47
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۴۷۰.تاريخ دمشقـ به نقل از جابر بن عبد اللّه انصارى ـ: پيامبر خدا آمد و ما در مسجد خوابيده بوديم. با شاخه خرمايى كه در دست داشت، به ما زد و فرمود : «آيا در مسجد مى خوابيد؟ شايسته نيست در آن بخوابند».
پس ما به شتاب ، دور شديم و على عليه السلام نيز دور شد ؛ امّا پيامبر خدا فرمود : «اى على! بيا. هر آنچه در مسجد براى من رواست، براى تو نيز رواست. آيا خشنود نمى شوى كه براى من، به منزله هارون براى موسى باشى، جز در پيامبرى؟ سوگند به آن كه جانم در دست اوست، تو روز قيامت با عصايت ـ كه از چوب تمشك است ـ ، [ كسانى را ]از حوض من مى رانى، آن گونه كه شتر غريبه را از آب مى رانند. گويى كه جايگاه تو را در كنار حوضم مى بينم».

ر . ك : ج 10 ، ص395 (همسانى حقوق وى با پيامبر خدا در مسجد وى).

4 / 2 ـ 4

فتح خيبر

۴۷۱.المناقب ، ابن مغازلىـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ: چون على بن ابى طالب عليه السلام از فتح خيبر باز آمد، پيامبر عليه السلام به او فرمود : «اى على! اگر نبود [ بيم ]اين كه گروهى از امّتم،درباره تو چيزى را بگويند كه نصرانى ها درباره عيسى گفتند، در شأن تو سخنى مى گفتم كه به هر گروهى از مسلمانان بر مى خوردى، خاك زير پايت و باقى مانده آب وضويت را بر مى گرفتند و به آن دو، شفا مى جستند ؛ امّا تو را همين بس كه براى من... ، به منزله هارون براى موسى هستى، جز آن كه پيامبرى پس از من نيست».


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
46

۴۷۰.تاريخ دمشق عن جابر بن عبد اللّه الأنصاري :جاءَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ونَحنُ مُضطَجِعونَ فِي المَسجِدِ ، فَضَرَبَنا بِعَسيبٍ ۱ في يَدِهِ ، فَقالَ : أ تَرقُدونَ فِي المَسجِدِ ! إنَّهُ لا يُرقَدُ فيهِ ، فَأَجفَلنا وأجفَلَ عَلِيٌّ .
فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : تَعالَ يا عَلِيُّ ، إنَّهُ يَحِلُّ لَكَ فِي المَسجِدِ ما يَحِلُّ لي ، أ لا تَرضى أن تَكونَ مِنّي بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى إلَا النُّبُوَّةَ ! ! وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ إنَّكَ لَذَوّادٌ عَن حَوضي يَومَ القِيامَةِ ، تَذودُ ـ كَما يُذادُ البعَيرُ الضّالُّ عَنِ الماءِ ـ بِعَصا لَكَ مِن عَوسَجٍ ۲ ، كَأَنّي أنظُرُ إلى مُقامِكَ مِن حَوضي . ۳

راجع : ج 10 ص 394 (الحقوق مثل النبيّ في مسجده) .

4 / 2 ـ 4

فَتحُ خَيبَرَ

۴۷۱.المناقب لابن المغازلي عن جابر بن عبد اللّه :لَمّا قَدِمَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ بِفَتحِ خَيبَرَ قالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : يا عَلِيُّ ، لَولا أن تَقولَ طائِفَةٌ مِن اُمَّتيفيكَ ما قالَتِ النَّصارى في عيسَى بنِ مَريَمَ لَقُلتُ فيكَ مَقالاً لا تَمُرُّ بِمَلَأٍ مِنَ المُسلِمينَ إلّا أخَذُوا التُّرابَ مِن تَحتِ رِجلَيكَ ، وفَضلِ طَهورِكَ؛ يَستَشفونَ بِهِما، ولكِن حَسبُكَ أن تَكونَ مِنّي ... بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى، غَيرَ أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي . ۴

1.العَسيب : جريدة من النخل ، وهي السعفة ممّا لا ينبت عليه الخوص (النهاية : ج ۳ ص ۲۳۴ «عسب») .

2.العوسج : شجر من شجر الشوك . قال ابن سيدة : والعَوسج المحض يقصُر اُنبوبه ، ويصغر ورقه ، ويصلب عوده (لسان العرب : ج ۲ ص ۳۲۴ «عسج») .

3.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۱۴۰ ح ۸۵۲۵ و ص۱۳۹ ح ۸۵۲۴ ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۰۹ ح ۱۱۶ .

4.المناقب لابن المغازلي: ص۲۳۷ ح۲۸۵ ، المناقب للخوارزمي: ص ۱۵۸ ح ۱۸۸ و ص۱۲۹ ح ۱۴۳ ، كفاية الطالب : ص ۲۶۴ كلاهما عن زيد بن عليّ عن آبائه عن الإمام عليّ عليهم السلامعنه صلى الله عليه و آله ؛ الأمالي للصدوق : ص ۱۵۶ ح ۱۵۰ ، كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۷۹ ، بشارة المصطفى : ص ۱۵۵ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۶۶ ، شرح الأخبار : ج ۲ ص ۳۸۱ ح ۷۴۰ ، روضة الواعظين : ص ۱۲۷ ، المسترشد : ص ۶۳۳ ح ۲۹۸ ، المناقب للكوفي : ج ۱ ص ۲۴۹ ح ۱۶۷ و ص۴۵۹ ح ۳۶۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 81590
صفحه از 596
پرینت  ارسال به