297
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3

۱۲۲۰.الطبقات الكبرىـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ: مصريان ... [ به سوى سرزمينشان ]باز مى گشتند . چون به بُوَيب ۱ رسيدند ، شترى را ديدند كه داغ زكات داشت (متعلّق به بيت المال بود) . او را گرفتند و متوجّه شدند كه غلام عثمان [ سوار ]بر آن است . پس بارَش را گرفتند و بازرسى كردند و در آن ، لوله اى سُربى يافتند كه داخل مشك آب ، جاسازى شده و درونش نامه اى بود .
نامه خطاب به عبد اللّه بن سعد بود كه : از ميان سردمداران شورش ، فلانى را اين گونه و فلانى را آن گونه كن . پس قوم ، دوباره باز گشتند تا در ذو خُشُب فرود آمدند . عثمان به دنبال محمّد بن مسلمه فرستاد و گفت : بيرون آى و آنان را از من باز گردان .
گفت : نمى كنم .
پس آنان آمدند و عثمان را محاصره كردند .

۱۲۲۱.سير أعلام النبلاء :مروان بن حكم ، كاتب پسر عمويش عثمان بود و مُهر [ عثمان ]در نزد او بود . او به عثمان خيانت كرد و به خاطر خيانت او ، مردم بر ضدّ عثمانْ گرد آمدند .

5 / 13

محاصره دوم

۱۲۲۲.الشافىـ به نقل از ابو جعفر قارى ، هم پيمان بنى مخزوم ـ: مصريانى كه عثمان را محاصره كردند ، ششصد نفر بودند و فرماندهى آنها با عبد الرحمان بن عديس بلوى ، كِنانة بن بِشْر كِنْدى و عمرو بن حَمِق خُزاعى بود .
كسانى كه از كوفه آمدند ، دويست تن بودند و مالك بن حارث اَشتر نَخَعى ، فرمانده شان بود .
كسانى كه از بصره آمدند ، صد مرد بودند و حكيم بن جبله عبدى رئيس آنها بود .
اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله كه عثمان را وا نهادند ، نمى پنداشتند كه كار به كشتن برسد و به جانم سوگند ، اگر يكى از آنان برمى خاست و خاك به صورت آنها مى پاشيد ، باز مى گشتند .

1.بُوَيب ، ورودى اهالى حجاز به مصر است (معجم البلدان : ج۱ ص ۵۱۲) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
296

۱۲۲۰.الطبقات الكبرى عن جابر بن عبد اللّه :إنَّ المِصرِيّينَ ... رَجَعوا فَلَمّا كانوا بِالبُوَيبِ ۱ رَأَوا جَمَلاً عَلَيهِ ميسَمُ الصَّدَقَةِ فَأَخَذوهُ ، فَإِذا غُلامٌ لِعُثمانَ فَأَخَذوا مَتاعَهُ فَفَتَّشوهُ ، فَوَجَدوا فيهِ قَصبَةً مِن رَصاصٍ فيها كِتابٌ في جَوفِ الإِداوَةِ ۲ فِي الماءِ إلى عَبدِ اللّهِ بنِ سَعدٍ : أنِ افعَل بِفُلانٍ كَذا وبِفُلانٍ كَذا مِنَ القَومِ الَّذين شَرَعوا في عُثمانَ .
فَرَجَعَ القَومُ ثانِيَةً حَتّى نَزَلوا بِذي خَشُبٍ ، فَأَرسَلَ عُثمانُ إلى مُحَمَّدِ بنِ مَسلَمَةَ فَقالَ : اُخرُج فَاردُدهُم عَنّي .
فَقالَ : لا أفعَلُ .
فَقَدِموا فَحَصروا عُثمانَ . ۳

۱۲۲۱.سير أعلام النبلاء :كانَ [ مَروانُ بنُ الحَكَمِ ] كاتِبَ ابنِ عَمِّهِ عُثمانَ ، وإلَيهِ الخاتَمُ ، فَخانَهُ ، وأجلَبوا بِسَبَبِهِ عَلى عُثمانَ . ۴

5 / 13

الحَصرُ الثّاني

۱۲۲۲.الشافي عن ابن أبي جعفر القاري مولى بني مخزوم :كانَ المِصرِيّونَ الَّذينَ حَصَروا عُثمانَ سِتَّمِئَةٍ ، عَلَيهِم : عَبدُ الرَّحمنِ بنُ عُدَيس البلوي ، وكِنانَةُ بنُ بِشرٍ الكِندِيُّ، وعَمرُو بنُ الحَمِقِ الخُزاعِيُّ .
وَالَّذينَ قَدِموا مِنَ الكوفَةِ مِئَتَينِ ، عَلَيهِم : مالِكُ بنُ الحارِثِ الأَشتَرُ النَّخَعِيُّ .
وَالَّذينَ قَدِموا مِن البَصرَةِ مِئَةُ رَجُلٍ ، رَئيسُهُم : حَكيمُ بنُ جَبَلَةَ العَبدِيُ .
وكانَ أصحابُ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله الَّذينَ خَذَلوهُ لا يَرَونَ أنَّ الأَمرَ يَبلُغُ بِهِم إلَى القَتلِ ، ولَعَمري لَو قامَ بَعضُهُم فَحَثَا التُّرابَ في وجُوهِ اُولئِكَ لَانصَرَفوا . ۵

1.البُوَيْب : هو مدخل أهل الحجاز إلى مصر (معجم البلدان : ج ۱ ص ۵۱۲) .

2.في المصدر : «الإدارة» ، وما أثبتناه عن تاريخ الإسلام للذهبي وأنساب الأشراف وهو الصحيح .

3.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۶۵ ، تاريخ دمشق : ج ۳۹ ص ۳۲۳ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۳ ص ۴۴۱ و۴۴۲ ، أنساب الأشراف: ج ۶ ص ۱۸۲ و۱۸۳ و ص ۱۷۷ والثلاثة الأخيرة نحوه .

4.سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۴۷۷ الرقم ۱۰۲ .

5.الشافي : ج ۴ ص ۲۶۲ ؛ الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۷۱ ، أنساب الأشراف : ج ۶ ص ۲۱۹ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۳ ص ۴۴۷ ، تاريخ دمشق : ج ۳۹ ص ۳۶۰ ، شرح نهج البلاغة : ج ۳ ص ۲۷ كلّها عن أبي جعفر القاري .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی؛ مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 62125
صفحه از 588
پرینت  ارسال به