587
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4

۲۱۲۲.شرح نهج البلاغةـ به نقل از ابن عبّاس و عامر شعبى و حبيب بن عُمَير ـ: چون عايشه به همراه طلحه و زبير از مكّه به بصره حركت كرد و از راه آبگاه حَوأب ـ همان آبى كه از آنِ بنى عامر بن صعصعه است ـ گذشتند ، سگان به روى آنان پارس كردند و شترهاى چموش آنان ، رَم كردند.
يكى از آنان گفت: خداوند ، حَوأب را لعنت كند ؛ چه قدر سگانش بسيارند! وقتى عايشه نام حَوأب را شنيد، گفت: آيا اين آبگاه حَوأب است؟
گفتند: آرى.
گفت: مرا بازگردانيد! مرا بازگردانيد!
از وى پرسيدند : مگر چه شده؟ چه حادثه اى پيش آمده است؟
گفت: من خود شنيدم كه پيامبر خدا مى فرمود: «گويا مى بينم سگان آبگاهى كه حَوأب ناميده مى شود ، بر روى يكى از زنانم پارس مى كنند».
سپس رو به من كرد و فرمود : «اى حُمَيرا ، مبادا كه تو آن زن باشى!».
زبير به وى گفت: آرام باش . خداوند ، تو را رحمت كند! ما از آبگاه حَوأب ، فرسنگ هاى بسيارى گذشته ايم.
عايشه گفت: آيا كسى هست كه به گفته تو شهادت دهد كه اينها سگانِ پارس كننده بر آبگاه حَوأب نيستند؟
زبير و طلحه با كمك هم ، پنجاه باديه نشين براى او گِرد آوردند و مبلغى را نيز براى آنها مقرّر داشتند و آنان براى عايشه سوگند ياد كردند و شهادت دادند كه اين آب در منطقه حَوأب نيست ، و اين ، نخستين شهادت دادن دروغ در اسلام بود.
سپس عايشه به راه خود ادامه داد.

۲۱۲۳.الجملـ به نقل از عرنى ، كه راهنماى جمليان بود ـ: به همراه آنان حركت كردم . از هيچ وادى و آبگاهى نگذشتم ، جز آن كه نامش را از من مى پرسيدند تا اين كه به آبگاه حَوأب رسيديم. سگان آن به روى ما پارس كردند. جمليان پرسيدند: اين چه آبگاهى است؟
گفتم: آبگاه حَوأب.
عايشه با صدايى بلند ، فرياد كرد و بر پهلوى شترش زد و او را خواباند و گفت: به خدا سوگند ، من همان «گذر كننده بر سگان حَوأب» هستم . مرا بازگردانيد!
اين را سه مرتبه گفت و سپس شترش را خوابانيد و آنها نيز شترانشان را گِرد شتر عايشه خواباندند. آنان بر نظر خود ، اصرار مى ورزيدند و عايشه نظرشان را نمى پذيرفت و تا روز بعد در همين وقت برجاى ماندند.
ابن زبير ، نزد عايشه آمد و گفت: خودتان را نجات دهيد! خودتان را نجات دهيد! به خدا سوگند ، على بن ابى طالب به شما نزديك شده است.
آنان حركت كردند و مرا دشنام دادند. من هم بازگشتم.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
586

۲۱۲۲.شرح نهج البلاغة عن ابن عبّاس وعامر الشعبي وحبيب بن عمير :لَمّا خَرَجَت عائِشَةُ وطَلَحَةُ وَالزُّبَيرُ مِن مَكَّةَ إلَى البَصرَةِ ، طَرَقَت ماءَ الحَوأَبِ ـ وهُوَ ماءٌ لِبَني عامِرِ بنِ صَعصَعَةَ ـ فَنَبَحَتهُمُ الكِلابُ ، فَنَفَرَت صِعابُ إ بِلِهِم .
فَقالَ قائِلٌ مِنهُم : لَعَنَ اللّهُ الحَوأَبَ ؛ فَما أكثَرَ كِلابَها ! فَلَمّا سَمِعَت عائِشَةُ ذِكرَ الحَوأَبِ ، قالَت : أ هذا ماءُ الحَوأَبِ ؟ قالوا : نَعَم ، فَقالَت : رُدّوني رُدّوني ، فَسَأَلوها ما شَأنُها ؟ ما بَدا لَها ؟
فَقالَت : إنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : «كَأَنّي بِكِلابِ ماءٍ يُدعَى الحَوأَبَ ، قَد نَبَحَت بَعضَ نِسائي» ثُمَّ قالَ لي : «إيّاكِ يا حُميراءُ أن تَكونيها !» .
فَقالَ لَهَا الزُّبَيرُ : مَهلاً يَرحَمُكِ اللّهُ ؛ فَإِنّا قَد جُزنا ماءَ الحَوأَبِ بِفَراسِخَ كَثيرَةٍ . فَقالَت : أ عِندَكَ مَن يَشهَدُ بِأَنَّ هذِهِ الكِلابَ النابِحَةَ لَيسَت عَلى ماءِ الحَوأَبِ ؟
فَلَفَّقَ لَهَا الزُّبَيرُ وطَلحَةُ خَمسينَ أعرابِيّا جَعَلا لَهُم جُعلاً ، فَحَلَفوا لَها ، وشَهِدوا أنَّ هذَا الماءَ لَيسَ بِماءِ الحَوأَبِ ، فَكانَت هذِهِ أوَّلُ شَهادَةِ زورٍ فِي الإِسلامِ !
فَسارَت عائِشَةُ لِوَجهِها . ۱

۲۱۲۳.الجمل عن العرنيـ دَليلُ أصحابِ الجَمَلِ ـ: سِرتُ مَعَهُم فَلا أمُرُّ عَلى وادٍ ولا ماءٍ إلّا سَأَلوني عَنهُ ، حَتّى طَرَقنا ماءَ الحَوأَبِ ، فَنَبَحَتنا كِلابُها ، قالوا : أيُّ ماءٍ هذا ؟ قُلتُ : ماءُ الحَوأَبِ .
قالَ : فَصَرَخَت عائِشَةُ بِأَعلى صَوتِها ، ثُمَّ ضَرَبَت عَضُدَ بَعيرِها فَأَناخَتهُ ، ثُمَّ قالَت : أنَا وَاللّهِ صاحِبَةُ كِلابِ الحَوأَبِ طُروقا ، رُدّوني ! تَقولُ ذلِكَ ثَلاثا ، فَأَناخَت وأَناخوا حَولَها وهُم عَلى ذلِكَ ، وهِيَ تَأبى ، حَتّى كانَتِ السّاعَةُ الَّتي أناخوا فيها مِنَ الغَدِ .
قالَ : فَجاءَهَا ابنُ الزُّبَيرِ فَقالَ : النَّجاءَ النَّجاءَ ۲ ! ! فَقَد أدرَكَكُم وَاللّهِ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ! قالَ : فَارتَحَلوا وشَتَموني ، فَانصَرَفتُ . ۳

1.شرح نهج البلاغة : ج ۹ ص ۳۱۰ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۶۶ ، الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۸۲ ، الفتوح : ج ۲ ص ۴۵۷ كلّها نحوه وراجع المناقب للخوارزمي : ص۱۸۱ ح ۲۱۷ .

2.أي أنجو بأنفسكم (النهاية : ج ۵ ص ۲۵) .

3.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۴۵۷ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۱۵ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۳۱ كلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم : مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78745
صفحه از 605
پرینت  ارسال به