361
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۱۸۸۹.امام على عليه السلامـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ: همچنين زمامدار را نزديكان و خويشاوندانى است كه خوى استبداد و گردن فرازى و كمىِ انصاف در معامله ها دارند . ريشه آن را با بُريدن اسباب آن ، درآور و به هيچ يك از اطرافيان و خويشاوندانت زمينى را به بخشش وا مگذار ، و مبادا در تو طمع كنند با بستن پيمانى كه همسايگان را زيان برساند در بهره آب ، يا كارى مشترك كه رنج آن را بر عهده ديگران نهند . پس گوارايى اش براى آنان باشد نه تو و عيب آن در دنيا و آخرت ، بر تو مانَد .
وحق را از آنِ هر كه باشد ، بر عهده دار ، نزديك يا دور ، و در اين باره ، شكيبا باش و اين شكيبايى را به حساب خداوند بگذار ، هر چند اين رفتار ، با خويشاوندان و اطرافيانت باشد ، و عاقبت آن را در نظر بگير با دشوارى هايى كه برايت آورَد ؛ چرا كه پايان آن ، پسنديده است .

۱۸۹۰.امام على عليه السلامـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ: بپرهيز از خودكامگى در آنچه مردم ، در آن يكسان اند ؛ و بپرهيز از غفلت در آنچه بدان توجّه شود ، از آنچه در ديده ها نمايان است ؛ چرا كه آنچه به ناروا گرفته باشى ، به ديگران برگردد و به زودى ، پرده كارها از پيش ديده ات برداشته شود و داد ستمديده را از تو بستانند .

۱۸۹۱.امام على عليه السلامـ دربـاره عـثمان ـ: در كـوتـاه سخن ، روش او را براى شما بگويم : او به استبداد و خودكامگى فرمان مى رانْد و اين ، سبب تباهى كارها شد . و شما بى تابى كرديد و آن هم ناستوده بود . و خداوند را حكمى است كه واقع شود بر خودكامه و ناشكيبا .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
360

۱۸۸۹.عنه عليه السلامـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: ثُمَّ إنَّ لِلوالي خاصَّةً وبِطانَةً فيهِمُ استِئثارٌ وتَطاوُلٌ ، وقِلَّةُ إنصافٍ في مُعامَلَةٍ ؛ فَاحسِم مادَّةَ اُولئِكَ بِقَطعِ أسبابِ تِلكَ الأَحوالِ . ولا تُقطِعَنَّ لِأَحَدٍ مِن حاشِيَتِكَ وحامَّتِكَ ۱ قَطيعَةً . ولا يَطمَعَنَّ مِنكَ فِي اعتِقادِ عُقدَةٍ ۲ تَضُرُّ بِمَن يَليها مِنَ النّاسِ في شِربٍ ، أو عَمَلٍ مُشتَرَكٍ يَحمِلونَ مَؤونَتَهُ عَلى غَيرِهِم ، فَيَكونَ مَهنَأُ ذلِكَ لَهُم دونَكَ ، وعَيبُهُ عَلَيكَ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ . وألزِمِ الحَقَّ مَن لَزِمَهُ مِنَ القَريبِ وَالبَعيدِ ، وكُن في ذلِكَ صابِرا مُحتَسِبا ، واقِعا ذلِكَ مِن قَرابَتِكَ وخاصَّتِكَ حَيثُ وَقَعَ . وَابتَغِ عاقِبتَهُ بِما يَثقُلُ عَلَيكَ مِنهُ ؛ فَإِنَّ مَغَبَّةَ ذلِكَ مَحمودَةٌ . ۳

۱۸۹۰.عنه عليه السلامـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: إيّاكَ وَالِاستِئثارَ بِمَا النّاسُ فيهِ اُسوَةٌ ، وَالتَّغابي عَمّا تُعنى بِهِ مِمّا قَد وَضَحَ لِلعُيونِ ؛ فَإِنَّهُ مَأخوذٌ مِنكَ لِغَيرِكَ . وعَمّا قَليلٍ تَنكَشِفُ عَنكَ أغطِيَةُ الاُمورِ ، ويُنتَصَفُ مِنكَ لِلمَظلومِ . ۴

۱۸۹۱.عنه عليه السلامـ في عُثمانَ ـ: أنا جامِعٌ لَكُم أمرَهُ : اِستَأثَرَ فَأَساءَ الأَثَرَةَ ۵ ، وجَزَعتُم فَأَسَأتُمُ الجَزَعَ ، وللّهِِ حُكمٌ واقِعٌ فِي المُستَأثِرِ وَالجازِعِ . ۶

1.حامّة الإنسان : خاصّته ومن يقرب منه (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۶ «حمم») .

2.العقدة : الضيعة ، واعتقد ضيعةً ومالاً أي اقتناهما (لسان العرب : ج ۳ ص ۲۹۹ «عقد») .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ ، تحف العقول : ص ۱۴۴ نحوه .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ ، تحف العقول : ص ۱۴۷ نحوه ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۰۰ ح ۲۲۹۶ وفيه إلى «لغيرك» .

5.الأثَرة : الاسم من آثر إذا أعطى ، والاستئثار : الانفراد بالشيء (النهاية : ج ۱ ص ۲۲ «أثر») .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۳۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78733
صفحه از 605
پرینت  ارسال به