447
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۲۰۲۸.مروج الذهب:وقتى معاويه كشته شدن شاميان و خشم گرفتنِ مردم عراق را بر آنها ديد، نعمان بن جَبَله تَنوخى را ـ كه پرچمدار قوم خود در ناحيه اى از يمن در قبيله بَهْراء بود ـ فرا خواند و به وى گفت: تصميم گرفته ام فردى كاراتر از تو را كه دينش خالص تر از تو باشد ، بر قبيله ات بگمارم .
نعمان به وى گفت: به راستى كه اگر قوم خود را به پيوستن به سپاهى گِرد آمده فرا مى خوانديم، در واداشتن آنان ، سستى و تأنّى مشهود بود؛ چه رسد كه آنان را به سوى شمشيرهاى بُرنده و نيزه هاى رُدَيْنى ۱ مُشبّك [ بر اثر فراوانى فرورفتگى در يكديگر ]و مردمانى تيزبين فرا مى خوانيم . به خدا سوگند ، من خير و صلاح تو را بر خودم ترجيح دادم و فرمان روايى تو را بر دين خود برگزيدم. خوش بختى و كمال را در راه خواسته هاى تو رها ساختم ، با اين كه آن را مى شناختم و از حق كناره گرفتم ، با اين كه آن را مى ديدم و به هيچ كمالى توفيق نيافتم ، آن گاه كه به خاطر حكومت تو ، با پسر عموى پيامبر خدا و نخستين ايمان آورنده به او و هجرت كننده با او جنگيدم.
[ اى معاويه!] اگر آنچه را در اختيار تو گذارديم، در اختيار او مى گذاشتم، با مردم ، بسيار مهربان تر بود و بيشتر مى بخشيد ؛ ولى ما كار را به تو واگذار كرديم و چاره اى جز به پايان بُردن آن نيست ؛ خواه گم راهى باشد و خواه كمال و پيشرفت ، و حاشا كه كمال و پيشرفت باشد! و به زودى براى انجير و زيتون غوطه ۲ خواهيم جنگيد ؛ زيرا از ميوه ها و نهرهاى بهشت ، محروم شده ايم!
آن گاه به سوى قومش رفت و آهنگ جنگ كرد.

1.رُدَيْنى : رُدَيْنه ، نام زنى است كه در جاهليت، نيزه هاى «خِطّ» (در بحرين قديم) را صاف مى كرد . از اين رو ، اين نيزه ها به وى منسوب شده بود (تاج العروس : ج ۱۸ ص ۲۳۲) .

2.غوطه : ناحيه اى كه دمشق بخشى از آن بود و پُر از درختان به هم پيوسته بود (معجم البلدان : ج۴ ص ۲۱۹) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
446

۲۰۲۸.مروج الذهب :لَمّا رَأى مُعاوِيَةُ القَتلَ في أهلِ الشّامِ وكَلَبَ ۱ أهلِ العِراقِ عَلَيهِم ، اِستَدعى بِالنُّعمانِ بنِ جَبَلَةَ التَّنوخِيِّ ـ وكانَ صاحِبَ رايَةِ قَومِهِ في تَنوخَ ۲ وبَهراءَ ۳ ـ وقالَ لَهُ : لَقَد هَمَمتُ أن اُوَلِّيَ قَومَكَ مَن هُوَ خَيرٌ مِنكَ مُقدَما ۴ ، وأنصَحُ مِنكَ دينا .
فَقالَ لَهُ النُّعمانُ : إنّا لَو كُنّا نَدعو قَومَنا إلى جَيشٍ مَجموعٍ لَكانَ في كَسعِ ۵ الرِّجالِ بَعضُ الأَناةِ ۶ ، فَكَيفَ ونَحنُ نَدعوهُم إلى سُيوفٍ قاطِعَةٍ ، ورُدَينِيَّةٍ ۷ شاجِرَةٍ ، وقَومٍ ذَوي بَصائِرَ نافِذَةٍ ! ! وَاللّهِ لَقَد نَصَحتُكَ عَلى نَفسي ، وآثَرتُ مُلكَكَ عَلى ديني ، وتَرَكتُ لِهَواكَ الرُّشدَ وأَنَا أعرِفُهُ ، وحُدتُ عَنِ الحَقِّ وأنَا اُبصِرُهُ ، وما وُفِّقتُ لِرُشدٍ حينَ اُقاتِلُ عَلى مُلكِكَ ابنَ عَمِّ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وأوَّلَ مُؤمِنٍ بِهِ ومُهاجِرٍ مَعَهُ ، ولَو أعطَيناهُ ما أعطَيناكَ لَكانَ أرأَفَ بِالرَّعِيَّةِ ، وأجزَلَ فِي العَطِيَّةِ ، ولكِن قَد بَذَلنا لَكَ الأَمرَ ، ولابُدَّ مِن إتمامِهِ كانَ غَيّا أو رُشدا ، وحاشا أن يَكونَ رُشدا ، وسَنُقاتِلُ عَن تينِ الغَوطَةِ ۸ وزَيتونِها ؛ إذ حُرِمنا أثمارَ الجَنَّةِ وأنهارَها . وخَرَجَ إلى قَومِهِ ، وصَمَدَ إلَى الحَربِ . ۹

1.كَلِب عليه كَلَبا : غضب (لسان العرب : ج ۱ ص ۷۲۳ «كلب») .

2.تَنُوخ : حيّ من اليمن (لسان العرب : ج ۳ ص ۶۵ «نوخ») .

3.بهراء : قبيلة من اليمن (لسان العرب : ج ۴ ص ۸۵ «بهر») .

4.يُقال: هو جَريءُ المُقدَم: أي جرِيءٌ عِند الإقدام (تاج العروس: ج ۱۷ ص ۵۶۰ «قدم»).

5.الكَسْع : أن تضرب بيدك أو برجلك بصدر قدمك على دُبر إنسان أو شيء (لسان العرب: ج ۸ ص ۳۰۹ «كسع») .

6.الأناة : الحِلم والوقار (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۴۸ «أني») .

7.رُدَيْنة : امرأة في الجاهليّة كانت تسوِّي الرماح بخطّ هَجَر ، إليها نسبت الرماح الرُدينية (تاج العروس: ج ۱۸ ص ۲۳۲ «ردن») .

8.الغوطة : الكورة التي منها دمشق . والغوطة كلّها أشجار وأنهار متّصلة(معجم البلدان : ج ۴ ص ۲۱۹) .

9.مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۹۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78620
صفحه از 605
پرینت  ارسال به