327
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

9 / 6

اخلاق جنگ

الف ـ پرهيز از آغاز كردن پيكار

۱۷۸۶.تاريخ الطبرىـ به نقل از جندب ازدى ـ: به درستى كه در هر جا كه با دشمن برخورد مى كرديم ، على عليه السلام به ما فرمان مى داد و مى فرمود : «با آنان پيكار مكنيد تا آن كه آنان شروع كنند ، كه شما بحمداللّه عز و جلحجّت داريد و رها ساختن آنان كه [ نبردِ با شما را ]آغاز كنند ، حجّتى ديگر است براى شما . پس هرگاه با آنان پيكار كرديد و آنان را شكست داديد ، پشت كرده به جنگ را مكشيد ، مجروحان را به قتل نرسانيد ، پرده درى مكنيد ، كشته ها را مُثله نكنيد ، وقتى به سراپرده دشمن رسيديد ، پرده درى نكنيد ، و بدون اجازه برخانه اى وارد نشويد ، چيزى از آنان مَسِتانيد ، مگر آنچه در لشكرگاه يافتيد ، و زنى را با آزار ، به هيجان نياوريد ، گرچه به ناموس شما دشنام دهد و به فرماندهان و نيكان شما فحش گويد ؛ چرا كه [زنان] ، داراى نيرو و توانى كم و ضعيف النفس اند .

۱۷۸۷.امام على عليه السلامـ در نامه اش به مالك اشتر ، پيش از رُخداد صفّين ـ: بپرهيز از اين كه با اين گروه ، نبرد را آغاز كنى ، مگر آن كه آنان آغاز كنند ، تا اين كه با آنان رو در رو شوى و سخن آنان را بشنوى ؛ و بدى هاى آنان ، تو را به نبرد وا ندارد ، قبل از دعوت آنان [ به هدايت ]و مكرّر ، راه بهانه جويى را بر آنان بستن .

۱۷۸۸.امام على عليه السلامـ از سفارش وى به لشكرش پيش از رو در رويى با دشمن در صفّين ـ: با آنان كارزار مكنيد ، تا آن كه آغاز كنند ؛ چرا كه شما بحمداللّه ، حجّت داريد ، و رها ساختن آنان كه [ جنگ با] شما را آغاز كنند ، حجّت ديگرى است به سود شما و بر زيان آنها . وقتى به خواست خدا شكست خوردند ، پشت كرده به جنگ را مكشيد ، و به كسى كه ناتوان است ، آسيب مرسانيد و زخمى را از پادر مياوريد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
326

9 / 6

أخلاقُ الحَربِ

أ : النَّهيُ عَنِ الاِبتِداءِ بِالقِتالِ

۱۷۸۶.تاريخ الطبري عن جُندَب الأَزدِيّ :إنَّ عَلِيّا عليه السلام كانَ يَأمُرُنا في كُلِّ مَوطِنٍ لَقينا فيهِ مَعَهُ عَدُوّا فَيَقولُ: لا تُقاتِلُوا القَومَ حَتّى يَبدَؤوكُم ، فَأَنتُم بِحَمدِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ عَلى حُجَّةٍ ، وتَركُكُم إيّاهُم حَتّى يَبدَؤوكُم حُجَّةٌ اُخرى لَكُم ، فَإِذا قاتَلتُموهُم فَهَزَمتُموهُم فَلا تَقتُلوا مُدبِرا ، ولا تُجهِزوا عَلى جَريحٍ ، ولا تَكشِفوا عَورَةً ، ولا تُمَثِّلوا بِقَتيلٍ . فَإِذا وَصَلتُم إلى رِحالِ القَومِ فَلا تَهتِكوا سِترا ، ولا تَدخُلوا دارا إلّا بِإِذنٍ ، ولا تَأخُذوا شَيئا مِن أموالِهِم إلّا ما وَجَدتُم في عَسكَرِهِم ، ولا تُهَيِّجُوا امرَأَةً بِأَذىً ، وإن شَتَمنَ أعراضَكُم وسَبَبنَ اُمَراءَكُم وصُلَحاءَكُم ، فَإِنَّهُنَّ ضِعافُ القُوى وَالأَنفُسِ . ۱

۱۷۸۷.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ قَبلَ وَقعَةِ صِفّينَ ـ: إيّاكَ أن تَبدَأ القَومَ بِقِتالٍ إلّا أن يَبدَؤوكَ ، حَتّى تَلقاهُم ، وتَسمَعَ مِنهُم ، ولا يَجرِمَنَّكَ شَنَآنُهُم عَلى قِتالِهِم قَبلَ دُعائِهِم وَالإِعذارِ إلَيهِم مَرَّةً بَعدَ مَرَّةٍ ! ۲

۱۷۸۸.عنه عليه السلامـ مِن وَصِيَّةٍ لَهُ لِعَسكَرِهِ قَبلَ لِقاءِ العَدُوِّ بِصِفّينَ ـ: لا تُقاتِلوهُم حَتّى يَبدَؤوكُم ؛ فَإِنَّكُم بِحَمدِ اللّهِ عَلى حُجَّةٍ ، وتَركُكُم إيّاهُم حَتّى يَبدَؤوكُم حُجَّةٌ اُخرى لَكُم عَلَيهِم . فَإِذا كانَتِ الهَزيمَةُ ـ بِإِذنِ اللّهِ ـ فَلا تَقتُلوا مُدبِرا ، ولا تُصيبوا مُعوِرا ، ولا تُجهِزوا عَلى جَريحٍ . ۳

1.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۷۰ ، الفتوح : ج ۳ ص ۳۲ نحوه .

2.وقعة صفّين : ص ۱۵۳ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۴۱۴ ح ۳۷۴ .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۱۴ ، وقعة صفّين : ص ۲۰۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78533
صفحه از 605
پرینت  ارسال به