581
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

۱۰۱۸.الأمالى ، مفيدـ به نقل از ابو هيثم بن تَيَّهان ، پيش از جنگ جمل ـ: اى اميرمؤمنان! حسادت قريش بر تو ، دو گونه است : نيكان آنها به سبب همچشمى در فضيلت و يا بلندىِ مرتبت ، حسادت ورزيدند و بدكاران آنها بدخواهانه بر تو حسد بردند . خداوند نيز بدين سبب ، اعمالشان را هيچ انگاشت و بارشان را سنگين ساخت .
راضى نشدند كه با تو برابر شوند ؛ بلكه خواستند از تو پيشى گيرند . پس ، هدف ، از آنها دور ماند و به پايان راه نرسيدند .
تو سزاوارترينِ قريش به حاكميّت بر قريش هستى ؛ [ چرا كه] پيامبرشان را در زندگى ، يارى كردى و پس از مرگ ، حقوقش را از سوى او ادا نمودى . به خدا سوگند ، ستم و سركشى شان ، جز به خودشان باز نمى گردد . و ما ياران و ياوران تو هستيم . پس ، هر فرمانى دارى ، بفرما .

ر . ك : ج 3 ص 39 (شايستگان خلافت از ديدگاه عمر) .
ج 12 ص 455 (قريش) .

1 / 18

بيعت ابو بكر از ديدگاه عمر

۱۰۱۹.تاريخ اليعقوبىـ به نقل از عمر بن خطّاب ـ: بيعت با ابو بكر ، ناگهانى (و بى مقدّمه) بود و خداوند ، شرّش را حفظ كرد . پس اگر كسى دوباره آن گونه كرد ، او را بكشيد .

۱۰۲۰.صحيح البخارىـ به نقل از ابن عبّاس ـ: من به مردانى از مهاجران ، كه از جمله آنان عبد الرحمان بن عوف بود ، قرائت [ قرآن ]مى آموختم . هنگامى كه در اقامتگاهش در مِنا [ منتظرش] بودم ، او نزد عمر بن خطّاب (در آخرين سفر حجّ وى) بود .
او به نزد من بازگشت و گفت : كاش آن مرد را كه امروز به نزد امير مؤمنان [ عمر ]آمد ، مى ديدى! [ آن مرد به عمر ]گفت : اى امير مؤمنان! آيا خبر دارى كه فلانى مى گويد : اگر عمر بميرد ، با فلان كس بيعت مى كنم ؛ چرا كه به خدا سوگند ، بيعت ابو بكر ، جز يك پيشامد ناگهانى نبود ؛ ولى [ به نيكويى] پايان يافت؟
عمر خشمناك شد و گفت : اگر خدا بخواهد ، امشب در ميان مردم مى ايستم و به آنها هشدار مى دهم كه اينان ، مى خواهند حكومتشان را غصب كنند .
عبد الرحمان مى گويد : من گفتم : اى امير مؤمنان! [ اين كار را ]مكن ؛ چرا كه در موسم حج ، توده مردم و غوغاييان ، گرد مى آيند و آنان اند كه هنگامى كه در ميان مردم مى ايستى ، گِردت را مى گيرند . و من بيم آن دارم كه برخيزى و چيزى بگويى كه بدبينان ، از آن ، بد برداشت كنند و آن را درست نفهمند و در جايگاه [ صحيح ]خود قرار ندهند .
مهلت ده تا به مدينه در آيى ، كه آن جا خانه هجرت و سنّت است و [ در آن جا ]به فهيمان و نخبگانْ دسترس مى يابى . آن گاه ، هر چه مى خواهى بگو ؛ زيرا دانايان ، سخنت را مى فهمند و آن را در جايگاه خود مى نهند .
عمر گفت : آگاه باش كه به خدا سوگند ، ـ إن شاء اللّه ـ در نخستين روزى كه به مدينه برسم ، به اين كار خواهم پرداخت .
ابن عبّاس مى گويد : پايان ذى حجّه به مدينه رسيديم و چون ظهر روز جمعه شد ، شتابان [ به مسجد] رفتم و سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل را در كنار منبر يافتم و در كنارش زانو به زانو نشستم و هنوز به چيزى مشغول نشده بودم كه عمر بن خطّاب ، وارد شد . چون ديدم كه پيش مى آيد ، به سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل گفتم : امروز ، سخنى مى گويد كه از آغاز خلافتش تا كنون ، نگفته است .
سعيد نپذيرفت و گفت : گمان نمى كنم چيزى بگويد كه پيش از اين نگفته باشد .
عمر به منبر نشست و چون مؤذّنانْ ساكت شدند ، برخاست و خدا را آن گونه كه شايسته اش بود ، ستود و سپس گفت : امّا بعد ، سخنى كه گفتنش بر من واجب مى نمايد ، با شما در ميان مى گذارم . نمى دانم ؛ شايد اجلم نزديك است . هر كس آن را فرا گرفت و حفظ نمود ، تا آن جا كه مَركبش مى رود ، آن را نقل نمايد ، و كسى كه مى ترسد آن را درست فرا نگيرد ، پس به [ او و به ]هيچ كس [ ديگر ،] اجازه نمى دهم كه بر من دروغ ببندد .
خداوند ، محمّد صلى الله عليه و آله را به حق بر انگيخت و كتاب را بر او نازل كرد و از جمله چيزهايى كه نازل نمود ، آيه «رَجْم (سنگسار [ كردن زناكار] )» بود ۱ . پس ، آن را قرائت كرديم ، فرا گرفتيم و حفظ نموديم . پيامبر خدا سنگسار كرد و ما نيز پس از او [ چنين ]كرديم . مى ترسم زمانى دراز بر مردم بگذرد و كسى بگويد كه به خدا سوگند ، ما آيه «رجم» را در كتاب خدا نمى يابيم و با ترك اين واجب الهى ـ كه خدا آن را نازل كرده است ـ گم راه شوند .
رجم ، در كتاب خدا ، حقّى است بر گردن هر زناكار مُحصِن ۲ ، چه مرد باشد و چه زن، آن گاه كه شهادتى در كار باشد، يا [ زنِ بدون همسر] باردار شود ، و يا اعتراف كند.
نيز در آيه هايى كه از قرآن قرائت مى نموديم ، مى خوانديم : «از پدرانتان روى مگردانيد [ و خود را به ديگران منسوب نكنيد]» ۳ ، كه رو گردانيدن شما از پدرانتان كفر است . بى گمان ، كفر شما اين است كه از پدرانتان روى بگردانيد .
بدانيد كه پيامبر خدا فرمود : «در ستايش من ، آن گونه كه در ستايش عيسى بن مريم مبالغه شد ، مكنيد ؛ بلكه مرا بنده خدا و پيامبر او بخوانيد» .
سپس چنين به من خبر رسيده است كه كسى از ميان شما مى گويد : به خدا سوگند ، اگر عمر بميرد ، با فلانى بيعت مى كنم .
كسى فريب اين را نخورد كه بگويد : بيعت با ابو بكر ناگهانى بود ؛ ولى [ به نيكويى ]پايان يافت . ۴
بدانيد كه آن ، اين گونه (ناگهانى) بود ؛ ولى خدا شرّش را نگه داشت و در ميان شما ، كسى مانند ابو بكر نيست كه گردن ها در برابرش فرود آيند . هر كس بدون مشورت با مسلمانان ، با كسى بيعت كند ، بيعت كننده و بيعت شونده پيروى نمى شوند ؛ چرا كه آن دو خود را به كشتن داده اند .

1.روشن است كه در قرآن ، چنين آيه اى وجود ندارد .

2.كسى كه همسرش در دسترس اوست .

3.روشن است كه در قرآن ، آيه اى اين گونه وجود ندارد .

4.اين ، جمله اى است كه خودِ عمر ، پيش تر ، در جمع مسلمانان گفته بود (ر.ك : حديث پيشين). (م)


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
580

۱۰۱۸.الأمالي للمفيد عن أبي الهَيثَم بن التَّيِّهانـ قَبلَ حَربِ الجَمَلِ ـ: يا أميرَ المُؤمِنينَ ، إنَّ حَسَدَ قُرَيشٍ إيّاكَ عَلى وَجهَينِ : أمّا خِيارُهُم فَحَسَدوكَ مُنافَسَةً فِي الفَضلِ ، وَارتِفاعا فِي الدَّرَجَةِ . وأمّا أشرارُهُم فَحَسَدوكَ حَسَدا ، أحبَطَ اللّهُ بِهِ أعمالَهُم ، وأثقَلَ بِهِ أوزارَهُم . وما رَضوا أن يُساووكَ حَتّى أرادوا أن يَتَقَدَّموكَ ، فَبَعُدَت عَلَيهِمُ الغايَةُ ، وأسقَطَهُمُ المِضمارُ ، وكُنتَ أحَقَّ قُرَيشٍ بِقُرَيشٍ ، نَصَرتَ نَبِيَّهُم حَيّا ، وقَضَيتَ عَنهُ الحُقوقَ مَيِّتا ، وَاللّهِ ما بَغيُهُم إلّا عَلى أنفُسِهِم ، ونَحنُ أنصارُكَ وأعوانُكَ ، فَمُرنا بِأَمرِكَ . ۱

راجع : ج 3 ص 38 (رأي عمر فيمن رشّحهم للخلافة) .
ج 12 ص 454 (قريش) .

1 / 18

بَيعَةُ أبي بَكرٍ مِن وِجهَةِ نَظَرِ عُمَرِ

۱۰۱۹.تاريخ اليعقوبي عن عمر بن الخطّاب :كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ فَلتَةً ، وَقَى اللّهُ شَرَّها ، فَمَن عادَ لِمِثلِها فَاقتُلوهُ . ۲

۱۰۲۰.صحيح البخاري عن ابن عبّاس:كُنتُ اُقرِئُ رِجالاً مِنَ المُهاجِرينَ، مِنهُم عَبدُ الرَّحمنِ بنَ عَوفٍ ، فَبَينَما أنَا في مَنزِلِهِ بِمِنى وهوَ عِندَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ في آخرِ حَجَّةٍ حَجَّها إذ رَجَعَ إِلَيَّ عَبدُ الرَّحمنِ فَقالَ : لَو رَأيتَ رَجُلاً أتى أميرَ المُؤمنينَ اليَومَ فَقالَ : يا أميرَ المُؤمنينَ هَل لَكَ في فُلانٍ يَقولُ : لَو قَد ماتَ عُمَرُ لَقَد بايَعتُ فُلانا فَوَاللّهِ ما كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ إلّا فَلتَةً فَتَمَّت ! فَغَضِب عُمَرُ ، ثُمَّ قالَ : إنّي إن شاءَ اللّه لَقائِمٌ العشيّةَ في النّاسِ ؛ فَمُحَذِّرَهُم هؤلاءِ الَّذي يُريدونَ أن يَغصبوهُم اُمورَهُم .
قالَ عَبدُ الرَّحمنِ : فَقُلتُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، لا تَفعَل ؛ فإِنَّ المَوسِمَ يَجمَعُ رُعاعَ النّاسِ وغَوغاءِهِم ، فَإِنَّهُم هُم الَّذينَ يَغلبونَ عَلى قُربِكَ حينَ تَقومُ في النّاسِ ، وأنَا أخشَى أن تَقومَ فَتَقولَ مَقالَةً يُطَيِّرُها ، عَنكَ كُلُّ مُطَيِّرٍ ، وأن لا يَعوها ، وأن لا يَضَعوها عَلى مَواضِعِها ، فامهل حَتّى تَقدِمَ المَدينَةَ ؛ فإِنَّها دارُ الهِجرَةِ والسنَّةِ ، فَتَخَلص بِأَهلِ الفِقهِ وأشرافِ النّاسِ ، فَتَقولُ ما قُلتَ مُتَمَكِّنا ؛ فَيَعي أهلُ العِلمِ مَقالَتَكَ ، ويَضَعونَها عَلى مَواضِعِها .
فَقالَ عُمَرُ : أما وَاللّهِ ـ إن شاءَ اللّهُ ـ لَأَقومَنَّ بِذلِكَ أوَّلَ مَقامٍ أقومُهُ بِالمَدينَةِ .
قالَ ابنُ عَبّاسٍ : فَقَدِمنا المَدينَةَ في عَقبِ ذي الحَجّةِ ، فَلَمّا كانَ يَومُ الجُمعَةِ عَجَّلتُ الرَّواحَ حينَ زاغَتِ الشَّمسُ ، حَتّى أجِدَ سَعيدَ بنَ زَيدِ بنِ عمرِو بنِ نُفَيل جالِسا إلى رُكنِ المَنبَرِ ، فَجَلَستُ حَولَهُ ۳ تَمِسُّ رُكبَتي رُكبَتَهُ ، فَلَم أنشَب ۴ أن خَرَجَ عُمَرُ بنَ الخَطّابِ ، فَلَمّا رَأَيتُهُ مُقبِلاً قُلتُ لِسَعيدِ بنِ زَيدِ بنِ عَمرِو بنِ نُفَيلٍ : لَيَقولَنَّ العَشيَّةَ مَقالَةً لَم يَقُلها مُنذَ استُخلف ! فَأَنكَرَ عَلَيَّ ، وقالَ : ما عَسَيتَ أن يَقولَ ما لَم يَقُل قَبلَهُ ! !
فَجَلَسَ عُمَرُ عَلى المِنبَرِ ، فَلَمّا سَكَتَ المُؤَذِّنونَ قامَ ، فَأَثنى عَلَى اللّهِ بِمِا هوَ أهلُهُ ، ثُمَّ قالَ : أمّا بَعدُ ، فَإِنِّي قائِلٌ لَكُم مَقالَةً قَد قُدِّر لي أن أقولَها ، لا أدري لَعَلَّها بَينَ يَدَي أجَلي ، فَمَن عَقَلَها ووَعاها فَليُحدِّثُ بِها حَيثُ انتَهَت بِهِ راحِلَتُهُ ، ومَن خَشِيَ أن لا يَعقِلَها فَلا اُحِلُّ لِأَحَدٍ أن يَكذِبَ عَلَيَّ :
إنَّ اللّهَ بَعَثَ مُحَمَّدا صلى الله عليه و آله بِالحَقِّ ، وأنزَلَ عَلَيهِ الكِتابَ ، فَكانَ مِمّا أنزَلَ اللّهُ آيَةَ الرَّجمِ ۵ ، فَقَرَأناها وعَقَلناها ووَعَيناها ؛ رَجَمَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، ورَجَمنا بَعدَهُ ، فَأخشَى إن طالَ بِالنّاسِ زَمانٌ أن يَقولَ قَائِلٌ : «وَاللّهِ ما نَجِدُ آيَةَ الرَّجمِ في كِتابِ اللّهِ» ، فَيَضِلّوا بِتَركِ فَريضَةٍ أنزَلَها اللّهُ . والرَّجمُ في كِتابِ اللّهِ حَقٌّ عَلى مَن زَنى إذا اُحصِنَ ؛ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ إذا قامَت البَيِّنَةُ ، أو كانَ الحَبلُ ، أو الِاعتِرافُ .
ثُمَّ إِنّا كُنّا نَقرَأُ فيما نَقرَأُ مِن كِتابِ اللّهِ «أن لا تَرغَبوا عَن آبائِكُم» ۶ ؛ فَإِنَّهُ كُفرٌ بِكُم أن تَرغَبوا عَن آبائِكُم ، أو إنَّ كُفرا بِكُم أن تَرغَبوا عَن آبائِكُم ، ألا ثُمَّ إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ : لا تُطروني كَما اُطري عيسى بنُ مَريَمَ ، وقولوا عَبدَ اللّهِ ورسولِهِ .
ثُمَّ إِنَّهُ بَلَغَني أنَّ قائِلاً مِنكُم يَقولُ : وَاللّهِ لَو قَد ماتَ عُمَر بايَعتُ فُلانا ، فَلا يَغتَرّنَّ امرؤٌ أن يَقولَ : إِنَّما كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ فَلتة وتمّت ! ألا وإنَّها قَد كانَت كَذلِكَ ، ولكِنَّ اللّهَ وَقى شَرَّها ، ولَيسَ فيكُم مَن تُقطَعُ الأَعناقُ إلَيهِ مِثلَ أبي بَكرٍ . مَن بايَعَ رَجُلاً عَن غَيرِ مَشوِرَةٍ مِنَ المُسلِمينَ فَلا يُبايِعُ هوَ ولا الَّذي تابَعَهُ تَغِرَّةَ أن يُقتَلا . ۷

1.الأمالي للمفيد : ص ۱۵۵ ح ۶ .

2.تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۵۸ ، المسترشد : ص ۲۱۳ وفيه «ثمّ أمر بقتل من عاد لمثل فعله» بدل «فمن عاد لمثلها فاقتلوه» ؛ الملل والنحل : ج ۱ ص ۳۲ وراجع شرح نهج البلاغة : ج ۲ ص ۳۰ .

3.كذا ، وفي مسند ابن حنبل : «حَذاءه» .

4.لم ينشَبْ أن فعل كذا : أي لم يلبث وحقيقته : لم يتعلّق بشيء غيره ، ولا اشتغل بسواه (النهاية: ج ۵ ص ۵۲ «نشب») .

5.من الواضح عدم وجود نصّ قرآني بهذا التعبير .

6.صحيح البخاري: ج ۶ ص ۲۵۰۳ ح ۶۴۴۲ ، مسند ابن حنبل: ج ۱ ص ۱۲۱ ح ۳۹۱ ، صحيح ابن حبّان : ج ۲ ص ۱۴۶ ح ۴۱۳ و ص ۱۵۵ ح ۴۱۴ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۶۱۵ ح ۵ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۵ ص ۴۳۹ ح ۹۷۵۸ ، السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۴ ص ۳۰۷ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۲۶۵ وفيه «إنّ عمر بن الخطّاب خطب خطبة ، قال فيها ...» ، تاريخ الطبري : ج ۳ ص ۲۰۳ ـ ۲۰۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۱۱ ، تاريخ دمشق : ج ۳۰ ص ۲۸۰ ـ ۲۸۴ ، شرح نهج البلاغة : ج ۲ ص ۲۲ ، السيرة النبويّة لابن كثير : ج ۴ ص ۴۸۶ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78258
صفحه از 596
پرینت  ارسال به