351
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3

و حارث ، رياست بازار را به عهده دارد ـ يعنى سياست و اقتصاد را يك جا! ـ . معاويه در شام ، عبد اللّه بن عامر (جوانى 25 ساله از بنى اميّه) در بصره ، عبد اللّه بن ابى سرح (با سابقه ارتداد) در مصر ، سعيد بن عاص در كوفه و اشعث بن قيس در آذربايجان ، همگى از بستگان عثمان اند كه به جاى صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و چهره هاى برجسته جامعه اسلامى ، حكم مى رانند .
اينان با پشتيبانى خليفه ، بر مردم سخت مى گيرند و فرياد مردم به جايى نمى رسد و چون صحابه بزرگ پيامبر خدا زبان به اعتراض مى گشايند ، سياسى مى شوند و عثمان ، برخوردى خشن و دور از انصاف را با آنان پيشه مى سازد : ابو ذر را به ربذه تبعيد مى كند و او در تنهايى و مظلوميّت ، زندگى را بدرود مى گويد ؛ عمّار بن ياسر ، حق مدار بزرگ ، را با آن پيشينه درخشان ، شخصا چنان مى زند كه به «فتق» دچار مى شود ؛ عبد اللّه بن مسعود را تبعيد كرده ، حقوقش را از بيت المال مى بُرد ؛ و ... . ۱

ريخت و پاش از بيت المال

روش اقتصادى عثمان نيز بسى شگفت انگيز است . او با بيت المال ، چنان رفتار مى كند كه گويا «مِلك طِلق» اوست . گشاده دستى و بخشش او را بسيار گزارش كرده اند ، به طورى كه زشتى اين همه گشاده دستى ، از ديد محقّقان آگاه اهل سنّت نيز پنهان نمانده است .
او اموال بسيارى را به ابو سفيان ، حَكَم ، مروان و ديگران مى بخشد و در برابر اعتراض مردم ، هرگز تسليم نمى شود . و شگفت ، اين جاست كه گاه ، اين همه بخشندگى از بيت المال را «صله رحم» تلقّى مى كند!
وى با اين گونه كارها تضادّ طبقاتىِ شگفتى را در جامعه اسلامى پديد مى آورَد .

1.موارد ديگر را در همين كتاب بنگريد : ص ۹۹ (موجبات شورش بر عثمان) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
350

خونخواهى عثمان بسيج كند ، نمى تواند تنها هزار نفر را به يارى عثمان بفرستد؟! پس چرا چنين نمى كند .
ساده انگارى است كه حادثه اى به اين گستردگى را به فردى ناشناخته و يا جريانى بى ريشه مستند سازيم . تأمّل در پرسش هاى يادشده و نيز ژرفكاوى در متون و منابع براى پيجويى پاسخ آنها ، جستجوگر تاريخ اسلام را به مسائل و نكاتى رهنمون مى شود كه فراتر از آن چيزى است كه ساده انگارانْ مطرح كرده ، كوشش در استوار جلوه دادن آن دارند . در يك كلام مى توان گفت كه شورش مسلمانان بر ضدّ عثمان ، ريشه در عملكرد او و اطرافيان وى دارد . اين نكته را اندكى بيشتر مى كاويم .
عثمان ، مردى از طبقه اشراف مكّه است كه نزديكان او (بنى اميّه) از دشمنان ديرين و كين توز اسلام اند . طايفه بنى اميّه ، از جمله سران مبارزه با اسلام اند ؛ همان كسانى كه تا مجبور نشدند ، اسلام نياوردند . ۱ به همين جهت ، نه وجهه دينى دارند و نه پايگاه اجتماعى .
در اين جا رفتار عثمان را اندكى مشروح تر بنگريم :

مقرّب ساختن طُلَقا

هنگامى كه عثمان به خلافت مى رسد ، كسانِ خود و در حقيقت ، «حزب طُلَقا(آزادشدگان پيامبر صلى الله عليه و آله در فتح مكّه)» را بسى مى نوازد و آنان را كه برخى شان (همانند : حَكَم و پسرانش مروان و حارث) مطرود پيامبر خدايند ، همرازان و كارگزاران خود بر مى گيرد .
در حكومتِ خليفه مسلمانان ، مروانِ مطرودِ پيامبر صلى الله عليه و آله ، منشى ويژه خليفه است

1.در جريان فتح مكّه ، بنى اميّه پس از اجبار به تسليم شدن ، اسلام آوردند و به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله آزاد شدند و به «طُلَقا (آزادشدگان)» شهرت يافتند .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی؛ مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 61993
صفحه از 588
پرینت  ارسال به