133
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۱۵۱۲.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از فضالة بن عبدالملك ، از كريمه ، دختر همام طابيه ـ: على عليه السلام در كوفه ، جامه هاى سرخ را ميان ما تقسيم مى كرد . فضاله گويد : آن را بر دادگرى او حمل كرديم .

۱۵۱۳.المناقب ، ابن شهر آشوبـ به نقل از حكيم بن اوس ـ: على عليه السلام ظرف هاى عسل را به سوى ما مى فرستاد و ميان ما تقسيم مى شد . آن گاه دستور مى داد تا ظرف ها ليسيده شود . و چند بار ميوه برايش آوردند . دستور داد آنها را بفروشند و پولش را در بيت المال بگذارند .

۱۵۱۴.تاريخ دمشقـ به نقل از كليب ـ: مالى را از اصفهان براى على عليه السلام آوردند . آنها را به هفت قسمت ، تقسيم كرد و در ميان آنها نانى يافت . آن را نيز هفت قسمت كرد و براى هر سهمى از مال ها ، تكّه نانى قرار داد . آن گاه ، بزرگان تيره ها را فرا خواند و ميان آنان ، قرعه زد كه سهم كدام يك را نخست بدهد .

۱۵۱۵.الغاراتـ به نقل از كليب جرمى ـ: نزد على عليه السلام بودم كه برايش اموالى از كوهستان آمد . او به پا خاست و ما نيز به همراهش برخاستيم تا به خَرَكچى ها ۱ و شترداران رسيديم . مردم ، گِردش جمع شدند و اطرافش ازدحام كردند . سپس ، ريسمانى را برداشت و آنها را به يكديگر گره زد و آن را گرداگردِ اموال چرخانيد و فرمود : «اجازه نمى دهم كسى از اين ريسمان ، عبور كند» .
پشت ريسمان نشستيم . على عليه السلام ، از ريسمان گذشت و فرمود : «بزرگانِ هفت تيره كجايند؟» .
آنها نزد او رفتند و شروع به جابه جا كردن جوال ها كردند تا آن را به هفت بخش ، قسمت نمودند .
[ كليب] گويد : [ على عليه السلام ] در ميان اموال ، نانى را يافت . آن را هفت قسمت كرد و بر هر يك ، از هفت قسمت ، تكّه نانى گذاشت . آن گاه فرمود :
«اين ، دستچين من و بهترين آن است /
در حالى كه هر ميوه چين دستش در دهان خودش است [و خود مى خورد]» .
[ كليب] گويد : سپس بر قسمت ها قرعه زد و هريك از سران قبيله ها ، تيره اش را صدا مى زد و جوال ها را مى بُردند .

1.در حاشيه كتاب الغارات نوشته شده است : به حسب ظاهر ، عبارت اصلى «خر بنده جن» و «جمّالين» بوده است . «خر بنده جن» ، كلمه اى فارسى است مركّب از «خر» و «بندگان» ، به معناى صاحب الاغ و اجاره دهنده و كرايه دهنده آن . «خر بنده جن» ، معرّب «خر بندگان» است .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
132

۱۵۱۲.فضائل الصحابة لابن حنبل عن فَضالَة بن عبد المَلِك عن كريمة بنت همام الطابية :كانَ عَلِيٌّ يَقسِمُ فينا الوَرس بِالكوفَةِ . قالَ فَضالَةُ : حَمَلناهُ عَلَى العَدلِ مِنهُ . ۱

۱۵۱۳.المناقب لابن شهر آشوب عن حكيم بن أوس :كانَ عَلِيٌّ عليه السلام يَبعَثُ إلَينا بِزِقاقِ ۲ العَسَلِ فَيَقسِمُ فينا ، ثُمَّ يَأمُرُ أن يَلعَقوهُ . واُتِيَ إلَيهِ بِأَحمالِ فاكِهَةٍ ، فَأَمَرَ بِبَيعِها ، وأن يُطرَحَ ثَمَنُها في بَيتِ المالِ. ۳

۱۵۱۴.تاريخ دمشق عن كليب :قَدِمَ عَلى عَلِيٍّ مالٌ مِن أصبَهانَ ، فَقَسَمَهُ عَلى سَبعَةِ أسهُمٍ ، فَوَجَدَ فيهِ رَغيفا ، فَكَسَرَهُ عَلى سَبعَةٍ ، وجَعَلَ عَلى كُلِّ قِسمٍ مِنها كِسرَةً ، ثُمَّ دَعا اُمَراءَ الأَشياعِ فَأَقرَعَ بَينَهُم لِيَنظُرَ أيَّهُم يُعطي أوَّلاً . ۴

۱۵۱۵.الغارات عن كُلَيب الجَرمِيّ :كُنتُ عِندَ عَلِيٍّ عليه السلام فَجاءَهُ مالٌ مِنَ الجَبَلِ ، فَقامَ وقُمنا مَعَهُ ، حَتّى انتَهَينا إلى خَربَندجن ۵ وجَمّالينَ ، فَاجتَمَعَ النّاسُ إلَيهِ ، حَتّى ازدَحَموا عَلَيهِ ، فَأَخَذَ حِبالاً فَوَصَلَها بِيَدِهِ وعَقَدَ بَعضَها إلى بَعضٍ ، ثُمَّ أدارَها حَولَ المَتاعِ ، ثُمَّ قالَ : لا اُحِلُّ لأَِحَدٍ أن يُجاوِزَ هذَا الحَبلَ . فَقَعَدنا مِن وَراءِ الحَبلِ .
ودَخَلَ عَلِيٌّ عليه السلام فَقالَ : أينَ رُؤوسُ الأَسباعِ ؟ فَدَخَلوا عَلَيهِ ، فَجَعَلوا يَحمِلونَ هذَا الجوالِقَ إلى هذَا الجوالِقِ ، وهذا إلى هذا ، حَتّى قَسَموهُ سَبعَةَ أجزاءٍ .
قالَ : فَوَجَدَ مَعَ المَتاعِ رَغيفا ، فَكَسَرَهُ سَبعَ كِسَرٍ ، ثُمَّ وَضَعَ عَلى كُلِّ جُزءٍ كِسرَةً ، ثُمَّ قالَ :

هذا جَنايَ وخِيارُهُ فيه
إذ كُلُّ جانٍ يَدُهُ إلى فيه

قالَ : ثُمَّ أقرَعَ عَلَيها ، فَجَعَلَ كُلَّ رَجُلٍ يَدعو قَومَهُ ، فَيَحمِلونَ الجَوالِقَ . ۶

1.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۱ ص ۵۴۷ ح ۹۲۰ ، ذخائر العقبى : ص ۱۹۱ ، الرياض النضرة : ج ۳ ص ۲۲۱ وفيهما «الطائيّة» بدل «الطابية»؛ المناقب للكوفي: ج ۲ ص ۷۷ ح ۵۵۹ عن كريمة بنت عقبة وليس فيه ذيله.

2.الزِّقّ : كلّ وعاء اتُّخذ للشراب وغيره ، وجمعه أزقاق ، وزِقاق ، وزُقّان (تاج العروس : ج ۱۳ ص ۱۹۶ «زقق») .

3.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۱۱ ، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۱۱۷ ح ۲۴ .

4.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۷۶ ، فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۱ ص ۵۴۵ ح ۹۱۳ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۲ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۵۱ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۱۲ كلّها نحوه وراجع حلية الأولياء : ج ۷ ص ۳۰۰ .

5.كذا في المصدر ، وفي هامشه : والظاهر ـ واللّه العالم ـ أنّ العبارة كانت هكذا «خر بنده جن وجمّالين» ، و«خر بنده جن» كلمة فارسيّة مركّبة من كلمتي «خر» و«بنده» ومعناهما : صاحب الحمار ومؤجره ومكريه ، وكلمة «جن» في آخرها علامة الجمع الفارسي ؛ معرّب «گان» بالكاف الفارسيّة ، و«خر بنده جن» معرّبة من «خر بندگان» .

6.الغارات : ج ۱ ص ۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۶۰ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78819
صفحه از 605
پرینت  ارسال به