77
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3

۱۰۷۲.تاريخ الطبرى :عبّاس به على عليه السلام گفت : به شورا داخل مشو . ۱
فرمود : «اختلاف را ناپسند مى دارم» .
گفت : پس ، چيزهايى مى بينى كه ناپسند مى دارى .

3 / 5

موضع امام در برابر نتيجه شورا

۱۰۷۳.امام على عليه السلامـ در بخشى از سخنش ، هنگامى كه اعضاى شورا تصميم به بيعت با عثمان گرفتند ـ: خوب مى دانيد كه من از ديگران بدان (خلافت) سزاوارترم . به خدا سوگند ، تا آن گاه تسليم هستم كه كارهاى مسلمانان به سلامت باشد و در آن ستمى نباشد ، مگر بر خودم ؛ و اين به خاطر پاداش و فضيلت صبر و نيز بى رغبتى به زر و زيورى است كه به خاطرش بر هم پيشى مى گيريد .

۱۰۷۴.امام على عليه السلامـ درباره عمر و قرار دادن خلافت در ميان شش نفر ـ:چون به راه خود رفت و در گذشت ، خلافت را در ميان گروهى نهاد و مرا نيز يكى از آنان پنداشت . خدايا ، چه شورايى! چه وقت در برترى من بر اوّلىِ آنها (ابو بكر) ترديد افتاد كه اكنون با اينان برابر شمرده مى شوم؟!

۱۰۷۵.تاريخ الطبرىـ به نقل از مِسوَر بن مَخرَمه ، از امام على عليه السلام در خطبه اش در باره ماجراى شورا ـ: «سپاس ، خدايى را كه محمّد صلى الله عليه و آله را از ميان ما به پيامبرى بر انگيخت و او را به سوى ما فرستاد . ما خانه نبوّت و معدن حكمت و امان زمينيان و نجات هر جوينده [ نجات] هستيم .
ما حقّى داريم كه اگر به ما داده شود ، آن را مى گيريم و اگر از ما دريغ شود ، بر مَركب صبر مى نشينيم ، هر اندازه كه به درازا كشد .
اگر پيامبر خدا به ما سفارشى كرده بود ، آن را اجرا مى كرديم و اگر به ما چيزى گفته بود ، تا حدّ مرگ بر سر آن ، مبارزه مى نموديم .
پيش از من ، هيچ كس به سوى دعوت به حق و صله رحم نشتافت ؛ و هيچ جنبش و توانى جز به اراده خدا نيست .
سخنم را بشنويد و گفته ام را به خاطر بسپاريد . شايد ببينيد كه پس از اين اجتماع ، براى اين خلافتْ شمشيرها كشيده شود و عهدها شكسته شود ، تا آن جا كه گرد هم آييد ؛ برخى پيشوايان گم راهى و برخى پيروان نادانى» .
سپس اين شعر را خوانْد :

«اگر جاسم به خاطر كارهاى قبيله اش (بنى عبد بن ضخم)
از يادها رفت ، من مى مانم .

و از هر ناتوانى ، در سخت ترين حالت ، فرمان مى برم
و مى دانم كه زمانه كى دگرگون مى شود» .

1.در شرح نهج البلاغة ، اين افزونى آمده است : «و خود را از آنان بالاتر بگير» (شرح نهج البلاغة : ج۱ ص۱۹۱) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
76

۱۰۷۲.تاريخ الطبري :قالَ العَبّاسُ لِعَلِيٍّ عليه السلام : لا تَدخُل مَعَهم ، قالَ : أكرَهُ الخِلافَ ، قالَ : إذا تَرى ما تَكرَهُ . ۱

3 / 5

مَوقِفُ الإِمامِ مِن قَرارِ الشّورى

۱۰۷۳.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن كَلامٍ لَهُ لَمّا عَزَموا عَلى بَيعَةِ عُثمانَ ـ: لَقَد عَلِمتُم أنّي أحَقُّ النّاسِ بِها مِن غَيري ، ووَاللّهِ لَاُسلِمَنَّ ما سَلِمَت اُمورُ المُسلِمينَ ، ولَم يَكُن فيها جَورٌ إلّا عَلَيَّ خاصَّةً ؛ اِلتِماسا لِأَجرِ ذلِكَ وفَضلِهِ ، وزُهدا فيما تَنافَستُموهُ مِن زُخرُفِهِ وزِبرِجِهِ . ۲

۱۰۷۴.عنه عليه السلامـ في عُمَرَ وجَعلِهِ الخِلافَةَ في سِتَّةِ أشخاصٍ ـ: حَتّى إذا مَضى لِسَبيلِهِ جَعَلَها في جَماعَةٍ زَعَمَ أنّي أحَدُهُم ، فَيا للّهِِ وَلِلشّورى ! مَتَى اعتَرَضَ الرَّيبُ فِيَّ مَعَ الأَوَّلِ مِنهُم ، حَتّى صِرتُ اُقرَنُ إلى هذِهِ النَّظائِرِ !! ۳

۱۰۷۵.تاريخ الطبري عن المِسوَر بن مَخرَمَة عن الإمام عليّ عليه السلامـ في خُطبَتِهِ في قَضِيَّةِ الشّورى ـ: الحَمدُ للّهِِ الَّذي بَعَثَ مُحَمَّدا مِنّا نَبِيّا ، وبَعَثَهُ إلَينا رَسولاً ، فَنَحنُ بَيتُ النُّبُوَّةِ ، ومَعدِنُ الحِكمَةِ ، وأمانُ أهلِ الأَرضِ ، ونَجاةٌ لِمَن طَلَبَ ، لَنا حَقٌّ إن نُعطَهُ نَأخُذهُ ، وإن نُمنَعهُ نَركَب أعجازَ الإِبِلِ ولَو طالَ السُّرى ۴ ؛ لَو عَهِدَ إلَينا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَهدا لَأَنفَذنا عَهدَهُ ، ولَو قالَ لَنا قَولاً لَجادَلنا عَلَيهِ حَتّى نَموتَ .
لَن يُسرِعَ أحَدٌ قَبلي إلى دَعوَةِ حَقٍّ وصِلَةِ رَحِمٍ ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ ، اسمَعوا كَلامي ، وعوا مَنطِقي ، عَسى أن تَرَوا هذَا الأَمرَ مِن بَعدِ هذَا المَجمَعِ تُنتَضى فيهِ السُّيوفُ ، وتُخانُ فيهِ العُهودُ ؛ حَتّى تَكونوا جَماعَةً ، ويَكونُ بَعضُكُم أئِمَّةً لِأَهلِ الضَّلالَةِ ، وشيعةً لِأَهلِ الجَهالَةِ ، ثُمَّ أنشَأَ يَقولُ :

فَإِن تكُ جاسِمٌ هَلَكَت فَإِنِّي
بِما فَعَلَت بَنو عَبدِ بنِ ضخمِ

مُطيعٌ فِي الهوَاجِرِ كُلَّ عَيٍّ
بَصيرٌ بِالنّوى مِن كُلِّ نَجمِ۵

1.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۲۲۸ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۲۲۰ ، شرح نهج البلاغة : ج ۱ ص ۱۹۱ وزاد فيه «وارفع نفسك عنهم» بعد «لا تدخل معهم» .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۷۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۳ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۸۸ ، معاني الأخبار : ص ۳۶۱ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۱۵۱ ص ۱۲ ، الجمل : ص ۱۲۶ وفيه «احتلج» بدل «اعترض» ، الاحتجاج : ج ۱ ص۴۵۴ ح۱۰۵ كلّها عن ابن عبّاس، المناقب لابن شهر آشوب: ج۲ ص۲۰۵ ، نثر الدرّ : ج ۱ ص۲۷۵ ؛ تذكرة الخواصّ : ص۱۲۴ كلاهما نحوه .

4.قال الشريف الرضي : وهذا من لطيف الكلام وفصيحه ، ومعناه : أنّا إن لم نعطَ حقّنا كُنّا أذلّاء . وذلك أنّ الرديف يركب عجُزَ البعير كالعبد والأسير ومن يجري مجراهما (نهج البلاغة : ذيل الحكمة ۲۲) . وقال ابن الأثير في النهاية : منه حديث عليّ : «لنا حقٌّ إن نُعطَهُ نأخذه ، وإن نُمنَعه نركب أعجاز الإبل وإن طال السُّرَى» ، الرُّكوب على أعجاز الإبل شاقٌّ : أي إن مُنعنا حقّنا ركبنا مركب المشقّة صابرين عليها وإن طال الأمد . وقيل : ضَرَب أعجاز الإبل مثلاً لتأخُّره عن حَقِّه الَّذي كان يراه له وتقدُّم غيره عليه ، وأنّه يَصبِر على ذلك وإن طال أمَدُه : أي إن قُدِّمنا للإمامة تَقدّمنا ، وإن اُخِّرنا صَبرنا على الاُثرَة وإن طالت الأيّام (النهاية : ج ۳ ص ۱۸۵ «عجز») .

5.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۲۳۶ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۲۲۵ كلاهما عن المسور بن مخرمة .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی؛ مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 62064
صفحه از 588
پرینت  ارسال به