421
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

4 / 2

پاسخِ بس بى شرمانه معاويه

۲۳۷۹.شرح نهج البلاغةـ به نقل از ابو الحسن على بن محمّد مدائنى ـ: آن گاه ، معاويه به وى (على عليه السلام ) نوشت :
از معاوية بن ابى سفيان به على بن ابى طالب .
امّا بعد ؛ نامه ات را دريافتم . همانا فتنه ها را به درازا كشانده اى . و من مى دانم آنچه تو را به اين كار وامى دارد ، مرگ توست كه تو را از آن چاره اى نيست ؛ هر چند از آن گريز جويى . پس بر گم گشتگى خويش بيفزاى! ديرگاهى است كه انديشه ات سَبُك گشته و خود را در آرزوى چيزى افكندى كه از آنِ تو نيست و با آن كس كه از تو بهتر است ، در مى پيچى ؛ ليكن فرجام [ نيك] از آنِ كسى جز توست . و بار گناه [ديگران ]را با خطاهايى كه تو را فرا گرفته ، بر دوش خواهى داشت . والسّلام!

4 / 3

نامه امام به معاويه و پرهيز دادنش از جنگ

۲۳۸۰.شرح نهج البلاغةـ به نقل از مدائنى ـ: على عليه السلام به او (معاويه) نوشت :
امّا بعد ؛ اين مايه گم راهى كه با خود دارى ، چندان دور از همانى نيست كه خانواده و خاندان تو با خود داشتند ؛ هم ايشان كه كفر و باطل خواهى ، وادارشان كرد كه بر محمّد صلى الله عليه و آله حسد ورزند ، تا آن گاه كه به خاك هلاكت در انداخته شدند ـ چنان كه خود مى دانى ـ ؛ همانان كه هيچ حريمى را پاس نداشتند و هيچ [ رخداد ]بزرگى را دور نكردند . من ، خويش ، در آن عرصه ها در مقابلشان بودم ؛ در تنور جنگ با آنان ، حمله ور بودم و بُرندگى شمشيرهايشان را كُند مى ساختم و سران ايشان و سردمداران گم راهى را مى كشتم . به خواست خداوند ، جانشين ايشان [ يعنى تو] را نيز در پى همان پيشينيان خواهم فرستاد . و چه بد جانشينى است آن كه بر جاى پيشينيانى نشيند كه جايگاه و فرودگاهشان آتش است . والسّلام!


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
420

4 / 2

جَوابُهُ بِكُلِّ وَقاحَةٍ

۲۳۷۹.شرح نهج البلاغة عن أبيالحسن علي بن محمّد المدائني :فَكَتَبَ إلَيهِ مُعاوِيَةُ :
مِن مُعاوِيَةَ بنِ أبي سُفيانَ إلى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ :
أمّا بَعدُ ؛ فَقَد وَقَفتُ عَلى كِتابِكَ ، وقَد أبَيتَ عَلَى الفِتَنِ إلّا تَمادِياً ، وإنّي لَعالِمٌ أنَّ الَّذي يَدعوكَ إلى ذلِكَ مَصرَعُكَ الَّذي لا بُدَّ لَكَ مِنهُ ، وإن كُنتَ مُوائِلاً فَازدَد غَيّاً إلى غَيِّكَ ، فَطالَما خَفَّ عَقلُكَ ، ومَنَّيتَ نَفسَكَ ما لَيس لَكَ ، وَالتَوَيتَ عَلى مَن هُوَ خَيرٌ مِنكَ ، ثُمَّ كانَتِ العاقِبَةُ لِغَيرِكَ ، وَاحتَمَلتَ الوِزرَ بِما أحاطَ بِكَ مِن خَطيئَتِكَ ، وَالسَّلامُ . ۱

4 / 3

كِتابُ الإِمامِ إلَيهِ يُحَذِّرُهُ مِنَ الحَربِ

۲۳۸۰.شرح نهج البلاغة عن المدائني :فَكَتَبَ عَلِيٌّ عليه السلام إلَيهِ :
أمّا بَعدُ ؛ فَإِنَّ ما أتَيتَ بِهِ مِن ضَلالِكَ لَيسَ بِبَعيدِ الشَّبَهِ مِمّا أتى بِهِ أهلُكَ وقَومُكَ الَّذينَ حَمَلَهُمُ الكُفرُ وتَمَنِّى الأَباطيلِ عَلى حَسَدِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله حَتّى صُرِعوا مَصارِعَهُم حَيثُ عَلِمتَ ؛ لَم يَمنَعوا حَريماً ولَم يَدفَعوا عَظيماً ، وأنَا صاحِبُهُم في تِلكَ المَواطِنِ ، الصّالي بِحَربِهِم ، وَالفالُّ لِحَدِّهِم ، وَالقاتِلُ لِرُؤوسِهِم ورُؤوسِ الضَّلالَةِ ، والمُتبِعُ إن شاءَ اللّهُ خَلَفَهُم بِسَلَفِهِم ، فَبِئسَ الخَلَفُ خَلَفٌ أتبَعَ سَلَفاً مَحَلُّهُ ومَحَطُّهُ النّارُ ، وَالسَّلامُ . ۲

1.شرح نهج البلاغة : ج ۱۶ ص ۱۳۳ .

2.شرح نهج البلاغة : ج ۱۶ ص ۱۳۴ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۸۶ ح ۴۰۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مهريزي، مهدي؛ حسینی، سید ابوالقاسم
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 55362
صفحه از 611
پرینت  ارسال به