567
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

3 / 5

دعوت طلحه و زبير از عايشه براى قيام ۱

۲۱۰۸.أنساب الأشرافـ بـه نـقل از صـالح بن كـيسان و ابو مخنف ـ: طلحه و زبير ، نزد عايشه رفتند و او را به قيام فرا خواندند. عايشه گفت: آيا مرا وا گرمى داريد كه پيكار كنم؟
گفتند: نه ؛ امّا به مردمْ اعلام كن كه عثمان ، مظلومانه كشته شده است و آنها را دعوت كن كه مسئله حكومت را شورايى ميان مسلمانان قرار دهند تا بر همان روشى باشد كه عمر بن خطّاب ، آنان را در آن رها كرد تا تو ميان آنها صلح برقرار كنى.

۲۱۰۹.الفتوح:طلحه و زبير به سوى مكّه بيرون رفتند و عبد اللّه بن عامر بن كُرَيز (پسردايى عثمان) نيز با آنان بيرون رفت . عبد اللّه ، پيوسته به آن دو مى گفت: مژده باد بر شما كه به خواسته هاى خود ، دست يافتيد. به خدا سوگند كه شما را با صد هزار شمشير ، يارى مى رسانم.
آنان ، وارد مكّه شدند. در آن روزگار ، عايشه نيز در مكّه بود. آن دو او را بر خونخواهى عثمان ، تشويق كردند . گروهى از بنى اميّه نيز همراه وى بودند. چون عايشه خبر آمدن طلحه و زبير را شنيد، شادمان گشت و مژده داد و برخواسته خود در مسئله حكومت ، مصمّم شد.

1.معناى اين سخن ، اين نيست كه عايشه كاملاً بى گناه بود و تنها طلحه و زبير ، وى را بر اتّخاذ چنين موضعى وا داشتند . موضع عايشه به هنگام بازگشت از مكّه و شنيدن خبر كشته شدن عثمان و خلافت يافتن امام على عليه السلام نشان مى دهد كه وى حقيقتا به دنبال وسيله اى مى گشت كه رويارويى اش را با امام على عليه السلام اعلان كند و آماده بود كه از هر حركت معارضى حمايت نمايد . ر . ك : ج ۳ ص ۳۱۹ (حج گزارى عايشه به هنگام محاصره عثمان) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
566

3 / 5

دَعوَةُ طَلحَةَ وَالزُّبَيرِ عائِشَةَ إلَى الخُروجِ ۱

۲۱۰۸.أنساب الأشراف عن صالح بن كيسان وأبي مخنف:قالوا : قَدِمَ طَلحَةُ وَالزُّبَيرُ عَلى عائِشَةَ ، فَدَعَواها إلَى الخُروجِ ، فَقالَت : أ تَأمُرانّي أن اُقاتِلَ ؟
فَقالا : لا ، ولكِن تُعلِمينَ النّاسَ أنَّ عُثمانَ قُتِلَ مَظلوما ، وتَدعيهِم إلى أن يَجعَلُوا الأمرَ شورى بَينَ المُسلِمينَ ؛ فَيَكونوا عَلَى الحالَةِ الَّتي تَرَكَهُم عَلَيها عُمَرُ بنُ الخَطّابِ ، وتُصلِحينَ بَينَهُم . ۲

۲۱۰۹.الفتوح :خَرَجَ الزُّبَيرُ وطَلحَةُ إلى مَكَّةَ ، وخَرَجَ مَعَهُما عَبدُ اللّهِ بنُ عامِرِ بنِ كُرَيزٍ؛ وهُوَ ابنُ خالِ عُثمانَ ، فَجَعَلَ يَقولُ لَهُما : أبشِرا ! فَقَد نِلتُما حاجَتَكُما ، وَاللّهِ لَأَمُدَّنَّكُما بِمِئَةِ ألفِ سَيفٍ .
قالَ : وقَدِموا مَكَّةَ وبِها يَومَئِذٍ عائِشَةُ ، وحَرَّضوها عَلَى الطَّلَبِ بِدَمِ عُثمانَ ، وكانَ مَعَها جَماعَةٌ مِن بَني اُمَيَّةَ ، فَلَمّا عَلِمَت بِقُدومِ طَلحَةَ وَالزُّبَيرِ فَرِحَت بِذلِكَ وَاستَبشَرَت ، وعَزَمَت عَلى ما أرادَت مِن أمرِها . ۳

1.هذا الكلام لا يعني أنّ عائشة كانت بريئة تماما وأنّ طلحة والزبير هما اللذان حرّضاها على اتّخاذ ذلك الموقف . إنّ موقف عائشة أثناء العودة من مكّة وسماع خبر مقتل عثمان وخلافة الإمام عليه السلام ينمّ عن أنّها كانت تبحث عن ذريعة للإعلان عن معارضتها للإمام عليّ عليه السلام ، وأنّها كانت متأهّبة للإعلان عن تأييدها لأيّة حركة معارضة ، راجع : ج ۳ ص ۳۱۸ (حجّ عائشة في حصر عثمان) .

2.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۲۳ .

3.الفتوح : ج ۲ ص ۴۵۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78580
صفحه از 605
پرینت  ارسال به