281
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۱۷۳۱.امام على عليه السلام :از دشمنت عيبجويى مكن ، گرچه او از تو عيبجويى كند .

8 / 12

نرم خويى تا زمانى كه توطئه در كار نباشد

۱۷۳۲.امام على عليه السلام :نرم خويى ، تيزىِ مخالفت را كُند سازد .

۱۷۳۳.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ: به دشمنت ، اندازه اى نزديك شو كه به خواسته ات برسى ، و در نزديكى به او زياده روى منما تا خود و ياورت را خوار سازى . در چوبى كه در برابر خورشيد نصب شده ، بنگر . اگر آن را مايل كنى ، سايه اش بسيار شود و اگر در مايل كردن زياده روى كنى ، سايه كم گردد .

۱۷۳۴.تاريخ الطبرىـ به نقل از عبد الملك بن ابى حرّه حنفى ـ: على عليه السلام روزى براى ايراد سخنرانى بيرون رفت . او در حال سخنرانى بود كه خوارج ، در گوشه هاى مسجد ، شعار «لا حكم الّا للّه ؛ حكمرانى جز براى خداوند نيست!» ، سر دادند .
على عليه السلام فرمود : «اللّه اكبر! سخن حقّى است كه از آن ، باطلْ اراده مى شود . اگر ساكت شوند ، با آنان مانند ديگران برخورد مى كنيم ، و اگر سخن گويند ، با آنان احتجاج مى ورزيم، و اگر بر ما خروج كنند ، با آنان پيكار خواهيم كرد» .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
280

۱۷۳۱.عنه عليه السلام :لا تَشِن ۱ عَدُوَّكَ وإن شانَكَ . ۲

8 / 12

الرِّفقُ ما لَم يَكُن تَآمُرا

۱۷۳۲.الإمام عليّ عليه السلام :الرِّفقُ يَفِلُّ حَدَّ المُخالَفَةِ . ۳

۱۷۳۳.عنه عليه السلامـ في الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: قارِب عَدُوَّكَ بَعضَ المُقارَبَةِ تَنَل حاجَتَكَ ، ولا تُفرِطُ في مُقارَبَتِهِ فَتُذِلَّ نَفسَكَ وناصِرَكَ ، وتَأمَّل حالَ الخَشَبَةِ المَنصوبَةِ في الشَّمسِ الَّتي إن أمَلتَها زادَ ظِلُّها ، وإن أفرَطتَ في الإِمالَةِ نَقَصَ الظِّلُّ . ۴

۱۷۳۴.تاريخ الطبري عن عبد المَلِك بن أبي حُرّةَ الحَنَفيّ :أنّ عَليّا خَرَجَ ذاتَ يَومٍ يَخطُبُ ، فَإِنَّهُ لَفي خُطبَتِهِ إذ حَكَّمَتِ المُحَكِّمَةُ في جَوانِبِ المَسجِدِ .
فَقالَ عَليٌّ : اللّهُ أكبَرُ ! كَلِمَةُ حَقٍّ يُرادُ بِها باطِلٌ ! إن سَكَتوا عَمَمناهُم ۵ ، وإن تَكَلَّموا حَجَجناهُم ، وإن خَرَجوا عَلَينا قاتَلناهُم . ۶

1.الشَّيْن : العَيْب (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۲۴۴ «شين») .

2.غرر الحكم : ح ۱۰۴۱۸ .

3.غرر الحكم : ح ۵۶۰ .

4.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۴۲ ح ۹۲۳ .

5.لعلّه من قولهم : عمّمناه أمرنا ؛ أي ألزمناه (اُنظر لسان العرب : ج ۱۲ ص ۴۲۷ «عمم») .

6.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۷۲ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۹۸ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۳۵ وليس فيه «وإن خرجوا ...» وفيهما «غممناهم» بدل «عممناهم» .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78598
صفحه از 605
پرینت  ارسال به