479
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۲۰۶۸.فتحُ البارىـ پس از آوردن حديث عمّار ـ: و در اين حديث ، نشانه اى از نشانه هاى نبوّت وفضيلتى آشكار براى على عليه السلام وعمّار وجود دارد وخطّ بطلانى است بر عقيده ناصبيان كه گمان مى كنند على عليه السلام در جنگ هايش بر حق نبود.

۲۰۶۹.ابن حَجرـ پس از گزارش حديث خوارج ـ: و از فايده هاى اين حديث ـ جز آنچه گذشت ـ ، اين است كه افتخارى بزرگ براى على عليه السلام است و اين كه او پيشوايى بر حق بود، و اين كه او در پيكارش با كسانى كه با او جنگيدند (در جمل و صفّين و غير از اين دو جنگ)، بر حق بود.

۲۰۷۰.ابن حَجرـ درباره آيه«و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ...»ـ: در اين آيه فرمان به پيكار با گروه سركش وجود دارد و به اثبات رسيده است كه كسانى كه با على عليه السلام جنگيدند، سركش (باغى) بودند.

۲۰۷۱.مجموع فتاوى ابن تيميّةـ پس از آوردن حديث عمّار ، كه او را گروه سركش مى كُشند ـ: و اين هم دلالت بر درستى امامت على عليه السلام و وجوب اطاعت از وى دارد، و اين كه هر كس به پيروى از او دعوت كند، به بهشتْ دعوت كرده است، و آن كه به جنگ با او فراخوانَد، به آتش فرا خوانده است ـ گرچه تأويل كننده باشد ـ ، و همين حديث ، دليل است بر آن كه پيكار با على عليه السلام جايز نبود. بر اين اساس ، جنگ كننده با او خطاكار و بر باطل است ـ گرچه تأويل كننده باشد ـ ، يا سركش (باغى) است ـ اگر تأويل كننده نباشد ـ و اين ، درست ترين نظريه اصحاب ما و حكم به خطاكار بودن كسانى است كه با على عليه السلام پيكار كردند و اين، همان نظر پيشوايان فقيه [ اهل سنّت ]است ؛ آنها كه پيكار با سركشان تأويل كننده را بر همين نظريه مبتنى داشته اند.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
478

۲۰۶۸.فتح الباريـ بَعدَ ذِكرِ حَديثِ عَمّارٍ ـ: وفي هذَا الحَديثِ عَلَمٌ مِن أعلامِ النُّبُوَّةِ ، وفَضيلَةٌ ظاهِرَةٌ لِعَلِيٍّ ولِعَمّارٍ ، ورَدٌّ عَلَى النَّواصِبِ الزّاعِمينَ أنَّ عَلِيّا لَم يَكُن مُصيبا في حُروبِهِ . ۱

۲۰۶۹.أيضاـ بَعدَ ذِكرِ حَديثِ الخَوارِجِ۲ـ: وفي هذَا الحَديثِ مِنَ الفَوائِدِ غَيرُ ما تَقَدَّمَ مَنقَبَةٌ عَظيمَةٌ لِعَلِيٍّ ، وأنَّهُ كانَ الإِمامَ الحَقَّ ، وأنَّهُ كانَ عَلَى الصَّوابِ في قِتالِ مَن قاتَلَهُ في حُروبِهِ فِي الجَمَلِ وصِفّينَ وغَيرِهِما . ۳

۲۰۷۰.أيضاـ في قَولِهِ تَعالى :«وَ إِن طَـآئِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُواْ . . .»۴ـ: فيهَا الأَمرُ بِقِتالِ الفِئَةِ الباغِيَةِ ، وقَد ثَبَتَ أنَّ مَن قاتَلَ عَلِيّا كانوا بُغاةً . ۵

۲۰۷۱.مجموع فتاوى ابن تيميّةـ بَعدَ ذِكرِ حَديثِ عَمّارٌ ـ: وهذا أيضا يَدُلُّ عَلى صِحَّةِ إمامَةِ عَلِيٍّ ووُجوبِ طاعَتِهِ ، وأنَّ الدّاعِيَ إلى طاعَتِهِ داعٍ إلَى الجَنَّةِ ، وَالدّاعِيَ إلى مُقاتَلَتِهِ داعٍ إلَى النّارِ ـ وإن كانَ مُتَأَوِّلاً ـ وهُوَ دَليلٌ عَلى أنَّهُ لَم يَكُن يَجوزُ قِتالُ عَلِيٍّ .
وعَلى هذا فَمُقاتِلُهُ مُخطِئٌ وإن كانَ مُتَأَوِّلاً ، أو باغٍ بِلا تَأويلٍ ، وهُوَ أصَحُّ القَولَينِ لِأَصحابِنا ، وهُوَ الحُكمُ بِتَخطِئَةِ مَن قاتَلَ عَلِيّا ، وهُوَ مَذهَبُ الأَئِمَّةِ الفُقَهاءِ الَّذينَ فَرَّعوا عَلى ذلِكَ قِتالَ البُغاةِ المُتَأَوِّلينَ . ۶

1.فتح الباري : ج ۱ ص ۵۴۳ ح ۴۴۷ ، فيض القدير : ج ۴ ص ۴۶۷ .

2.وهو قوله صلى الله عليه و آله في الخوارج : يخرج منه [العراق] قومٌ يقرؤون القرآن ولا يجاوز تراقيم يمرقون من الإسلام مروق السهم من الرمية .

3.فتح الباري : ج ۱۲ ص ۲۹۹ .

4.الحجرات : ۹ .

5.فتح الباري : ج ۱۳ ص ۶۷ ح ۷۱۱۰ .

6.مجموع فتاوى ابن تيميّة : ج ۴ ص ۴۳۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78653
صفحه از 605
پرینت  ارسال به