَاستَقبَلَهُ رَجُلٌ مِنهُم واضِعٌ إصبَعَيهِ في اُذُنَيهِ ، فَقالَ : «وَ لَقَدْ أُوحِىَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَـسِرِينَ »۳ .
فَقالَ عَلِيٌّ : «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ »۴ . ۵

1.العنكبوت : ۱ و۲ .

2.العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۴۵ ، جواهر المطالب : ج ۲ ص ۶۹ .

3.الزمر : ۶۵ .

4.الروم : ۶۰ .

5.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۷۳ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۸۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: حسینی، سید ابوالقاسم؛ محدثی، جواد
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 62591
صفحه از 604
پرینت  ارسال به