481
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

سخنانى كه وضعشان چنين است ، بايد آنها را پذيرفت و به آنها عمل كرد ؛ چرا كه هر يك از آنها اگر سخنى ناصواب بود ، امّت اسلامى از دانشمندى كه آن را رد كند و راويانش را تكذيب نمايد ، تهى نبود . چنين سخنى از طعن و ايراد ، مصون نمى مانْد و انگيزه هاى ساختگى بودنش روشن مى گشت و نشانه هاى خداوند سبحان بر بطلانش اقامه مى گرديد . بدين ترتيب ، صحّت و سلامت اين دو حديث از تمام آنچه گفته شد، خود ، دليلى روشن است بر ثابت بودن آنها ـ چنان كه ما بيان كرديم ـ .
از همين قبيل است روايت مستفيضى از پيامبر صلى الله عليه و آله كه به اميرمؤمنان فرمود: «تُقاتِلُ يا عَلِيُّ عَلى تَأويلِ القُرآنِ ، كَما قاتَلتُ عَلى تَنزيلِهِ ؛ اى على! تو براى تأويل قرآن مى جنگى ، چنان كه من براى تنزيلش جنگيدم». 1 نيز اين سخن پيامبر صلى الله عليه و آله خطاب به سهيل بن عمرو و همراهان او ـ كه براى درخواست بازگرداندن بردگان به اسلام گرويده به مكّه ، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمده بودند ـ كه : «اى گروه قريش! [ يا از اين كارها ]دست بر مى داريد، يا اين كه خداوند ، مردى را به سوى شما برمى انگيزد كه براى تأويل قرآن با شما بجنگد ، چنان كه من براى تنزيلش با شما جنگيدم» .
برخى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله به او گفتند : اى پيامبر خدا! او كيست؟ آيا فلانى است؟
فرمود : «نه».
گفتند : پس فلانى است؟
فرمود: «نه ؛ بلكه او همان وصله كننده كفش است كه اكنون درون اتاق است».
نگاه كردند و على عليه السلام را در اتاق يافتند كه كفش پيامبر خدا را وصله مى زد. 2
و از همين قبيل است سخن پيامبر صلى الله عليه و آله به اميرمؤمنان كه : «تُقاتِلُ بَعدِي النّاكِثينَ

1.المسترشد : ص ۴۲۹ ح ۱۴۲ ، كفاية الأثر : ص ۷۶ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۱۲۳ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۳۳۶ .

2.الإفصاح : ص ۱۳۵ ، مجمع البيان : ج ۳ ص ۳۲۲ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۱۴۹ ح ۷ .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
480

سخنى در بر حق بودن امام على در تمام جنگ ها

ابو عبد اللّه محمّد بن محمّد بن نعمان ، معروف به «شيخ مفيد» ، مى گويد :
از دلايل آن كه اميرمؤمنان در تمامى جنگ هايش بر حق بود و مخالفانش در گم راهى بودند ، روايت هاى فراوانى است كه از پيامبر صلى الله عليه و آله به اين تعبير رسيده است كه : «حَربُكَ يا عَلِيُّ حَربي ، وسِلمُكَ يا عَلِيُّ سِلمي ؛اى على! جنگِ تو، جنگِ من است و صلحِ تو ، صلح من»۱ و نيز اين سخن كه : «يا عَلِيُّ، أنَا حَربٌ لِمَن حارَبَكَ ، وسِلمٌ لِمَن سالَمَكَ ؛ اى على! من با كسى كه با تو پيكار كند ، در جنگم و با آن كه با تو در آشتى باشد ، در آشتى ام» .۲
اين دو حديث ، از طريق اهل سنّت و شيعه و نيز محدّثان منسوب به اهل سنّت و محدّثان منسوب به شيعه ، روايت شده است و هيچ يك از عالمان ، در سند آنها ايرادى وارد نساخته اند و هيچ فرد حديث شناسى ادّعا نكرده است كه راويان اين دو حديث ، دروغگو بوده اند.

1.الفصول المختارة : ص ۲۴۵ ، أوائل المقالات ، مفيد : ج ۴ ص ۲۸۵ ، فقه القرآن ، راوندى : ج ۱ ص ۳۶۵ ، عوالى اللآلى : ج ۲ ص ۱۰۲ ح ۲۷۸ و ج ۴ ص ۸۷ ح ۱۰۸ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۳۳۱ .

2.الأمالى ، مفيد : ص ۲۱۳ ح ۴ ،بحار الأنوار : ج ۳۹ ص ۲۰۶ ح ۲۵ وراجع سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۵۲ ح ۱۴۵ ومسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۴۶ ح ۹۷۰۴ والمستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۱ ح ۴۷۱۳ و ۴۷۱۴ والمناقب ، ابن مغازلي : ص ۶۴ ح ۹۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78442
صفحه از 605
پرینت  ارسال به