135
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3

4 / 4

حاكم كردن برخى دشمنان اسلام (از ميان نزديكانش) بر سرزمين هاى اسلامى

۱۱۳۴.الآثارـ به نقل از ابو حنيفه ـ: برايم روايت شده كه عمر بن خطّاب گفت : اگر خلافت را به عثمان بسپارم ، او خاندان ابو مُعَيط را بر گُرده مردمْ سوار مى كند . به خدا سوگند ، اگر بكنم ، مى كند و اگر بكند ، طولى نمى كشد كه [ مردم ]به سوى او مى آيند تا سرش را جدا سازند .

۱۱۳۵.تاريخ المدينةـ به نقل از مدائنى ـ: معاويه به عثمان گفت : اى امير مؤمنان! تو در صله رحم با ما ، به آن جا رسيدى كه بزرگ هر قوم براى قوم مى كند . ما را بر گُرده مردم سوار كردى و بزرگ هر سرزمين قرار دادى . پس ، هر يك از ما را مسئول حوزه ولايت خودش و توابع آن كن تا كارهايت به سامان رسد .
عثمان ، سخن معاويه را پسنديد و كارگزارانش را به شهرهايشان باز گرداند .

۱۱۳۶.إرشاد القلوبـ به نقل از حذيفة بن يمان ـ: چون عثمان بن عفّان برگزيده شد ، عمويش حكم بن عاص و فرزندان وى (مروان و حارث بن حكم) به او پناه آوردند .
او كارگزارانش را به شهرها روانه كرد . در ميان كسانى كه كارگزارشان نمود ، عمر بن سفيان بن مغيرة بن ابى عاص بن اميّه بود كه به مُشكان ۱ روانه اش كرد و [ نيز ]حارث بن حَكم كه وى را به مدائن ۲ فرستاد .او مدّتى در آن جا ماند ؛ [ ولى ]بر مردمش سخت مى گرفت و با آنان بدرفتارى مى كرد .
از اين رو ، نمايندگانى از آنان به عثمانْ شكايت آوردند و از بدرفتارى او با آنها آگاهش ساختند و به درشتى با او سخن گفتند . عثمان نيز حذيفة بن يمان را حاكم آنان كرد و اين ماجرا در پايان دوران او بود .

1.مشكان ، آبادى اى در استخر فارس و نيز آبادى اى در فيروزآباد فارس و نيز آبادى اى در ناحيه همدان ، در نزديكى روادور و همچنين شهرى در قُهِستان است (تاج العروس : ماده «مشك») .

2.مدائن ، در اصل ، «مدائن (شهرهاى) هفتگانه» نام داشته و جايگاه پادشاهان فارس بوده و بر كرانه شرقى دجله و به فاصله يك مرحله راه در پايين بغداد بوده است . ايوان كسرا در آن قرار دارد و در سال چهاردهم هجرى به دست مسلمانان فتح شده است (تقويم البلدان : ص ۳۰۲) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
134

4 / 4

تَولِيَةُ أعداءِ الإِسلامِ مِن أقرِبائِهِ عَلَى البِلادِ

۱۱۳۴.الآثار عن أبي حنيفة :بَلَغَني أنَّ عُمَرَ بنَ الخَطّابِ قالَ : لَو وَلَّيتُها عُثمانَ لَحَمَلَ آلَ أبي مُعَيطٍ عَلى رِقابِ النّاسِ ، وَاللّهِ لَو فَعَلتُ لَفَعَلَ ! ولَو فَعَلَ لَأَوشَكوا أن يَسيروا إلَيهِ حَتّى يَجُزّوا رَأسَهُ ! ! ۱

۱۱۳۵.تاريخ المدينة عن المدائني :قالَ مُعاوِيَةُ [لِعُثمانَ] : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، إنَّكَ قَد بَلَغتَ مِن صِلَتِنا مايَبلُغُهُ كَريمُ قَومٍ مِن صِلَةِ قَومٍ ۲ ؛ حَمَلتَنا عَلى رِقابِ النّاسِ ، وجَعَلتَنا أوتادَ الأَرضِ ، فَخُذ كُلَّ رَجُلٍ مِنّا بِعَمَلِهِ وما يَليهِ يَكفِكَ . قالَ : فَأَخَذَ بِقَولِ مُعاوِيَةَ ، ورَدَّ عُمّالَهُ إلى أمصارِهِم . ۳

۱۱۳۶.إرشاد القلوب عن حُذَيفَة بن اليَمانِ :لَمَّا استُخلِصَ عُثمانُ بنُ عَفّانَ آوى إلَيهِ عَمَّهُ الحَكَمَ بنَ العاصِ ، ووَلَدَهُ مَروانَ ، وَالحارِثَ بنَ الحَكَمِ ، ووَجَّهَ عُمّالَهُ فِي الأَمصارِ .
وكانَ فيمَن عَمَّلَهُ ۴ عُمَرُ بنُ سُفيانَ بنِ المُغيرَةَ بنِ أبِي العاصِ بنِ اُمَيَّةَ إلى مُشكانَ ۵ ، وَالحارِثُ بنُ الحَكَمِ إلَى المَدائِنِ ۶ ، فَأَقامَ بِها مُدَّةً يَتَعَسَّفُ أهلَها ، ويُسيءُ مُعامَلَتَهُم .
فَوَفَدَ مِنهُم إلى عُثمانَ وَفدٌ يَشكوهُ ، وأعلَموهُ بِسوءِ ما يُعامِلُهُم بِهِ ، وأغلَظوا عَلَيهِ فِي القَولِ ، فَوَلّى حُذَيفَةَ بنَ اليَمانِ عَلَيهِم ، وذلِكَ في آخِرِ أيّامِهِ . ۷

1.الآثار : ص ۲۱۷ ح ۹۶۰ وراجع أنساب الأشراف : ج ۶ ص ۱۲۱ وتاريخ المدينة : ج ۳ ص ۸۸۱ والصراط المستقيم : ج ۳ ص ۲۳ .

2.كذا ، والظاهر أنّ الصحيح : «قومه» .

3.تاريخ المدينة : ج ۳ ص ۱۰۹۶ .

4.عمَّلْته : ولّيته ، وجعلته عاملاً (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۴۷۵ «عمل») .

5.مُشكان : قرية باصطخر ، ومُشكان : قرية بفيروز آباد فارس ، وأيضاً : قرية من عمل همذان بالقرب من قرية يقال لها : روادور ، ومشكان أيضاً : مدينة بقهستان (تاج العروس : ج ۱۳ ص ۶۴۴ «مشك») .

6.المَدائِن : أصل تسميتها هي : المدائن السبعة ، وكانت مقرّ ملوك الفرس . وهي تقع على نهر دجلة من شرقيّها تحت بغداد على مرحلة منها . وفيها إيوان كسرى . فُتحت هذه المدينة في (۱۴ ه . ق) على يد المسلمين (راجع تقويم البلدان : ص ۳۰۲).

7.إرشاد القلوب : ص ۳۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۲۸ ص ۸۶ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی؛ مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 62190
صفحه از 588
پرینت  ارسال به