555
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۹۹۴.شرح نهج البلاغةـ به نقل از عبد اللّه بن جُناده ـ: در آغاز حكومت على عليه السلام ، از حجاز به قصد عراق آمدم . از مكّه گذشتم و عمره گزاردم . سپس وارد مدينه شدم و به مسجد پيامبر خدا آمدم و چون نداى نماز جمعه داده شد ، مردم گرد آمدند و على عليه السلام ، در حالى كه شمشيرش را حمايل كرده بود ، بيرون آمد و چشم ها به او متوجّه شد .
او خدا را ستود و بر پيامبرش درود فرستاد و سپس فرمود : «امّا بعد ، چون خداوند ، پيامبرش را قبض روح كرد ، [ با خود ]گفتيم : ما ، خاندان و وارث و خانواده و نزديكان او هستيم ، نه ديگر مردم ؛ هيچ كس بر سر فرمان روايى او ، با ما كشمكش نمى كند و هيچ طمعكارى در حقّ ما طمع نمى ورزد ؛ امّا قوممان مانع ما شدند و فرمان روايى پيامبر صلى الله عليه و آله را از ما ربودند . پس ، حكومت از آنِ ديگرى شد و ما دنباله رو شديم . ناتوان ، در ما طمع ورزيد و خوار ، بر ما عزّت گرفت . پس به خاطر آن ، چشم ها بر ما گريستند و سينه ها گرفتند و جان ها بى تاب شدند .
به خدا سوگند ، اگر از پراكندگى مسلمانان ، بازگشت كفر ، و نابودى دين هراسى نبود ، تصميمى غير از اين مى گرفتيم . كسانى حكومت را به دست گرفتند كه خيرخواه مردم نبودند» .

۹۹۵.امام على عليه السلامـ در خطبه اش در ذو قار۱ـ: امورى گذشت كه در آن صبر كرديم ، در حالى كه در چشمانمان خار بود ؛ و اين صبر به خاطر تسليم در برابر فرمان خداى متعال به آنچه ما را بدان امتحان كرد ، بود و [ نيز به خاطر] اميد به پاداش آن . و صبر ، بهتر از آن بود كه مسلمانان ، متفرّق شوند و خونشان ريخته شود .
ماييم اهل بيت نبوّت ، سزاوارترينِ مردم به قدرت رسالت،و معدن كرامتى كه خداوند، امّت را بر آن بنا نهاد.
اين طلحه و زبير ، كه نه از خاندان نبوّت و نه از نسل پيامبرند ، چون ديدند كه خداوند ، حقّ ما را پس از مدّتى به ما باز گردانْد ، نه يك سال ، كه يك ماه كامل هم صبر نكردند و همچون پيشينيان خود ، خيز برداشتند تا حقّم را بربايند و مسلمانان را از گِردم پراكنده سازند .

1.ذو قار ، جايى ميان كوفه و واسط (البتّه به كوفه نزديك تر) است و در آن ، جنگ مشهور ميان ايرانيان و اعراب ، واقع شده است (تقويم البلدان : ص ۲۹۲) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
554

۹۹۴.شرح نهج البلاغة عن عبد اللّه بن جُنادَة :قَدِمتُ مِنَ الحِجازِ اُريدُ العِراقَ ، في أوَّلِ إمارَةِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَمَرَرتُ بِمَكَّةَ ، فَاعتَمَرتُ ، ثُمَّ قَدِمتُ المَدينَةَ ، فَدَخَلتُ مَسجِدَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، إذ نودِيَ : الصَّلاةُ جامِعَةً ، فَاجتَمَعَ النّاسُ ، وخَرَجَ عَلِيٌّ عليه السلام مُتَقَلِّدا سَيفَهُ ، فَشَخَصَتِ الأَبصارُ نَحوَهُ ، فَحَمِدَ اللّهُ وصَلّى عَلى رَسولِهِ صلى الله عليه و آله ، ثُمَّ قالَ :
أمّا بَعدُ ، فَإِنَّهُ لَمّا قَبَضَ اللّهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله قُلنا : نَحنُ أهلُهُ ، ووَرَثَتُهُ ، وعِترَتُهُ ، وأولِياؤُهُ ، دونَ النّاسِ ، لا يُنازِعُنا سُلطانَهَ أحَدٌ ، ولا يَطمَعُ في حَقِّنا طامِعٌ ! إذِ انبَرى لَنا قَومُنا فَغَصَبونا سُلطانَ نَبِيِّنا ، فَصارَتِ الإِمرَةُ لِغَيرِنا ، وصِرنا سوقَةً ، يَطمَعُ فينَا الضَّعيفُ ، ويَتَعَزَّزُ عَلَينَا الذَّليلُ ؛ فَبَكَتِ الأَعيُنُ مِنّا لِذلِكَ ، وخَشُنَتِ الصُّدورُ ، وَجزَعَتِ النُّفوسُ .
وَايمُ اللّهِ ، لَولا مَخافَةُ الفُرقَةِ بَينَ المُسلِمينَ ، وأن يَعودَ الكُفرُ ، ويَبورَ الدِّينُ ، لَكُنّا عَلى غَيرِما كُنّا لَهُم عَلَيهِ ، فَوَلِيَ الأَمرَ وُلاةٌ لَم يَألُوا النّاسَ خَيرا . ۱

۹۹۵.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن خُطبَتِهِ بِذي قارٍ۲ـ: قَد جَرَت اُمورٌ صَبَرنا فيها وفي أعيُنِنَا القَذى ؛ تَسليما لاِمرِ اللّهِ تَعالى فيمَا امتَحَنَنا بِهِ ؛ رَجاءَ الثَّوابِ عَلى ذِلكَ ، وكانَ الصَّبرُ عَلَيها أمثَلَ مِن أن يَتَفَرَّقَ المُسلِمونَ ، وتُسفَكَ دِماؤُهُم .
نَحنُ أهلُ بَيتِ النُّبُوَّةِ ، وأحَقُّ الخَلقِ بِسُلطانِ الرِّسالَةِ ، ومَعدِنُ الكَرامَةِ الَّتِي ابتَدَأَ اللّهُ بِها هذِهِ الاُمَّةَ . وهذا طَلحَةُ وَالزُّبَيرُ ـ لَيسا مِن أهلِ النُّبُوَّةِ ، ولا مِن ذُرِّيَّةِ الرَّسولِ ـ حينَ رَأَيا أنَّ اللّهَ قَد رَدَّ عَلَينا حَقَّنا بَعدَ أعصُرٍ ، فَلَم يَصبِرا حَولاً واحِدا ، ولا شَهرا كامِلاً ، حَتّى وَثَبا عَلى دَأبِ الماضينَ قَبلَهُما ؛ لِيَذهَبا بِحَقّي ، ويُفَرِّقا جَماعَةَ المُسلِمينَ عَنّي . ۳

1.شرح نهج البلاغة : ج ۱ ص ۳۰۷ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۲۴۵ ، الجمل : ص ۴۳۷ وفيهما من «أمّا بعد ...» .

2.ذُوقار : موضع بين الكوفة وواسط ، وهو إلى الكوفة أقرب ، فيه كان يوم ذي قار المشهور بين الفرس والعرب (تقويم البلدان : ص ۲۹۲) .

3.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۴۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79141
صفحه از 596
پرینت  ارسال به