و الفرق ، نوبختى (م 310 ق) در كتاب فرق الشيعة ، على بن اسماعيل (م 330 ق) در كتاب مقالات الإسلاميّين ، ابو الحسن مَلَطى (م 377 ق) در كتاب التنبيه و الردّ و عبد القادر بغدادى (م 429 ق) در كتاب الفَرق بين الفِرَق نيز از عبد اللّه بن سبا و يا سبائيه ياد كرده اند . ۱
اين نقل ها با تمام گوناگونى ها و مراتب مختلف اعتبارشان ، يك نكته را به روشنى نشان مى دهند و آن ، اين است كه عنوان هاى «عبد اللّه بن سبا ( / سبأ)» و «سبائيه (/سبأيّه)» ويژه گزارش هاى طبرى و سيف بن عمر نيستند .
گزيده سخن ، آن كه :
1 . با توجّه به منابع موجود ، در ميان اصحاب امام على عليه السلام فردى به نام عبد اللّه بن سبا بوده است .
2 . او به احتمال فراوان ، فردى «غالى» بوده است .
3 . وى پيروانى داشته كه پس از وى نيز از عقيده خود دست نكشيده اند .
4 . هيچ گزارش مقبولى درباره رويارويى او با عثمان و برانگيختن مردم بر ضدّ خليفه از سوى وى ، در دست نيست و گزارش ها ، يكسر به سيف بن عمرِ دروغ پرداز ، منتهى مى شوند .
5 . سيف بن عمر ، چهره اى دروغ پرداز ، افسانه ساز و غير معتمد است و منابع علم رجال ، به صراحت ، او را «كذّاب» دانسته اند .
6 . هيچ يك از گزارشگران حوادث سال هاى 30 تا 36 هجرى ، از گروه سبائيان نام نبرده اند .
7 . نقش افسانه اى عبد اللّه بن سبا ، كه از گزارش هاى سيف بن عمر به دست