145
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

5 / 12

حمايت از طبقه هاى پايين جامعه

۱۵۲۶.امام على عليه السلامـ از نامه اش به قثم بن عباس ـ: در آنچه از اموال خدا نزد تو گرد آمده است ، بنگر . پس آنها را در اختيار عائله مندان و گرسنگان ، كه نزديك تواند ، قرار ده [ و تلاش كن] كه به دست نيازمندان و تهى دستان برسد ، و آنچه باقى ماند ، به سوى ما بفرست تا در ميان آنها كه نزد مايند ، قسمت كنيم .

۱۵۲۷.امام على عليه السلامـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ: پس خدا را ، خدا را در طبقه پايين دست از مردم! آنان كه چاره اى ندارند از تنگ دستان و نيازمندان و بينوايان و زمينگيران ، كه در ميان آنان ، هم افراد قانع هست و هم نيازمندانى كه روى سؤال ندارند ؛ و پاس دار حقّى را كه خداوند براى آنان ، نگهبانى اش را به تو سپرده است ؛ و بخشى از بيت المال را به آنان اختصاص ده و بخشى از غلّه زمين هاى غنيمتى و خالص در هر شهر را به آنان ببخش ؛ چرا كه دوردستان آنان را همان حقّى است كه براى نزديكان آنهاست و تو نگهبان حقوق همه آنهايى . مبادا فرو رفتن در نعمت ، تو را از آنان باز دارد ؛ چرا كه پرداختن به كارهاى مهم ، تو را معذور نمى دارد در ضايع كردن كارهاى كوچك . پس از رسيدگى به كارشان دريغ مدار و به آنان ، روى ترش مكن .
و به كارهاى كسى كه به تو دسترس ندارد ، بنگر . آنان كه ديده ها خوارشان شمارند و مردم ، تحقيرشان كنند . براى رسيدگى به حال اينان ، جماعتى بگذار كه بدانها اعتماد دارى از خداترسان و فروتنان ، تا خواست هاى آنان را به تو رساند ، و در ميان آنان ، چنان رفتار كن كه عذرى نزد خداوند داشته باشى آن روز كه او را ملاقات مى كنى ؛ چرا كه اين گروه از ميان مردمان ، به انصافْ نيازمندتر از ديگران اند و در اداى حقّ همگان ، چنان باش كه نزد خداوند ، معذور باشى .
يتيمان و كهن سالانى را كه چاره اى ندارند و خود را در معرض سؤال قرار نمى دهند ، بر عهده گير ؛ و اين كار ، بر زمامداران ، گران است و حق ، تمامش گران است .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
144

5 / 12

حِمايَةُ الطَّبَقَةِ السُّفلى

۱۵۲۶.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن كِتابِهِ إلى قُثَمِ بنِ العَبّاسِ ـ: وانظُر إلى ما اجتَمَعَ عِندَكَ مِن مالِ اللّهِ فَاصرِفهُ إلى مَن قِبَلَكَ مِن ذَوِي العِيالِ وَالمَجاعَةِ ، مُصيبا بِهِ مَواضِعِ الفاقَةِ وَالخَلّاتِ ۱ ، وما فَضَلَ عَن ذلِكَ فاحمِلهُ إلينا لِنَقسِمَهُ فيمَن قِبَلَنا . ۲

۱۵۲۷.عنه عليه السلامـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: ثُمَّ اللّهَ اللّهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفلى مِنَ الَّذينَ لا حيلَةَ لَهُم ، مِنَ المَساكينِ وَالمُحتاجينَ وأهلِ البُؤسى وَالزَّمنى ۳ ؛ فَإِنَّ في هذِهِ الطَّبَقَةِ قانِعا ومُعتَرّا ۴ ، وَاحفَظ للّهِِ ما استَحفَظَكَ مِن حَقِّهِ فيهِم،وَاجعَل لَهُم قِسما مِن بَيتِ مالِكَ،وقِسما مِن غَلّاتِ صَوافِي ۵ الإِسلامِ في كُلِّ بَلَد ، فَإِنَّ لِلأَقصى مِنهُم مِثلَ الَّذي لِلأَدنى،وكُلٌّ قَدِ استُرعيتَ حَقَّهُ، فَلا يَشغَلَنَّكَ عَنهُم بَطَرٌ ، فَإِنَّكَ لا تُعذَرُ بِتَضييعِكَ التّافِهَ لِاءحكامِكَ الكَثيرَ المُهِمَّ ، فَلا تُشخِص هَمَّكَ عَنهُم ، ولا تُصَعِّر خَدَّكَ لَهُم .
وتَفَقَّد اُمورَ مَن لا يَصِلُ إلَيكَ مِنهُم مِمَّن تَقتَحِمُهُ العُيونُ ، وتَحْقِرُهُ الرِّجالُ ، فَفَرِّغ لِاُولئِكَ ثِقَتَكَ مِن أهلِ الخَشيَةِ وَالتَّواضُعِ . فَليَرفَع إلَيكَ اُمورَهُم ، ثُمَّ اعمَل فيهِم بِالإِعذارِ إلَى اللّهِ يَومَ تَلقاهُ ، فَإِنَّ هؤُلاءِ مِن بَينِ الرَّعِيَّةِ أحوَجُ إلَى الإِنصافِ مِن غَيرِهِم ، وكُلٌّ فَأَعذِر إلَى اللّهِ في تَأدِيَةِ حَقِّهِ إلَيهِ .
وتَعَهَّد أهلَ اليُتمِ وذَوي الرِّقَّةِ ۶ فِي السِّنِّ مِمَّن لا حيلَةَ لَهُ ، ولا يَنصِبُ لِلمَسأَلَةِ نَفسَهُ . وذلِكَ عَلَى الوُلاةِ ثَقيلٌ ، وَالحَقُّ كُلُّهُ ثَقيلٌ . ۷

1.جَمْع خَلَّة : الحاجة والفَقْر (اُنظر النهاية : ج ۲ ص ۷۲ «خلل») .

2.نهج البلاغة : الكتاب ۶۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۴۹۷ ح ۷۰۲ .

3.جَمْع زَمِين . ورجلٌ زَمِنٌ وزَمِينٌ : أي مُبْتَلىً بَيِّنُ الزَّمانَة . والزَّمانة : العاهَة (اُنظر لسان العرب : ج ۱۳ ص ۱۹۹ «زمن») .

4.المُعْتَرّ : هو الَّذي يتعرّض للسؤال من غير طلب (النهاية : ج ۳ ص ۲۰۵ «عرر») .

5.الصَّوافي : الأملاك والأرض الَّتي جَلا عنها أهلُها أو ماتوا ولا وارث لها ، واحدتها صافِية (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۴۶۳ «صفا») .

6.يقال : رقّت عظام فلان إذا كبر وأسنَّ (لسان العرب : ج ۱۰ ص ۱۲۲ «رقق») .

7.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ وراجع دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۶۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78510
صفحه از 605
پرینت  ارسال به