443
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۲۰۲۶.المناقب ، خوارزمىـ به نقل از ابو بشير شيبانى ـ: از بيعت على عليه السلام چيزى نگذشته بود كه طلحه و زبير، نزد او آمدند و گفتند: اى اميرمؤمنان! زمين ما زمينى سخت و ناهموار است و نانخور ما بسيار و درآمد ما اندك.
فرمود: «مگر به شما نگفتم من به هيچ كس چيزى نمى بخشم؟».
گفتند: چرا.
فرمود: «پس همكيشان خود را بياوريد . اگر بدين كار رضايت دادند ، به شما مى بخشم ، وگرنه به شما تنها نخواهم داد، و اگر سرمايه اى نزد من باشد، از سهم خودم به شما خواهم داد . اگر صبر كنيد تا سهم من به دست آيد، از سهم خود به شما مى بخشم».
گفتند: ما از سهم تو چيزى نمى خواهيم و از نزد او بيرون رفتند .
چند روزى نگذشت كه دوباره بازگشتند و گفتند: آيا اجازه عمره به ما مى دهى؟
فرمود: «شما قصد عمره نداريد ؛ بلكه قصد نيرنگ داريد».

۲۰۲۷.دعائم الإسلام:براى ما از على عليه السلام گزارش شده است كه به عمّار بن ياسر ، عبيد اللّه بن ابى رافع و ابوهيثم بن تيّهان فرمان داد كه غنيمتى را ميان مسلمانان تقسيم كنند و به آنان فرمود: «در تقسيم آن، عدالت ورزيد و كسى را بر كسى برترى ندهيد».
آنان محاسبه كردند و دريافتند كه به هريك از مسلمانان، سه دينار مى رسد. پس آن را به مردم دادند. آن گاه طلحه و زبير با پسرانشان آمدند. به هريك از آنان نيز سه دينار بخشيدند. طلحه و زبير گفتند: عمر، اين چنين به ما نمى داد. آيا اين كار را خودسرانه مى كنيد يا دستور پيشوايتان است؟
گفتند: امير مؤمنان به ما اين چنين دستور داد.
طلحه و زبير، نزد على عليه السلام رفتند و او را بر سرِ يكى از زمين هايش زير آفتاب يافتند كه بر كارگرى كه در حضورش كار مى كرد، نظارت داشت.
گفتند: مايلى به سايه برويم؟
فرمود: «آرى» .
آن گاه به وى گفتند: ما سراغ كارگزارانت در تقسيم اين غنيمت رفتيم و آنان ، به اندازه ديگر مردم به ما بخشيدند؟
فرمود : «و شما چه مى خواهيد؟» .
گفتند: عُمر ، اين چنين به ما نمى بخشيد.
فرمود: «پيامبر خدا، چگونه به شما مى بخشيد؟».
ساكت شدند.
آن گاه فرمود: «آيا پيامبر خدا به طور برابر و بدون زيادى بين مسلمانان تقسيم نمى كرد؟».
گفتند: چرا.
فرمود : «به نظرتان روش پيامبر خدا براى پيروى شايسته تر است يا روش عمر؟» .
گفتند: روش پيامبر خدا؛ ولى ـ اى اميرمؤمنان! ـ ما داراى سابقه، دارايى و خويشاوندى هستيم . اگر مى توانى ما را با مردمْ برابر نكنى ، چنين كن.
فرمود: «سابقه شما بيشتر است يا من؟» .
گفتند: سابقه تو.
فرمود: «خويشاوندى شما نزديك تر است يا خويشاوندى من؟» .
گفتند: خويشاوندى تو.
فرمود: «بى نيازى شما بيشتر است يا من؟» .
گفتند: تو ـ اى امير مؤمنان! ـ بى نيازترى .
فرمود: «به خدا سوگند، من و اين كارگر، در اين غنيمت يكسانيم!».


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
442

۲۰۲۶.المناقب للخوارزمي عن أبي بشير الشيباني :لَم يَكُن [بَعدَ بَيعَةِ عَلِيٍّ عليه السلام ]إلّا يَسيرا حَتّى دَخَلَ عَلَيهِ طَلحَةُ وَالزُّبَيرُ ، فَقالا : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، إنَّ أرضَنا أرضٌ شَديدَةٌ ، وعِيالَنا كَثيرٌ ، ونَفَقَتَنا قَليلَةٌ !
قالَ : أ لَم أقُل لَكُم إنّي لا اُعطي أحَدا دونَ أحَدٍ ؟ !
قالا : نَعَم .
قالَ : فَأْتوني بِأَصحابِكُم ، فَإِن رَضوا بِذلِكَ أعطَيتُكُم ، وإلّا لَم اُعطِكُم دونَهُم . ولَو كانَ عِندي شَيءٌ أعطَيتُكُم مِنَ الَّذي لي؛ لَوِ انتَظَرتُم حَتّى يَخرُجَ عَطائي أعطَيتُكُم مِن عَطائي .
فَقالا : ما نُريدُ مِن مالِكَ شَيئا . وخَرَجا مِن عِندِهِ . فَلَم يَلبَثا إلّا قَليلاً حَتّى دَخَلا عَلَيهِ ، فَقالا : أ تَأذَنُ لَنا فِي العُمرَةِ ؟
قالَ : ما تُريدانِ العُمرَةَ ، ولكِن تُريدانِ الغُدرَةَ . ۱

۲۰۲۷.دعائم الإسلام :رُوّينا عَن عَلِيٍّ عليه السلام أنَّهُ أمَرَ عَمَّارَ بنَ ياسِرٍ ، وعُبيدَ اللّهِ بنَ أبي رافِعٍ ، وأبَا الهَيثَمِ بنَ تَيِّهانَ ، أن يُقَسِّموا فَيئا بَينَ المُسلِمينَ ، وقالَ لَهُم : اِعدِلوا فيهِ ، ولا تُفَضِّلوا أحَدا عَلى أحَدٍ .
فَحَسَبوا ، فَوَجَدُوا الَّذي يُصيبُ كُلَّ رَجُلٍ مِنَ المُسلِمينَ ثَلاثَةَ دَنانيرَ ، فَأَعطَوُا النّاسَ . فَأَقبَلَ إلَيهِم طَلحَةُ وَالزُّبَيرُ ، ومَعَ كُلِّ واحِدٍ مِنهُمَا ابنُهُ ، فَدَفَعوا إلى كُلِّ واحِدٍ مِنهُم ثَلاثَةَ دَنانيرَ . فَقالَ طَلحَةُ وَالزُّبَيرُ : لَيسَ هكَذا كانَ يُعطينا عُمَرُ ! فَهذا مِنكُم أو عَن أمرِ صاحِبِكُم ؟ قالوا : بَل هكَذا أمَرَنا أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام .
فَمَضَيا إلَيهِ ، فَوَجَداهُ في بَعضِ أموالِهِ قائِما فِي الشَّمسِ عَلى أجيرٍ لَهُ يَعمَلُ بَينَ يَدَيهِ ، فَقالا : تَرى أن تَرتَفِعَ مَعَنا إلَى الظِّلِّ ؟ قالَ : نَعَم .
فَقالا لَهُ : إنّا أتَينا إلى عُمّالِكَ عَلى قِسمَةِ هذَا الفَيءِ ، فَأَعطَوا كُلَّ واحِدٍ مِنّا مِثلَ ما أعطَوا سائِرَ النّاسِ !
قالَ : وما تُريدانِ ؟ !
قالا : لَيسَ كَذلِكَ كانَ يُعطينا عُمَرُ !
قالَ : فَما كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُعطيكُما ؟ فَسَكَتا ، فَقالَ : أ لَيسَ كانَ صلى الله عليه و آله يَقسِمُ بِالسَّوِيَّةِ بَينَ المُسلِمينَ مِن غَيرِ زِيادَةٍ ؟ !
قالا : نَعَم .
قالَ : أفَسُنَّةُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله أولى بِالاِتِّباع عِندَكُما ، أم سُنَّةُ عُمَرَ ؟ !
قالا : سُنَّةُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، ولكِن يا أميرَ المُؤمِنينَ لَنا سابِقَةٌ وغَناءٌ وقَرابَةٌ ، فإِن رَأَيتَ ألّا تُسَوّيَنا بِالنّاسِ فَافعَل .
قالَ : سابِقَتُكُما أسبَقُ ، أم سابِقَتي ؟ قالا : سابِقَتُكَ .
قالَ : فَقَرابَتُكُما أقرَبُ ، أم قَرابَتي ؟ قالا : قَرابَتُكَ .
قالَ : فَغَناؤُكُما أعظَمُ أم غَنائي ؟ قالا : بَل أنتَ يا أميرَ المُؤمِنينَ أعظَمُ غَناءً .
قالَ : فَوَاللّهِ ، ما أنَا وأجيري هذا في هذَا المالِ إلّا بِمَنزِلَةٍ واحِدَةٍ ! ! ۲

1.المناقب للخوارزمي ، طبعة مكتبة نينوى : ص ۱۱۲ وطبعة مؤسّسة النشر الإسلامي : ص ۱۷۸ ح ۲۱۶ وفيه جميع ضمائر المثنّى بصيغة الجمع ، تذكرة الخواصّ : ص ۵۹ نحوه وراجع الكافئة : ص ۱۴ ح ۱۲ و ۱۳ .

2.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۸۴ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۱۱ نحوه وفيه من «قالا : ليس كذلك . . .» ، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۱۱۶ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78807
صفحه از 605
پرینت  ارسال به