373
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

10 / 3 ـ 5

گزاردن امانت

۱۹۲۲.امام على عليه السلام :امانت را به آن كه شما را امين شمُرَد ، بازگردانيد ؛ گرچه قاتلان فرزندان پيامبران باشند .

۱۹۲۳.امام على عليه السلام :بر آن كه تو را امين شمُرَد ، خيانت مكن ، گرچه به تو خيانت ورزد ؛ و رازش را فاش مساز ، گرچه خود ، آن را فاش سازد .

۱۹۲۴.امام على عليه السلامـ از نامه او به اشعث بن قيس ـ: به درستى كه كارى كه بر عهده توست ، لقمه اى نيست براى تو ؛ بلكه امانتى است بر گردنت و تو در نظارت بالا دستانت قرار دارى .

۱۹۲۵.امام على عليه السلامـ از نامه اش به يكى از مأموران ماليات ـ: آن كه آشكار و نهانش و كردار و گفتارش دو گونه نباشد ، امانت را گزارده و عبادت را خالص ، به جاى آورده است و او را فرمان دهم كه [ زيردستان را ]نرنجاند و بدانان ، بهتان نزند و به سبب امير بودن ، از آنها رو برنگرداند ؛ چرا كه آنان ، در دينْ برادرند و در به دست آوردن حقوق ، مددكار .
و تو را در اين زكات ، بهره اى معيّن و حقّى معلوم و شريكانى ناتوان و تنگ دست است . ما حقّ تو را به تمام مى پردازيم . پس تو هم حقوق آنان را به تمام ، به آنان برسان ؛ وگرنه ، روز رستاخيزْ داراى بيشترين دشمنانى ؛ و بدا به حال كسى كه نزد خداوند ، دشمنانش مستمندان ، تهى دستان ، درخواست كنندگان ، رانده شدگان ، بدهكاران ، و در راه ماندگان باشند .
و آن كه امانت را سَبُك شمارد و در آن خيانت روا دارد و جان و دين خود را از خيانتْ پاك ننمايد ، خود را در دنيا به خوارى و رسوايى افكنده است و چنين كسى ، در آخرتْ فرارى تر و رسواتر است ؛ و به درستى كه بزرگ ترين خيانت ، خيانت به مردمان است و زشت ترين دغلكارى ، ناراستى است با پيشوايان . والسلام!


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
372

10 / 3 ـ 5

أداءُ الأَمانَةِ

۱۹۲۲.الإمام عليّ عليه السلام :أدُّوا الأَمانَةَ إلى مَنِ ائتَمَنَكُم ولَو إلى قَتَلَةِ أولادِ الأَنبِياءِ عليهم السلام . ۱

۱۹۲۳.عنه عليه السلام :لا تَخُن مَنِ ائتَمَنَكَ وإن خانَكَ ، ولا تُذِع سِرَّه وإن أذاعَهُ . ۲

۱۹۲۴.عنه عليه السلامـ مِن كِتابٍ لَهُ عليه السلام إلَى الأَشعَثِ بنِ قَيسٍ ـ: وإنَّ عَمَلَكَ لَيسَ لَكَ بِطُعمَةٍ ، ولكِنَّهُ في عُنُقِكَ أمانَةٌ ، وأنتَ مُستَرعىً لِمَن فَوقَكَ. ۳

۱۹۲۵.عنه عليه السلامـ مِن عَهدٍ لَهُ إلى بَعضِ عُمّالِ الصَّدَقاتِ ـ: مَن لَم يَختَلِف سِرُّهُ وعَلانِيَتُهُ وفِعلُهُ ومَقالَتُهُ فَقَد أدَّى الأَمانَةَ ، وأخلَصَ العِبادَةَ . وأمَرَهُ ألّا يَجبَهَهُم ۴ ولا يَعضَهَهُم ۵ ، ولا يَرغَبَ عَنهُم تَفَضُّلاً بِالإِمارَةِ عَلَيهِم ؛ فَإِنّهُمُ الإِخوانُ فِي الدّينِ ، وَالأَعوانُ عَلَى استِخراجِ الحُقوقِ . وإنَّ لَكَ في هذِهِ الصَّدَقَةِ نَصيبا مَفروضا ، وحَقّا مَعلوما ، وشُرَكاءَ أهلَ مَسكَنَةٍ ، وضُعَفاءَ ذَوي فاقَةٍ ، وإنّا مُوَفّوكَ حَقَّكَ ، فَوَفِّهِم حُقوقَهُم ، وإلّا تَفعَل فَإِنَّكَ مِن أكثَرِ النّاسِ خُصوما يَومَ القِيامَةِ ، وبُؤسى لِمَن خَصمُهُ عِندَ اللّهِ الفُقَراءُ وَالمَساكينُ والسّائِلونَ وَالمَدفوعونَ وَالغارِمونَ وَابنُ السَّبيلِ . ومَنِ استَهانَ بِالأَمانَةِ ورَتَعَ فِي الخِيانَةِ ولَم يُنَزِّه نَفسَهُ ودينَهُ عَنها فَقَد أحَلَّ بِنَفسِهِ الذُّلَّ وَالخِزيَ فِي الدُّنيا ، وهُوَ فِي الآخِرَةِ أذَلُّ وأخزى . وإنَّ أعظَمَ الخِيانَةِ ، خِيانَةُ الاُمَّةِ ، وأفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأَئِمَّةِ . وَالسَّلامُ . ۶

1.الخصال : ص ۶۱۴ ح ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۱۱۵ ح ۸ .

2.تحف العقول : ص ۸۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۹ ح ۹۴۲۶ وفيه «ولا تشن عدوّك وإن شانك» بدل «ولا تذع ...» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۰۸ ح ۱ نقلاً عن السيّد ابن طاووس في كتاب الوصايا ؛ نظم درر السمطين : ص ۱۶۷ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۷۸ ح ۴۴۲۱۵ نقلاً عن الوكيع والعسكري في المواعظ .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۵ ؛ جواهر المطالب : ج ۲ ص ۲۶ وليس فيه ذيله .

4.من الجَبْه : وهو الاستقبال بالمكروه (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۴۸۴ «جبه») .

5.عَضَهه يعضَهه : قال فيه ما لم يكن (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۵۱۵ «عضه») .

6.نهج البلاغة : الكتاب ۲۶ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۲۸ ح ۷۱۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78473
صفحه از 605
پرینت  ارسال به