303
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۱۷۵۸.الاختصاصـ به نقل از على بن حكم ـ: ياران اميرمؤمنان ، كسانى بودند كه به آنان فرمود : «پيمان بنديد! من با شما بر بهشتْ پيمان بندم ، نه بر طلا و نقره . پيامبر ما در گذشته به يارانش فرمود : پيمان بنديد كه من با شما جز بر بهشتْ پيمان نبندم » .
و آنان عبارت بودند از : سلمان فارسى ، مقداد ، ابوذر غفارى ، عمّار بن ياسر ، ابو ساسان انصارى ، ابو عمرو انصارى ، سهل (بدرى) و عثمان ، پسران حنيف انصارى ، و جابر بن عبداللّه انصارى .
و از برگزيدگان ياران او بودند : عمرو بن حُمق خزاعى عرب و ميثم تمّار (ميثم بن يحيى ، برده آزاد شده) ، رُشيد هجرى ، حبيب بن مظهّر اسدى و محمد بن ابى بكر .
و از دوستان او بودند : عَلَم ازدى ، سويد بن غفله جعفى ، حارث بن عبد اللّه اعور همدانى ، ابو عبداللّه جدلى و ابو يحيى حكيم بن سعد حنفى .
و از نيروهاى ويژه اش بودند : ابو رضى عبد اللّه بن يحيى حضرمى ، سليم بن قيس هلالى و عبيده سلمانى مرادى عرب .
و از ياران خاصّ او بودند : تميم بن حذيم ناجى (كه در همراهى على عليه السلام به شهادت رسيد) ، قنبر (آزاد شده على بن ابى طالب عليه السلام ) ، ابو فاخته (آزاده شده بنى هاشم) و عبيد اللّه بن ابى رافع (كه منشى على عليه السلام بود) .

۱۷۵۹.رجال الكشىـ به نقل از ابو جارود ـ: به اصبغ بن نباته گفتم : جايگاه اين مرد (على عليه السلام ) در ميان شما چيست؟
گفت : نمى دانم چه مى گويى ؛ اما شمشيرهاى ما بر دوشمان بود و هر كس را كه وى اشاره مى كرد ، با شمشير مى زديم . على عليه السلام به ما مى گفت : «پيمان ببنديد! به خدا سوگند كه پيمان شما براى طلا و نقره نيست ، و پيمان شما جز براى مرگ نيست . به درستى كه گروهى از پيشنيان بنى اسرائيل ، ميان خودْ پيمان بستند . پس هيچ يك از آنان از دنيا نرفت ، مگر آن كه پيامبرِ قومش يا روستايش و يا خودش بود ، و شما به سان آنانيد ، جز آن كه پيامبر نيستيد» .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
302

۱۷۵۸.الاختصاص عن عليّ بن الحكم :أصحابُ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام الَّذينَ قالَ لَهُم : تَشَرَّطوا ، فَأَنَا اُشارِطُكُم عَلَى الجَنَّةِ ، ولَستُ اُشارِطُكُم عَلى ذَهَبٍ ولا فِضَّةٍ ـ ؛ إنَّ نَبِيَّنا صلى الله عليه و آله فيما مَضى قالَ لِأَصحابِهِ : تَشَرَّطوا ، فَإِنّي لَستُ اُشارِطُكُم إلّا عَلَى الجَنَّةِ ـ وهُم : سَلمانُ الفارِسيُّ ، وَالمِقدادُ ، وأبو ذَرِّ الغِفارِيُّ ، وعَمّارُ بنُ ياسِرٍ ، وأبو ساسانَ وأبو عَمرٍو الأَنصارِيّانِ ، وسَهلٌ ـ بَدرِيٌّ ـ وعُثمانُ ابنا حُنَيفٍ الأَنصارِيُّ ، وجابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ الأَنصارِيُّ .
ومِن أصفياءِ أصحابِهِ ، عَمرُو بنُ الحَمِقِ الخُزاعِيُّ عَرَبيٌّ ، ومَيثَمٌ التَّمّارُ ـ وهُوَ مَيثَمُ بنُ يَحيى ، مَولى ـ ، ورُشَيدٌ الهَجَرِيُّ ، وحَبيبُ بنُ مُظَهَّرٍ الأَسَدِيُّ ، ومُحَمَّدُ بنُ أبي بَكرٍ .
ومِن أوليائِهِ : العَلَمُ الأَزدِيُّ ، وسُوَيدُ بنُ غَفَلَةَ الجُعِفيُّ ، وَالحارِثُ بنُ عَبدِ اللّهِ الأَعوَرِ الهَمدانِيُّ ، وأبو عَبدِ اللّهِ الجَدَلِيُّ ، وأبو يَحيى حَكيمُ بنُ سَعدٍ الحَنَفِيُّ .
وكانَ مِن شُرطَةِ الخَميسِ: أبُو الرَّضِيِّ عَبدُ اللّهِ بنُ يَحيَى الحَضرَمِيُّ ، وسَليمُ بنُ قَيسٍ الهِلالِيُّ ، وعُبَيدَةُ السَّلمانِيُّ المُرادِيُّ ، عَرَبِيٌّ .
ومِن خَواصِّهِ : تَميمُ بنُ حِذيَمٍ النّاجي ـ وقَد شَهِدَ مَعَ عَلِيٍّ عليه السلام ـ ، [ و ] قَنبَرٌ مَولى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ ، [ و ] أبو فاخِتَةَ مَولى بَني هاشِمٍ ، وعُبَيدُ اللّهِ بنُ أبي رافِعٍ ـ وكانَ كاتِبَهُ ـ . ۱

۱۷۵۹.رجال الكشّي عن أبي الجارود :قُلتُ لِلأَصبَغِ بنِ نُباتَةَ : ما كانَ مَنزِلَةُ هذَا الرَّجُلِ [عَلِيٍّ عليه السلام ]فيكُم ؟ قالَ : ما أدري ما تَقولُ ! إلّا أنَّ سُيوفَنا كانَت عَلى عَواتِقِنا ، فَمَن أومى إلَيهِ ضَرَبناهُ بِها . وكانَ يَقولُ لَنا : تَشَرَّطوا ، فَوَاللّهِ مَا اشتِراطُكُم لِذَهَبٍ ولا لِفِضَّةٍ ، ومَا اشتِراطُكُم إلّا لِلمَوتِ ، إنَّ قَوما مِن قَبلِكُم مِن [ بَني إسرائيلَ ] ۲ تَشارَطوا بَينَهُم ، فَما ماتَ أحَدٌ مِنهُم حَتّى كانَ نَبِيَّ قَومِهِ ، أو نَبِيَّ قَريَتِهِ ، أو نَبِيَّ نَفسِهِ ، وإنَّكُم لَبِمَنزِلَتِهِم ، غَيرَ أنَّكُم لَستُم بِأَنبِياءَ . ۳

1.الاختصاص : ص ۲ ؛ الفهرست لابن النديم : ص ۲۲۳ وفيه إلى «إلّا على الجنّة» .

2.سقط ما بين المعقوفين من المصدر وأثبتناه من بحار الأنوار .

3.رجال الكشّي : ج ۱ ص ۱۹ الرقم ۸ ، بحار الأنوار : ج ۴۲ ص ۱۵۰ ح ۱۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78613
صفحه از 605
پرینت  ارسال به