533
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۹۷۲.امام على عليه السلامـ خطاب به يكى از يارانش كه پرسيد : چگونه قومتان (قريش) ، شما را از اين مقام باز داشتند ، در حالى كه شما بدان سزاوارتر بوديد؟ـ: اى برادر اسدى! نااستوار و نابه جا مى پرسى ؛ امّا تو حقّ خويشاوندى و پرسيدن دارى ، و مى خواهى بدانى ، پس بدان : از سرِ خودخواهى بود كه خلافت را در انحصار خود گرفتند و ما را با وجود نسبت نزديك تر و استوارتر[ مان] به پيامبر خدا ، كنار زدند . گروهى آزمندانه بدان چسبيدند و گروهى سخاوتمندانه از آن چشم پوشيدند و خداوند ، داور است و بازگشت روز قيامت به سوى اوست :

غارت [ شترانى] را كه در اطراف آن فرياد و هياهو شده است ، واگذار .
بلكه از غارت شترانى سخن بگو كه در پى باز پس گرفتن شتران نخستين رفته بودند۱.

ر . ك : ج 5 ص 419 (نبرد تبليغاتى) .

1.شعر از امرئ القيس بن حجر كندى است و گفته شده است كه امير مؤمنان ، تنها به مصرع نخست استشهاد نمود و دنباله شعر را راويان آورده اند (شرح نهج البلاغة : ج ۹ ص ۲۴۳) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
532

۹۷۲.الإمام عليّ عليه السلامـ لِبَعضِ أصحابِهِ وقَد سَأَلَهُ : كَيفَ دَفَعَكُم قَومُكُم عَن هذَا المَقامِ وأنتمُ أحَقُّ بِهِ ؟ ـ: يا أخا بَني أسَدٍ ، إنَّكَ لَقَلِقُ الوَضينِ ، تُرسِلُ في غَيرِ سَدَدٍ ، ولَكَ بَعدُ ذِمامَةُ الصِّهرِ ، وحَقُّ المَسأَلَةِ ، وقَدِ استَعلَمتَ فَاعلَم :
أمَّا الِاستِبدادُ عَلَينا بِهذَا المَقامِ ـ ونَحنُ الأَعلَونَ نَسَبا وَالأَشَدّونَ بِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله نَوطا ـ فَإِنَّها كانَت أثَرَةً ، شَحَّت عَلَيها نُفوسُ قَومٍ ، وسَخَت عَنها نُفوسُ آخَرينَ ، وَالحَكَمُ اللّهُ ، وَالمَعوَدُ إلَيهِ القيامَةُ .

وَدَع عَنكَ نَهبا صيحَ في حَجَراتِهِ
ولكِن حَديثا ما حَديثَ الرَّواحِلِ۱۲

راجع : ج 5 ص 418 (حرب الدعاية) .

1.البيت لامرئ القيس بن حجر الكندي ، وروي أنّ أمير المؤمنين عليه السلام لم يستشهد إلّا بصدره فقط وأتمّه الرواة (شرح نهج البلاغة : ج ۹ ص ۲۴۳) .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79174
صفحه از 596
پرینت  ارسال به