431
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

ر . ك : ص 557 (آغاز اختلاف) .

5 / 2

كينه

۲۰۱۶.امام على عليه السلامـ هنگام آماده شدن براى جنگ با قاسطين ـ: «آگاه باشيد كه خضابِ زنان ، حناست و خضابِ مردان ، خون ؛ و پايدارى براى پايان كارها نيكوتر است. بدانيد اين [ بحران ها و فتنه ها و جنگ ها] ، كينه هاى بدر و دشمنى هاى اُحُد و بغض هاى جاهلى است ... «پس با پيشوايان كفر بجنگيد ؛ چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست . باشد كه [ از پيمان شكنى ]باز ايستند» .

۲۰۱۷.الإقبالـ در دعاى ندبه در توصيف امام على عليه السلام ـ: و او بر اساس تأويل مى جنگد و در راه خدا ، سرزنش ملامتگران ، او را باز نمى دارد. او در راه خدا بزرگانِ [ مشرك ]عرب و قهرمانانشان را كشت و فرومايگان آنها را از پاى درآورد و در دل هاى آنان ، كينه هاى بدر و خيبر و حُنين و ديگر جنگ ها را به يادگار گذاشت . از اين رو ، دشمنىِ او را در دل پنهان داشتند و براى كنار زدن او هجوم آوردند تا آن جا كه با ناكثين و قاسطين و مارقين جنگيد.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
430

راجع : ص 556 (بدء الخلاف) .

5 / 2

الحِقدُ

۲۰۱۶.الإمام عليّ عليه السلامـ عِندَ التَّهَيُّؤِ لِقِتالِ القاسِطينَ ـ: ألا إنَّ خِضابَ النِّساءِ الحِنّاءُ ، وخِضابَ الرِّجالِ الدِّماءُ ، وَالصَّبرُ خَيرٌ في عَواقِبِ الاُمورِ ، ألا إنَّها إحَنٌ ۱ بَدرِيَّةٌ ، وضَغائِنُ اُحُدِيَّةٌ ، وأحقادٌ جاهِلِيَّةٌ ، ـ وقَرَأَ ـ : «فَقَـتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لآَ أَيْمَـنَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ»۲ . ۳

۲۰۱۷.الإقبالـ في دُعاءِ النُّدبَةِ في وَصفِ الإِمامِ عَلِيٍّ عليه السلام ـ: ويُقاتِلُ عَلَى التَّأويلِ ، ولا تَأخُذُهُ فِي اللّهِ لَومَةُ لائِمٍ ، قَد وَتَرَ ۴ فيهِ صَناديدَ ۵ العَرَبِ ، وقَتَلَ أبطالَهُم ، وناوَشَ ۶ ذُؤبانَهُم ، وأودَعَ قُلوبَهُم أحقادا بَدرِيَّةً ، وخَيبَرِيَّةً ، وحُنَينِيَّةً ، وغَيرَهُنَّ ، فَأَضَبَّت ۷ عَلى عَداوَتِهِ ، وأكَبَّت عَلى مُنابَذَتِهِ ، حَتّى قَتَلَ النّاكِثينَ وَالقاسِطينَ وَالمارِقينَ . ۸

1.الإحَن : جمع إحنة ؛ الحقد (النهاية : ج ۱ ص ۲۷ «أحن») .

2.التوبة : ۱۲ .

3.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۱۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۵۸۷ ح ۴۷۲ .

4.يقال : وَتَرتُ الرجل ؛ إذا قتلت له قتيلاً وأخذت له مالاً (لسان العرب : ج ۵ ص ۲۷۴ «وتر») .

5.الصناديد : الواحد صِنديد ، وهو كلّ عظيم غالب (لسان العرب : ج ۳ ص ۲۶۰ «صند») .

6.ناوَشَهم : قاتلَهم ، والمناوشة في القتال : تداني الفريقين وأخذ بعضهم بعضا (النهاية : ج ۵ ص ۱۲۸ «نوش») .

7.أضبّ الشيء : أخفاه (لسان العرب : ج ۱ ص ۵۴۰ «ضبب») .

8.الإقبال : ج ۱ ص ۵۰۷ ، المزار الكبير : ص ۵۷۷ ، مصباح الزائر : ص ۴۴۸ وفيهما «ناهش» بدل «ناوش» وفي صدر الحديث : «قال محمّد بن عليّ بن أبي قرّة : نقلت من كتاب محمّد بن الحسين بن سنان البزوفري دعاء الندبة ، وذكر أنّه الدعاء لصاحب الزمان صلوات اللّه عليه» .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78450
صفحه از 605
پرینت  ارسال به