567
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

3 / 6

چرا گريز از خدا؟

۲۷۶۸.امام على عليه السلام :اى مردم [غافل] كه از شما غافل نيستند! اى وا گذارندگان [تكليف]، كه از شما مؤاخذه خواهد شد! چرا شما را مى بينم كه از خدا گسسته به غير او پيوسته ايد؟ گويا چارپايانى هستيد كه چوپان آنها را در چراگاهى وباخيز و آبشخورى دردانگيز رها ساخته است، در حالى كه همچون گوسفندان پروار براى كشتاريد كه نمى دانيد با شما چه خواهند كرد؛ گوسفندانى كه وقتى به آنها نيكى مى شود، روزش را روزگار پايدار مى پندارد و كارش را سير شدن!
به خدا سوگند، اگر بخواهم به هر يك از شما خبر دهم كه از كجا آمده و به كجا مى رود و كارهايش چيست، مى توانم؛ ولى بيم آن دارم كه درباره من به پيامبر خدا كافر شويد.
امّا آگاه باشيد كه اين اخبار را به افراد ويژه كه ايمن از كفر و غلوّند، باز خواهم گفت. به خدايى كه او را به حق برانگيخت و بر مردمان برگزيد سوگند، جز راست نمى گويم . همه اينها را با من درميان نهاده است و اين كه چه كس در كجا هلاك مى گردد و چه كس در كجا نجات مى يابد و اين كار [خلافت] به كجا خواهد انجاميد ، و مطلبى باقى نگذاشت كه از خاطرم بگذرد ، مگر آن كه بر گوشم خوانده و آن را برايم بيان كرده است .
اى مردم! به خدا سوگند ، من هرگز شما را به طاعتى فرا نمى خوانم، مگر آن كه پيش از شما خود بر آن مى شتابم و از گناهى نهى نمى كنم، جز آن كه پيش از شما خودم از آن دست مى كشم.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
566

3 / 6

ما لي أراكُم عَنِ اللّهِ ذاهِبينَ ؟

۲۷۶۸.الإمام عليّ عليه السلام :أيُّهَا النّاسُ ! غَيرُ المَغفولِ عَنهُم ، وَالتّارِكونَ ، المَأخوذُ مِنهُم . ما لي أراكُم عَنِ اللّهِ ذاهبِينَ ، وإلى غَيرِهِ راغِبينَ ؟ كَأَنَّكُم نَعَمٌ أراحَ بِها سائِمٌ إلى مَرعىً وَبِيٍّ ومَشرَبٍ دَوِيٍّ . وإنَّما هِيَ كَالمَعلوفَةِ لِلمُدى لا تَعرِفُ ماذا يُرادُ بِها ! إذا اُحسِنَ إلَيها تَحسَبُ يَومَها دَهرَها ، وشِبعَها أمرَها .
وَاللّهِ لَو شِئتُ أن اُخبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنكُم بِمَخرَجِهِ ومَولِجِهِ وجَميعِ شَأنِهِ لَفَعَلتُ ، ولكِن أخافُ أن تَكفُروا فِيَّ بِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله .
ألا وإنّي مُفضيهِ إلَى الخاصَّةِ مِمَّن يُؤمَنُ ذلِكَ مِنهُ . وَالَّذي بَعَثَهُ بِالحَقِّ وَاصطَفاهُ عَلَى الخَلقِ ما أنطِقُ إلّا صادِقاً . وقَد عَهِدَ إلَيَّ بِذلِكَ كُلِّهِ ، وبِمَهلِكِ مَن يَهلِكُ ، ومَنجى مَن يَنجو ، ومَآلِ هذَا الأَمرِ . وما أبقى شَيئاً يَمُرُّ عَلى رَأسي إلّا أفرَغَهُ في أُذُنَيَّ وأفضى بِهِ إلَيَّ .
أيُّهَا النّاسُ ! إنّي وَاللّهِ ما أحُثُّكُم عَلى طاعَةٍ إلّا وأسبِقُكُم إلَيها ، ولا أنهاكُم عَن مَعصِيَةٍ إلّا وأتَناهى قَبلَكُم عَنها ۱ . ۲

1.قال ابن أبي الحديد: التاركون:أي يتركون الواجبات. المأخوذ منهم : معنى الأخذ منهم : انتقاص أعمارهم وانتقاض قواهم . المرعى الوبيّ : ذو الوباء والمرض . الدويّ : ذوالداء . المُدى : جمع مُدْية ؛ وهي السكّين . ومعنى تكفروا فيّ برسول اللّه أي تفضّلوني عليه (شرح نهج البلاغة : ج ۱۰ ص ۱۱ و ۱۲) .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: حسینی، سید ابوالقاسم؛ محدثی، جواد
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 63539
صفحه از 604
پرینت  ارسال به