527
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۲۰۸۸.مروج الذهبـ در شرح وضعيت زبير بن عوّام به هنگام خلافت عثمان ـ: خانه اى در بصره ساخت كه در اين زمان (يعنى سال 332ق) نيز معروف است و بازرگانان ، صاحبان ثروت و صاحبان وسايل (از دريانوردان و ديگران) ، در آن ، منزل مى كنند. همچنين خانه هايى در مصر ، كوفه و اسكندريه ساخت و آنچه از خانه و باغ و بستان هايش گزارش كرديم ، تا اين زمان ، معروف و مشهور است.
ثروت زبير پس از وفاتش پنجاه هزار دينار بود و پس از خود ، هزار اسب و هزار غلام و كنيز بر جاى نهاد و همچنين ، سرزمين هايى را در شهرها به نام خود كرد كه از آنها در بخش شهرها ياد كرديم.

۲۰۸۹.الطبقات الكبرى:زبـيـر ، چـهـار زن داشـت و يكْ هشتمِ اموالش (يعنى سهم زن در تركه شوهر) بر چهار تقسيم شد و به هر زن ، يك ميليون و صد هزار [ دينار ]رسيد و ثروتش سى و پنج ميليون و دويست هزار [ دينار ]تمام بود.

2 / 5

عبد اللّه بن زبير

وى در سال اوّل هجرى در مدينه به دنيا آمد و اوّلين فرزند مهاجران است كه در مدينه به دنيا آمد.
او نوه ابوبكر بود و در انحراف پدرش از مسير حق و برپا كردن جنگ جمل ، نقشى اساسى داشت.
امام على عليه السلام درباره او فرمود :
زبير، هميشه از مااهل بيت بود تا زمانى كه فرزند نامباركش، عبداللّه ،بزرگ شد .
او بعد از قتل عثمان ، بسيار تلاش مى كرد تا پدرش را به خلافت برساند ؛ ولى در كار خود ، موفّق نشد. او حلقه اتّصال عايشه از يك سو ، و زبير و طلحه از سوى ديگر بود.
او حتّى هنگامى كه زبير قصد كناره گيرى از جنگ جمل را داشت ، به انواع حيله هاى اخلاقى و احساسى دست زد تا پدر را منصرف كند.
در جنگ جمل ، زمانى كه كسى اطراف شتر عايشه نمانده بود ، عبد اللّه ، خودْ زمام شتر را به دست گرفت. او در جنگ تن به تن با مالك اشتر ، به شدّت مجروح شد. گفته اند كه به كشتن مالك اشتر بسيار تمايل داشت ، حتى اگر به قيمت جان خودش تمام شود. لذا در مواجهه با مالك اشتر مى گفت:

من و مالك را بكُشيد
و مالك را به همراه من به قتل رسانيد .

بعد از پايان جنگ ، بنا به درخواست عايشه ، امام على عليه السلام او را عفو كرد.
عبد اللّه بن زبير ، شخص مغرور و مطرودى بود ، به گونه اى كه حتى مورد توجّه و احترام معاويه هم قرار نگرفت. او پس از مرگ معاويه ، با يزيد ، بيعت نكرد و براى حفظ جان خود ، در مكّه ساكن شد و بعدها بر مكّه تسلّط يافت.
لشكريان يزيد به مكّه حمله بردند تا مقاومت عبد اللّه را درهم شكنند . در اين حمله ، كعبه آتش گرفت و خراب شد؛ ليكن چون در همين زمان، خبر مرگ يزيد به مكّه رسيد ، عبد اللّه ، جان سالم به در بُرد.
عبد اللّه ، پس از مرگ يزيد، در سال 64 هجرى، ادّعاى خلافت كرد و بر حجاز و يمن و عراق و خراسان مسلّط شد.
او از عبد اللّه بن عبّاس و محمّد بن حنفيه بيعت خواست ؛ ولى آنان روى برتافتند . از اين رو ، تصميم گرفت آن دو را آتش بزند ؛ ليكن با حمله [ ياران ]مختار ، آن دو از مرگ نجات پيدا كردند.
در زمان خلافت عبد الملك بن مروان ، در سال 73 هجرى ، با حمله حَجّاج به مكّه و مسجد الحرام، عبد اللّه بن زبير ، كشته و سپس به دار كشيده شد.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
526

۲۰۸۸.مروج الذهبـ في ذِكرِ أحوالِ الزُّبَيرِ بنِ العَوّامِ في خِلافَةِ عُثمانَ ـ: بَنى دارَهُ بِالبَصرَةِ ؛ وهِيَ المَعروفَةُ في هذَا الوَقتِ ـ وهُوَ سَنَةُ اثنَتَينِ وثَلاثينَ وثَلاثِمَئةٍ ـ تَنزِلُها التُّجّارُ وأَربابُ الأَموالِ وأَصحابُ الجَهازِ مِنَ البَحرِيّينَ ۱ وغَيرِهِم ، وَابتَنى أيضا دورا بِمِصرَ وَالكوفَةِ وَالإسكَندَرِيَّةِ ، وما ذَكَرنا مِن دَورِهِ وضِياعِهِ فَمَعلومٌ غَيرُ مَجهولٍ إلى هذِهِ الغايَةِ .
وبَلَغَ مالُ الزُّبَيرِ بَعدَ وَفاتِهِ خَمسينَ ألفَ دينارٍ ، وخَلَّفَ الزُّبَيرُ ألفَ فَرَسٍ ، وألفَ عَبدٍ وأمَةٍ ، وخِطَطا ۲ بِحَيثُ ذَكَرنا مِنَ الأَمصارِ . ۳

۲۰۸۹.الطبقات الكبرى :كانَ لِلزُّبَيرِ أربَعُ نِسوَةٍ ، ورُبِّعَ الثُّمنُ ، فَأَصابَ كُلَّ امرَأَةٍ ألفُ ألفٍ ومِئَةُ ألفٍ . قالَ : فَجَميعُ مالِهِ خَمسَةٌ وثَلاثونَ ألفَ ألفٍ ومِئَتا ألفٍ . ۴

2 / 5

عَبدُ اللّهِ بنُ الزُّبَيرِ

ولد في السنة الاُولى من الهجرة بالمدينة ، وهو أوّل مولود من أولاد المهاجرين . ۵
وكان حفيد أبي بكر . ۶ وله دور مهمّ في انحراف أبيه ، وإيقاد حرب الجمل .
وقال فيه أمير المؤمنين عليّ عليه السلام : «ما زالَ الزُّبَيرُ رَجُلاً مِنّا أهلَ البَيتِ حَتّى نَشَأَ ابنُهُ المَشؤومُ عَبدُ اللّهِ» . ۷
وبذل قصارى جهده في تولية أبيه الخلافة بعد مقتل عثمان ، إلّا أنّه لم يُفلح في ذلك ، وكان حلقة الوصل بين عائشة من جهة ، والزبير وطلحة من جهة اُخرى . ۸
وعندما عزم الزبير على اعتزال القتال حاول أن يُثنيه عمّا هو بسبيله مستخدما ضروب الحيل الأخلاقيّة والعاطفيّة . ۹
ولمّا لم يبق أحد حول جمل عائشة ، أخذ بزمامه ، وجُرح جرحا بليغا في اصطراعه مع مالك الأشتر . وكان يرغب في قتل مالك حتى لو كلّفه ذلك نفسَه ، لذا كان يقول وهما مصطرعان :

اُقتُلوني ومالِكا
وَاقتُلوا مالِكا مَعي !۱۰

عفا عنه الإمام أمير المؤمنين عليه السلام بعد الحرب ، بطلبٍ من عائشة . ۱۱ وكان مغرورا منبوذا حتى إنّ معاوية لم يحترمه ولم يُبالِ به . ۱۲
ولم يبايع يزيدَ بعد هلاك معاوية . وتوطّن مكّة حفظا لنفسه ۱۳ ثمّ تسلّط عليها فهاجمها جيش يزيد لدحره ، واحترقت الكعبة ، ودُمّرت في ذلك الهجوم . ۱۴
لكنّ عبد اللّه نجا عندما بلغ مكّة خبرُ هلاك يزيد . ۱۵
ثمّ ادّعى الخلافة سنة 64 ه ، ۱۶ واستولى على الحجاز واليمن والعراق وخراسان . ۱۷
وطلب البيعة من عبد اللّه بن عبّاس ، ومحمّد ابن الحنفيّة ، فلم يستجيبا له ، فعزم على إحراقهما ، بَيْدَ أنّهما نجَوَا بعد حملة المختار . ۱۸
قُتل ابن الزبير ، ثمّ صُلب في عهد عبد الملك بن مروان سنة 73 ه ، بعدما أغار الحجّاج على مكّة والمسجد الحرام . ۱۹

1.في نسخة : «وأصحاب الجهات من البحرين» (هامش المصدر) .

2.الخِطَط : جمع خِطّة ؛ وهي الأرض يختطّها الإنسان لنفسه بأن يُعلِّم عليها علامة ، ويَخُطَّ عليها خطّا ليُعلم أنّه قد احتازها ، وبها سمّيت خِطط الكوفة والبصرة (النهاية : ج ۲ ص ۴۸ «خطط») .

3.مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۴۲ .

4.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۱۰۹ ، سير أعلام النبلاء : ج ۱ ص ۶۷ الرقم ۳ وفيه «ورفع الثلث» بدل «ورُبِّع الثُّمن» و «خمسون» بدل «خمسة وثلاثون» .

5.صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۶۹۰ ح ۲۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۲۷۰ ح ۲۷۰۰۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۶۳۱ ح ۶۳۲۶ ، السنن الكبرى : ج ۶ ص ۳۳۵ ، السيرة النبويّة لابن كثير : ج ۲ ص ۳۳۱ .

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۶۳۱ ح ۶۳۲۶ ، تهذيب الكمال : ج ۱۴ ص ۵۰۹ الرقم ۳۲۶۹ ، تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۱۴۶ .

7.نهج البلاغة : الحكمة ۴۵۳ ؛ العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۱۴ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۴۰ الرقم ۱۵۵۳ ، اُسد الغابة : ج ۳ ص ۲۴۴ الرقم ۲۹۴۹ ، شرح نهج البلاغة : ج ۲ ص ۱۶۷ .

8.الجمل : ص ۲۲۹ .

9.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۵۰۹ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۷۲ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۳ ص ۴۹۰ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۴۲ ؛ الجمل : ص ۲۸۸ و ۲۸۹ .

10.مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۷۶ ، تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۵۱۹ و ص۵۳۰ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۹ ؛ الجمل : ص ۳۵۰ و ص ۳۶۲ .

11.مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۷۸ ، الفتوح : ج ۲ ص ۴۸۵ .

12.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۲۳ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۳۹۷ .

13.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۴۰ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۳۰ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۴ ص ۱۶۹ و ۱۷۰ ، العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۶۳ ، تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۲۰۳ و ص ۲۰۹ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۴۷ .

14.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۹۸ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۶۰۲ ، اُسد الغابة : ج ۳ ص ۲۴۴ الرقم ۲۹۴۹ .

15.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۹۸ و ص ۵۰۱ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۶۰۲ ، تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۲۰۹ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۲۲۵ و ۲۲۶ .

16.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۹۷ و ص ۵۰۱ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۶۰۴ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۶۴ الرقم ۵۳ ، تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۲۰۲ و ۲۲۱ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۲۳۸ و ۲۳۹ .

17.اُسد الغابة : ج ۳ ص ۲۴۴ الرقم ۲۹۴۹ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۶۴ الرقم ۵۳ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۶۱۵ ، تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۲۰۹ و ص ۲۴۵ و ۲۴۶ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۸۳ . وقد ذكرت بعض المصادر أنّه حكم على مصر أيضا ، ولكن لم يستوسق له الأمر ؛ إذ سرعان ما غلب مروان عليها .

18.تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۲۰۴ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۸۶ ؛ تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۲۶۱ .

19.مروج الذهب : ج ۳ ص ۱۲۲ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۶۳۹ ح ۶۳۴۶ ، تاريخ الطبري : ج ۶ ص ۱۸۷ ، الكامل في التاريخ : ج ۳ ص ۶۷ ـ ۷۵ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۷۷ الرقم ۵۲ ، اُسد الغابة : ج ۳ ص ۲۴۵ الرقم ۲۹۴۹ ، تاريخ دمشق : ج ۲۸ ص ۲۱۲ و ص ۲۴۲ و ۲۴۵ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۳۲۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78477
صفحه از 605
پرینت  ارسال به