503
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۹۵۱.شرح نهج البلاغة :شيطانِ طاق ۱ به كسى كه پرسيده بود «چه چيزى على عليه السلام را از اين كه با ابو بكر درباره خلافت درگير شود ، باز داشت؟» ، گفت : اى پسر برادرم! ترسيد كه جنّيان ، او را بكشند .
من (ابن ابى الحديد) اعتقاد ندارم كه جنّيان ، سعد را كشته باشند و اين شعر از آنان باشد . شك ندارم كه آدميان ، او را كشتند و اين شعر هم شعر آدميان است ؛ امّا برايم ثابت نشد كه ابو بكر به خالد ، [ چنين] فرمان داده است و بعيد نمى دانم كه خالد ، خودسرانه اين كار را كرده باشد تا بدين وسيله ابو بكر را خشنود سازد و ساحت ابو بكر ، از اين ، دور است . پس ، گناهش بر گردن خالد است و ابو بكر ، از اين گناه ، مبرّاست و اين گونه كارها از خالد ، بعيد نيست .

نكته

برخى متون تاريخى به اين سو رفته اند كه مرگ سعد بن عباده را مرگى طبيعى نشان دهند و حتّى گفته اند كه سعد ، از جمله كسانى بوده است كه در آغاز ، با ابو بكر مخالفت كردند و سپس با وى بيعت نمودند ؛ امّا دقّت در ماجراى سقيفه و دلالت آشكار متون گوناگون مربوط به اين موضوع ، هيچ ترديدى باقى نمى گذارد كه او هرگز بيعت نكرد و به دست دشمنان سياسى اش ترور شد .
جايگاه سياسى و اجتماعى سعد بن عباده و مخالفت جدّى او با خلافت سردمداران قدرت ، انگيزه اى شد تا او را به آرامى و بدون ايجاد تنش در فضاى جامعه ، از صحنه سياست برانند . سپس كشتنش را به گردن جنّيان انداختند تا مشكل سياسى و اجتماعى پديد نيايد .
هر پژوهنده اى مى تواند از خلال اين تحليل ساده ، متّهم اصلى را در ترور سعد بن عباده بشناسد ؛ چرا كه اگر هيچ متن تاريخى صريحى نيز بر درستى اين نظر وجود نمى داشت ، اشاره هاى نهفته در متون ، براى اثبات آن ، بسنده بود . حتّى از سخن مؤمن طاق فهميده مى شود كه كشته شدن سعد به دست دشمنان سياسى اش ، در آن روزگار ، براى همگان ، امرى آشكار بوده است .

1.منظور ، مؤمنِ طاق يا همان محمّد بن على بن نعمان احول است . (م)


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
502

۹۵۱.شرح نهج البلاغة :قالَ شَيطانُ الطّاقِ [يَعني مُؤمِنَ الطّاقِ مُحَمَّدَ بنَ عَلِيِّ بنِ النُّعمانِ الأَحوَلَ ]لِسائلٍ سَأَلَهُ : ما مَنَعَ عَلِيّا أن يُخاصِمَ أبا بَكرٍ في الخِلافَةِ ؟ فَقالَ : يَابنَ أخي ، خافَ أن تَقتُلَهُ الجِنُّ ! !
[قالَ ابنُ أبِي الحَديدِ] وَالجَوابُ ، أمّا أنَا فَلا أعتَقِدُ أنَّ الجِنَّ قَتَلَت سَعدا ، ولا أنَّ هذا شِعرُ الجِنِّ ، ولا أرتابُ أنَّ البَشَرَ قَتَلوهُ ، وأنَّ هذَا الشِّعرَ شِعرُ البَشَرِ ، ولكِن لَم يَثبُت عِندي أنَّ أبا بَكرٍ أمَرَ خالِدا ، ولا أستَبعِدُ أن يَكونَ فِعلُهُ مِن تِلقاءِ نَفسِهِ لِيُرضِيَ بِذلِكَ أبا بَكرٍ ـ وحاشاهُ ـ فَيَكونَ الإِثمُ عَلى خالِدٍ ، وأبو بَكر بَريءٌ مِن إثمِهِ ؛ وما ذلِكَ مِن أفعالِ خالِدٍ بِبَعيدٍ . ۱

تعليق

عمدت بعض النصوص التاريخيّة إلى إظهار أنّ موت سعد بن عبادة كان موتاً طبيعيّاً ، بل إنّها ذكرت أنّ سعداً كان ممّن عارضوا أبا بكر في البداية ثمّ بايعوه لاحقاً . ولكن يتّضح من التأمّل في واقعة السقيفة واستجلاء النصوص المختلفة الواردة في هذَا المجال ، بشكل لايقبل الشكّ ، بأنّه لم يبايع ، واغتيل على يد خصومه السياسيّين .
إنّ المكانة السياسيّة والاجتماعيّة الَّتي كان يتبوّؤها سعد بن عبادة ومعارضته الجادّة لخلافة الحاكم آنذاك دعت إلى إزاحته عن الساحة السياسيّة بهدوء ، وبدون إثارة أيّ توتّر في الأجواء ، ثمّ اُلقيت تهمة قتله على عاتق الجنّ كيلا تنجم عنه مشكلة سياسيّة واجتماعيّة .
ويمكن للباحث من ظلال هذَا التحليل البسيط معرفة المتّهم الأصلي في اغتيال سعد بن عبادة ، وحتّى إذا لم يتوفّر نصّ تاريخي دالّ على صحّة هذَا التحليل إلّا أنّ هناك مؤشّرات تؤيّد صحّة هذَا التحليل ، بل ويُفهم من كلام مؤمن الطاق بأنّ مقتله على يد خصومه السياسيّين كان أمراً بديهيّاً في ذلك العصر .

1.شرح نهج البلاغة : ج ۱۷ ص ۲۲۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79095
صفحه از 596
پرینت  ارسال به