213
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۷۶۰.امام على عليه السلام :اطاعت، تنها از آنِ خدا و پيامبر او و اولو الأمر است و خداى عز و جل از آن رو به اطاعت پيامبر صلى الله عليه و آله فرمان داد كه پاك و معصوم بود و به سرپيچى از خدا فرمان نمى داد؛ و همانا به اطاعت اولو الأمر فرمان داد ، كه آنان نيز پاك و معصوم اند و به سرپيچى از خدا فرمان نمى دهند.

۷۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من و على و حسن و حسين و نُه تن از فرزندان حسين، پاك و معصوم هستيم.

۷۶۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امامان پس از من دوازده تن اند. نخستين آنها على بن ابى طالب است... ، [ كه آنان همه ]امين و معصوم[ اند].

نكته

آنچه در اين فصل با عنوان «احاديث عصمت» آمد ، بخشى از ادلّه عصمتِ امير مؤمنان على عليه السلام است . احاديث ديگرى مانند «حديث هدايت» ۱ و «حديث سفينه» ۲ نيز از جمله ادلّه عصمت آن بزرگوار و ساير اهل بيت ـ صلوات اللّه عليهم اجمعين ـ است و مهم ترين دليل عصمت آنان ، «آيه تطهير» و «حديث ثقلين» است كه پيش از اين ، بِدانها اشارت رفت. ۳ ما در كتاب اهل بيت عليهم السلام در قرآن و حديث؛ ۴ مهم ترين دليل هاى آن را بر شمرده ايم و از جمله آيه تطهير كه طهارت و پاكى روح اهل بيت عليهم السلام را از هرگونه آلودگى ، به روشنى نشان مى دهد و امام على عليه السلام از جمله آنان است.
همچنين حديث ثقلين را نيز نقل كرده ايم كه پيامبر صلى الله عليه و آله آن را با الفاظ گوناگون و معنايى يكسان در چندين جاى بيان كرده است ، از جمله اين كه «من در ميان شما چيزى به جاى مى گذارم كه اگر بدان چنگ زنيد ، پس از من گم راه نمى شويد. يكى از آن دو از ديگرى بزرگ تر است ، [ و آن ]كتاب خداست كه [ چون] ريسمانى از آسمان تا زمين، كشيده شده است و [ ديگرى] اهل بيت من . اين دو از هم جدا نشوند تا اين كه كنار حوض نزد من آيند . پس بنگريد چگونه سفارشم را درباره ايشان رعايت مى كنيد».
حديث ثقلين ، نشانه اى علمى و عملى بر عصمت اهل بيت عليهم السلام است؛ زيرا پيامبر خدا تمسّك جستن به آنان را مايه نگاهداشت از گم راهى مى شمرد و اين،دست نيافتنى است، مگر آن كه اينان ، هدايت يافتگانِ مصون از خطا و گم راهى باشند. اين ، محال است كه كسى به سوى هدايت رهنمون شود و خود ، مصون از خطا در علم و عمل نباشد.
به سخن ديگر، كسى را كه خداوند، هدايتگر امّت و پاكيزه از هر پليدى قرارش داد و از ابتداى زندگى در سايه تربيت و تعليم پيامبر خدا قرار گرفت و پيامبر صلى الله عليه و آله دانش خويش را به او آموخت و او را ميراثْ بان علوم الهى خويش قرار داد و با تعابير گوناگون او را ستود ، كه : «اگر از او بگيريد ، گم راه نمى شويد» و «على با قرآن است و قرآن با على است» و «على با حق است و حق با اوست» و «اين ، صدّيق اكبر و فاروق امّت است كه ميان حق و باطل را جدا مى كند» و «تو پس از من ، اختلافات امّت را برطرف مى كنى» و... ممكن نيست همچون مجتهدى باشد كه گاه ، رأى درست مى دهد و گاه ، رأى خطا؛ بلكه او يك روح پاك و قلب روشن از هدايت ربّانى دارد و هرگز در مسير گم راهى قدم بر نمى دارد، او شريك قرآن و هم پيمان حق است سيره او جدا كننده حق از باطل (فاروق) و تفسيرش از دين ، دليلى استوار است .

1.ر . ك : ص ۱۷۹ (احاديث هدايت) .

2.ر . ك : ج ۱ ص ۵۲۹ (حديث سفينه) .

3.ر . ك : ص ۱۸۹ (احاديث عصمت) و ص ۵۳۱ (حديث ثقلين) .

4.اين كتاب ترجمه كتاب اهل البيت عليهم السلام فى الكتاب والسنّة است كه شأن اهل بيت عليهم السلام را از ديدگاه قرآن و حديث ، بر مى نمايد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
212

۷۶۰.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّمَا الطّاعَةُ للّهِِ ولِرَسولِهِ ولِوُلاةِ الأَمرِ . وإنَّما أمَرَ اللّهُ عزّ وجلّ بِطاعَةِ الرَّسولِ ؛ لِأَنَّهُ مَعصومٌ مُطَهَّرٌ ، لا يَأمُرُ بِمَعصِيَتِهِ . وإنَّما أمَرَ بِطاعَةِ اُولِي الأَمرِ ؛ لِأَنَّهُم مَعصومونَ مُطَهَّرونَ ، لا يَأمُرونَ بِمَعصِيَتِهِ . ۱

۷۶۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أنَا وعَلِيٌّ وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ وتِسعَةٌ مِن وُلدِ الحُسَينِ مُطَهَّرونَ مَعصومونَ . ۲

۷۶۲.عنه صلى الله عليه و آله :الأَئِمَّةُ بَعدي اثنا عَشَرَ ، أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ... اُمَناءُ مَعصومونَ . ۳

تعليق

إنّ ما ذكرناه في هذا البحث تحت عنوان «أحاديث العصمة» يمثّل قسما من الأدلّة على عصمة الإمام أمير المؤمنين عليه السلام . ووردت في ثنايا كتابنا أدلّة اُخرى ضمن عناوين متنوّعة ؛ كأحاديث الهداية وغيرها .
كما استعرضنا في كتاب «أهل البيت في الكتاب والسنّة» أدلّة أهمّ منها ؛ من جملتها : آية التطهير ، التي تدلّ بوضوح على طهارة أهل البيت ونزاهتهم عليهم السلامـ ومنهم الإمام عليّ عليه السلام ـ من كلّ رجس . كما تحدّثنا عن حديث الثقلين الوارد عن النبيّ صلى الله عليه و آله في غير موطن بألفاظ متنوّعة ومضمون واحد ، ومنها أنّه قال :
إنّي تارِكٌ فيكُم ما إن تَمَسَّكتُم بِهِ لَن تَضِلّوا بَعدي ، أحَدُهُما أعظَمُ مِنَ الآخَرِ : كِتابُ اللّهِ حَبلٌ مَمدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأَرضِ ، وعِترَتي أهلُ بَيتي . ولَن يَتَفَرَّقا حَتّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ ، فَانظُروا كَيفَ تَخلُفوني فيهِما . ۴
فحديث الثقلين آية على عصمة أهل البيت عليهم السلامعلميّا وعمليّا ؛ إذ إنّه يجعل التمسّك بهم عصمة من الضلال ، ولن يتحقّق هذا إلّا بأن يكونوا مهديّين مَصُونين من الخطأ والضلال ، ومحال أن يهدي إلى الهدى من هو غير مصون من الخطأ في العلم والعمل .
وبعبارة اُخرى ، إنّ من يجعله اللّه هاديا للاُمّة ومطهّرا من الرجس ، ويتعاهده رسول اللّه صلى الله عليه و آله في ظلّ تربيته وتعليمه منذ البداية ، وينقل إليه علومه ، ويجعله وارثا للعلوم الإلهيّة ، ويثني عليه بعناوين مختلفة منها : «إن أخَدتُم بِهِ لَن تَضِلّوا» ، و«عَلِيٌّ مَعَ القُرآنِ وَالقُرآنُ مَعَ عَلِيٍّ» ، و«عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَهُ» ، و«هذا الصِّدّيقُ الأَكبَرُ ، وهذا فاروقُ الاُمَّةِ ، يُفَرِّقُ بَينَ الحَقِّ وَالباطِلِ» ، و«أنتَ تُبَيِّنُ لِاُمَّتي ما اختَلَفوا فيهِ بَعدي» ... لا يمكن قطعا أن يكون مجتهدا ربّما يصيب وربّما يُخطئ ! بل إن له روحا مطهّرة وقلبا مستنيرا بالهداية الربّانيّة ، ولن يخطو في طريق الضلال أبدا . إنّه شريك القرآن ، وحليف الحقّ ، وسيرته «فاروق» ، وتفسيره للدين حجّة قاطعة .

1.الخصال : ص ۱۳۹ ح ۱۵۸ ، علل الشرائع : ص ۱۲۳ ح ۱ كلاهما عن سليم بن قيس ، كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۸۸۴ ح ۵۴ .

2.كمال الدين : ص ۲۸۰ ح ۲۸ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۶۴ ح ۳۰ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۱۲۱ كلّها عن ابن عبّاس وراجع كفاية الأثر : ص ۱۷۱ .

3.كفاية الأثر : ص ۱۷ و ۱۸ عن ابن عبّاس وراجع ص ۱۷۱ .

4.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۶۶۳ ح ۳۷۸۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79085
صفحه از 596
پرینت  ارسال به