159
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۱۵۴۳.شرح نهج البلاغةـ به نقل از خالد بن معمر سدوسى، خطاب به علباء بن هيثم [ كه قصد داشت از امام على عليه السلام جدا شود و به معاويه ملحق گردد] ـ: چه توقّع دارى از مردى كه خواستم تا در سهم حسن و حسين عليهماالسلام ، چند درهم اندك بيفزايد،شايد بدان وسيله،كاستى هاى زندگى را جبران كنند، ولى امتناع ورزيد و خشمگين شد و انجام نداد.

۱۵۴۴.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از ابو صالح ـ: بر اُمّ كلثوم ، دختر على عليه السلام وارد شدم . او پشت پرده اى كه ميان من و او بود ، موهايش را شانه مى كرد . حسن و حسين عليهماالسلامآمدند و بر او وارد گشتند ، و او همچنان نشسته بود و موهايش را شانه مى كرد .
گفتند : «به ابوصالح غذا نمى دهى؟» .
ابو صالح گفت : كاسه اى كه در آن مقدارى آب گوشت ، به همراه حبوبات بود ، برايم آوردند .
گفتم : اين گونه به من غذا مى دهيد ، حال آن كه شما فرمانروائيد؟!
امّ كلثوم گفت : اى ابو صالح! اگر امير مؤمنان را ببينى ، چه مى گويى؟

۱۵۴۵.تاريخ دمشقـ به نقل از عبداللّه بن ابى سفيان ـ: زميندارى از زمينداران منطقه سواد (عراق) ، بُردى (جامه اى كتانى) برايم هديه آورد و مانند آن را به حسن يا حسين عليهماالسلامبخشيد . سپس على عليه السلام برخاست تا كه در روز جمعه در شهر مدائن ۱ خطبه بخواند كه بُردها را بر تن حسن و حسين عليهماالسلام ديد . فرستاده اى نزد من و حسين عليه السلام فرستاد و پرسيد : «اين بُردها چيست؟» .
عبد اللّه بن ابى سفيان گفت : [گفتم : اينها را] زميندارى از زمينداران منطقه سواد ، براى من و حسين عليه السلام فرستاده است .
مى گويد : آنها را گرفت و در بيت المال گذاشت .

1.مدائن ، در اصل «مدائن هفتگانه» بود كه در شرق دجله و نزديكى بغداد قرار داشت . اين شهر مركز حكومت شاهان ايران بود و ايوان كسرا در آن واقع بود و در سال چهاردهم قمرى به دست مسلمانان فتح شد (ر . ك : تقويم البلدان : ص ۳۰۲) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
158

۱۵۴۳.شرح نهج البلاغة عن خالد بن مُعَمَّر السَّدوسيّـ لِعِلباء بنِ الهَيثَمِ ـ: ماذا تُؤَمِّلُ عِندَ رَجُلٍ أرَدتُهُ عَلى أن يَزيدَ في عَطاءِ الحَسَنِ والحُسينِ دُرَيهِماتٍ يَسيرَةً رَيثَما يَرأَبانِ ۱ بِها ظَلَفَ ۲ عَيشِهِما ، فَأَبى وغَضِبَ فَلَم يَفعَل ! ۳

۱۵۴۴.فضائل الصحابة لابن حنبل عن أبي صالح :دَخَلتُ عَلى اُمِّ كُلثومٍ بِنتِ عَلِيٍّ فَإِذا هِيَ تَمَشَّطُ في سِترٍ بَيني وبَينَها ، فَجاءَ حَسَنٌ وحُسَينٌ فَدَخَلا عَلَيها وهِيَ جالِسَةٌ تَمتَشِطُ فَقالا : أ لا تُطعِمونَ أبا صالِحٍ شَيئا ؟ قالَ : فَأَخرَجوا لي قَصعَةً فيها مُرَقٌ بِحُبوبٍ ، قالَ : فَقُلتُ : تُطعِموني ۴ هذا وأنتُم اُمَراءُ ! فَقالَت اُمُّ كُلثومٍ : يا أبا صالِحٍ ، كَيفَ لَو رَأَيتَ أميرَ المُؤمِنينَ ـ يَعني عَلِيّا ـ . ۵

۱۵۴۵.تاريخ دمشق عن عبد اللّه بن أبي سفيان :أهدى إلَيَّ دِهقانٌ ۶ مِن دَهاقينِ السَّوادِ بُردا ، وإلَى الحَسَنِ أو الحُسَينِ بُردا مِثلَهُ ، فَقامَ عَلِيٌّ يَخطُبُ بِالمَدائِنِ يَومَ الجُمُعَةِ ، فَرَآهُ عَلَيهِما ، فَبَعَثَ إلَيَّ وإلَى الحُسَينِ فَقالَ : ما هذانِ البُردانِ ؟ قالَ : بَعَثَ إلَيَّ وإلَى الحُسَينِ دِهقانٌ مِن دَهاقينِ السَّوادِ . قالَ : فَأَخَذَهُما فَجَعَلَهُما في بَيتِ المالِ . ۷

1.رَأَبَ : أصْلَحَ وجَبَرَ (النهاية : ج ۲ ص ۱۷۶ «رأب») .

2.ظَلَفُ العَيْش : بُؤْسُه وشدَّتُه وخُشُونَتُه (النهاية : ج ۳ ص ۱۵۹ «ظلف») .

3.شرح نهج البلاغة : ج ۱۰ ص ۲۵۰ .

4.كذا في المصدر ، وفي ذخائر العقبى والرياض النضرة : «تطعمون» ، ولعلّه أنسب .

5.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۱ ص ۵۴۰ ح ۹۰۱ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۱۵۶ ح ۷ نحوه ، ذخائر العقبى : ص ۱۹۱ ، الرياض النضرة : ج ۳ ص ۲۲۱ .

6.الدهْقان : رئيس القرية ومُقَدَّم التُّنّاء وأصحاب الزراعة . وهو معرَّب (النهاية : ج ۲ ص ۱۴۵ «دهقن») .

7.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۷۸ ، ترجمة الإمام عليّ عليه السلام من تاريخ دمشق : ج ۳ ص ۱۸۲ ح ۱۲۲۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78773
صفحه از 605
پرینت  ارسال به