417
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۲۰۰۰.امام على عليه السلامـ در سرزنش نافرمانان ـ: بدانيد كه رشته اسلام را گسستيد و حدود آن را تعطيل كرديد و احكامش را نابود ساختيد . بدانيد كه خداوند، مرا به پيكار با تجاوزگران، پيمان شكنان و فسادكنندگان در زمين ، فرمان داده است. امّا با ناكثين جنگيدم و با قاسطينْ جهاد كردم و مارقين را زبون و خوار ساختم؛ و اما شيطان رَدْهَه ۱ را با فريادى كه بر اثر آن ، تپش قلب و اضطراب سينه اش شنيده مى شد ، كارش را ساختم.

۲۰۰۱.امام على عليه السلام :پيامبر خدا مرا فرمان داد به جنگ با ناكثين [ يعنى] طلحه و زبير ، و قاسطين [ يعنى ]معاويه و شاميان ، و مارقين [ يعنى ]اهل نهروان ؛ و اگر مرا به جنگ با گروه چهارمى فرمان مى داد با آنان هم مى جنگيدم .

۲۰۰۲.امام على عليه السلام :به خدا سوگند كه پيامبر خدا با من پيمان بست و فرمود: «اى على! با گروه تجاوزپيشه (معاويه و شاميان) و گروه پيمان شكن (طلحه و زبير) و گروه بيرون رونده از دين (خوارج) ، جنگ خواهى كرد».

۲۰۰۳.امام على عليه السلامـ در سخنرانى اى كه به «خطبة الزهراء» مشهور است ـ: به خدا سوگند كه پيامبر خدا با من پيمان بست ، نه يك بار و دو بار و سه بار و چهار بار . پس فرمود: «اى على! به درستى كه پس از من با ناكثين ، مارقين و قاسطينْ پيكار خواهى كرد». آيا آنچه را پيامبر خدا به من فرمان داده ، تباه سازم يا پس از مسلمانى كافر شوم؟!

1.مراد از شيطان رَدْهَه ، حرقوص بن زهير است كه «ذوالثديه» لقب داشت و ردْهه، گودى اى است در كوه كه آب در آن جمع شود. ( م )


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
416

۲۰۰۰.عنه عليه السلام ـ في لَومِ العُصاةِ ـ:ألا وقَد قَطَعتُم قَيدَ الإِسلامِ ، وعَطَّلتُم حُدودَهُ ، وأمَتُّم أحكامَهُ . ألا وقَد أمَرَنِيَ اللّهُ بِقِتالِ أهلِ البَغيِ وَالنَّكثِ وَالفَسادِ فِي الأَرضِ ، فَأَمَّا النّاكِثونَ فَقَد قاتَلتُ ، وأمَّا القاسِطونَ فَقَد جاهَدتُ ، وأمَّا المارِقَةُ فَقَد دَوَّختُ ، وأمّا شَيطانُ الرَّدهَةِ فَقَد كُفيتُهُ بِصَعقَةٍ سُمِعَت لَها وَجْبَةُ ۱ قَلبِهِ ، ورَجَّةُ ۲ صَدرِهِ . ۳

۲۰۰۱.عنه عليه السلام :أمَرَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله بِقِتالِ النّاكِثينَ ؛ طَلحَةَ وَالُّزبَيرِ ، وَالقاسِطينَ ؛ مُعاوِيَةَ وأهلِ الشّامِ ، وَالمارِقينَ ؛ وهُم أهلُ النَّهرَوانِ ، ولَو أمَرَني بِقِتالِ الرّابِعَةِ لَقاتَلتُهُم ! ۴

۲۰۰۲.عنه عليه السلام :أمَا وَاللّهِ لَقَد عَهِدَ إلَيَّ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وقالَ لي : يا عَلِيُّ ، لَتُقاتِلَنَّ الفِئَةَ الباغِيَةَ ، وَالفِئَةَ النّاكِثَةَ ، وَالفِئَةَ المارِقَةَ ! ۵

۲۰۰۳.عنه عليه السلامـ في خُطبَتِهِ الزَّهراءِ ـ: وَاللّهِ ، لَقَد عَهِدَ إلَيَّ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ـ غَيرَ مَرَّةٍ ولَا اثنَتَينِ ولا ثَلاثٍ ولا أربَعٍ ـ فَقالَ : «يا عَلِيُّ ، إنَّكَ سَتُقاتِلُ بَعدِي النّاكِثينَ وَالمارِقينَ وَالقاسِطينَ» ، أفَاُضَيِّعُ ما أمَرَني بِهِ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، أو أكفُرُ بَعدَ إسلامي ؟ ! ۶

1.وَجَبَ القلبُ وَجبا ووجيبا : خفق واضطرب (لسان العرب : ج ۱ ص ۷۹۴ «وجب») .

2.رَجّة صدره : اضطرابه (اُنظر النهاية : ج ۲ ص ۱۹۸ «رجج») .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ، غرر الحكم : ح ۲۷۹۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۰۹ ح ۲۳۹۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۴۵۷ ح ۳۷ .

4.الأمالي للطوسي : ص ۷۲۶ ح ۱۵۲۶ عن عبد اللّه بن شريك عن أبيه ، الملاحم والفتن : ص ۲۲۲ ح ۳۲۰ عن عبد اللّه بن شريك نحوه .

5.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۷۸ ح ۲۵ عن الحسن البصري ، مجمع البيان : ج ۵ ص ۱۸ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۱۴۷ وزاد في آخره «إنّهم لا أيمان لهم لعلّهم ينتهون» .

6.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۲۸۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78822
صفحه از 605
پرینت  ارسال به