209
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۱۶۱۸.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ: پليدان ، بدى هاى مردم را جستجو مى كنند و خوبى هاى آنان را رها مى كنند ، همان گونه كه مگس ، جاهاى فاسد را مى جويد .

۱۶۱۹.امام على عليه السلام :هرگاه از زنِ بدكارى پرسيدى چه كسى با تو فسق و فجور انجام داد و زن ، در جواب گفت : «فلانى» ، بر آن زن ، دو حدّ است : حدّى براى كار زشتش ، و حدّى براى نسبت دادن فسق و فجور به مرد مسلمان .

۱۶۲۰.امام على عليه السلام :جستجوى امور شرم آور و پنهان ، از بدترينِ بدى هاست .

6 / 10

آشكار ساختن عذرها براى دفع بدگمانى

۱۶۲۱.امام على عليه السلامـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ: اگر شهروندان [ در كارى ]به تو گمان ستم بردند ، عذرت (دليلت) را برايشان آشكار ساز و با اين كار ، سوء ظنّ آنان را از خود ، برطرف كن ؛ چرا كه با اين رفتار ، نفس خود را رام كرده ، با شهروندانْ مدارا كرده اى ، و به سبب عذرخواهى ، به حاجت خويش در استوار داشتن آنان بر مسير حق ، دست يافته اى .

6 / 11

كمك به ستمديدگان

۱۶۲۲.امام على عليه السلام :آن كه حقّ ستمديده را از ستمگر نستاند ، خداوند ، قدرتش را از او بستاند .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
208

۱۶۱۸.عنه عليه السلامـ في الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: الأَشرارُ يَتَّبِعونَ مَساوِئَ النّاسِ ، ويَترُكونَ مَحاسِنَهُم ، كَما يَتَتَبَّعُ الذُّبابُ المواضِعَ الفاسِدَةَ . ۱

۱۶۱۹.عنه عليه السلام :إذا سُئِلَتِ الفاجِرَةُ مَن فَجَرَ بِكِ ؟ فَقالَت : فُلانٌ ، فَإِنَّ عَلَيها حَدَّينِ : حَدّا لِفُجورِها ، وحَدّا لِفِريَتِها عَلَى الرَّجُلِ المُسلِمِ . ۲

۱۶۲۰.عنه عليه السلام :تَتَبُّعُ العَوراتِ مِن أعظَمِ السَّوءاتِ . ۳

6 / 10

الإِصحارُ بِالعُذرِ لِدَفعِ سوءِ الظَّنِّ

۱۶۲۱.الإمام عليّ عليه السلامـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: إن ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيفا فَأَصحِر لَهُم بِعُذرِكَ ۴ ، وَاعدِل عَنكَ ظُنونَهُمِ بِإِصحارِكَ ؛ فَإِنَّ في ذلِكَ رِياضَةً مِنكَ لِنَفسِكَ ، وَرِفقا بِرَعِيَّتِكَ ، وإعذارا تَبلُغُ بِهِ حاجَتَكَ مِن تَقويمِهِم عَلَى الحَقِّ . ۵

6 / 11

إعانَةُ المَظلومِ

۱۶۲۲.الإمام عليّ عليه السلام :مَن لَم يُنصِفِ المَظلومَ مِنَ الظّالِمِ سَلَبَهُ اللّهُ قُدرَتَهُ . ۶

1.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۲۶۹ ح ۱۱۳ .

2.الكافي : ج ۷ ص ۲۰۹ ح ۲۰ ، تهذيب الأحكام : ج ۱۰ ص ۴۸ ح ۱۷۸ كلاهما عن السكوني عن الإمام الصادق عليه السلام ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۳۹ ح ۱۱۸ عن داوود بن سليمان عن الإمام الرضا عن آبائه عنه عليهم السلام ، الجعفريّات : ص ۱۳۸ وفيهما «لما أقرّت على نفسها» بدل «لفجورها» .

3.غرر الحكم : ح ۴۵۸۰ .

4.أي كن من أمرهم على أمرٍ واضح منكشف، من أصحر الرجل: إذا خرج إلى الصحراء (النهاية: ج ۳ ص ۱۲ «صحر») .

5.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ ، تحف العقول : ص ۱۴۵ وزاد في آخره «في خَفْضٍ وإجمالٍ» .

6.غرر الحكم : ح ۸۹۶۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۲۸ ح ۷۲۶۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78534
صفحه از 605
پرینت  ارسال به