259
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۷۸۳.علل الشرائعـ به نقل از اسحاق بن اسماعيل نيشابورى ـ: عالِم (يعنى : امام حسن عسكرى عليه السلام ) به من نوشت : «خداوند متعال، با منّت و رحمتش وقتى فريضه ها را بر شما واجب كرد ، به آنها نيازى نداشت ؛ بلكه از سر رحمتِ او بر شما بود، كه خدايى جز او نيست . [ اين] براى آن بود كه پاك را از ناپاك، جدا كند و درونتان را بيازمايد و آنچه را در دل هايتان هست، بيرون بكشد و نيز براى اين بود كه به سوى رحمتش، از هم پيشى گيريد و درجات شما در بهشتش از هم متمايز شود. پس، حج و عمره و گزاردن نماز و دادن زكات و روزه ، و ولايت را بر شما واجب ساخت.
و براى شما دروازه اى نهاد تا درهاى فرائض را بدان بگشاييد و كليدى براى راهش قرار داد. اگر محمّد صلى الله عليه و آله و اوصيا[ ى او] از فرزندانش نبودند، شما چون حيوانات، سرگردان بوديد و هيچ يك از فريضه ها را نمى شناختيد. حال ، آيا جز از دروازه شهر، به شهر درمى آيند؟
پس چون خداوند پس از پيامبرتان با برجا نهادن اوليا بر شما منّت نهاد، فرمود : «امروز، دينتان را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم» و براى اوليا حقوقى بر شما واجب ساخت و شما را به اداى آنها در برابر ايشان فرمان داد».

۷۸۴.تاريخ اليعقوبى :گفته شده است كه آخرين آيه اى كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد، آيه : «امروز، دينتان را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم» است و اين گفته، روايتى صحيح و ثابت و صريح است و [ زمان ]نزول آن، در روز تصريح به [ ولايت ]امير مؤمنان، على بن ابى طالب ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ در غدير خُم است.


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
258

۷۸۳.علل الشرائع عن إسحاق بن إسماعيل النيسابوري:أنَّ العالِمَ ـ يَعنِي الحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ عليهما السلام ـ كَتَبَ إلَيهِ : إنَّ اللّهَ تَعالى ـ بِمَنِّهِ ورَحمَتِهِ ـ لَمّا فَرَضَ عَلَيكُمُ الفَرائِضَ لَم يَفرِض ذلِكَ عَلَيكُم لِحاجَةٍ مِنهُ إلَيهِ ، بَل رَحمَةً مِنهُ إلَيكُم ، لا إلهَ إلّا هُوَ ؛ لِيَميزَ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ، ولِيَبتَلِيَ ما في صُدورِكُم ، ولِيُمَحِّصَ ما في قُلوبِكُم ، ولِتَتَسابَقوا إلى رَحمَتِهِ ، ولَتَتَفاضَلَ مَنازِلُكُم في جَنَّتِهِ . فَفَرَضَ ۱ عَلَيكُمُ الحَجَّ وَالعُمرَةَ ، وإقامَ الصَّلاةِ ، وإيتاءَ الزَّكاةِ ، وَالصَّومَ ، وَالوِلايَةَ .
وجَعَلَ لَكُم بابا لِتَفتَحوا بِهِ أبوابَ الفَرائِضِ ، ومِفتاحا إلى سَبيلِهِ . ولَولا مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله وَالأَوصِياءُ مِن وُلدِهِ كُنتُم حَيارى كَالبَهائِمِ ؛ لا تَعرِفونَ فَرضا مِنَ الفَرائِضِ ، وهَل تُدخَلُ قَريَةٌ إلّا مِن بابِها ! !
فَلَمّا مَنَّ اللّهُ عَلَيكُم بِإِقامَةِ الأَولِياءِ بَعدَ نَبِيِّكُم صلى الله عليه و آله ، قالَ اللّهُ عزّوجلّ : «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا» وفَرَضَ عَلَيكُم لِأَولِيائِهِ حُقوقا ، فَأَمَرَكُم بِأَدائِها إلَيهِم . ۲

۷۸۴.تاريخ اليعقوبي :قَد قيلَ إنَّ آخِرَ ما نَزَلَ عَلَيهِ [النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ]: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا» ، وهِيَ الرِّوايَةُ الصَّحيحَةُ الثّابِتَةُ الصَّريحَةُ . وكانَ نُزولُها يَومَ النَّصِّ عَلى أميرِالمُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبيطالِبٍ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ بِغَديرِ خُمٍّ. ۳

1.في المصدر : «ففوض» وهو تصحيف ، والصحيح ما أثبتناه كما في بقيّة المصادر .

2.علل الشرائع : ص ۲۴۹ ح ۶ ، تحف العقول : ص ۴۸۵ ، الأمالي للطوسي : ص ۶۵۵ ح ۱۳۵۵ ، رجال الكشّي : ج ۲ ص ۸۴۵ الرقم ۱۰۸۸ .

3.تاريخ اليعقوبي (طبعة النجف الأشرف ـ مطبعة الغري) : ج ۲ ص ۳۲ ، وفي الطبعة المعتمدة (ج۲ ص ۴۳) ما لفظه «وكان نزولها يوم النفر على أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب صلوات اللّه عليه ، بعد ترحّم» وهو تحريف .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 81605
صفحه از 596
پرینت  ارسال به