587
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2

ابن ابى الحديد ، پس از نقل خطبه عمر از طبرى مى گويد : اين ، حديثى است كه سيره نويسان ، بر آن اتّفاق نظر دارند و روايت هاى ديگر نيز با افزوده هايى در اين باره هست.
مدائنى نقل مى كند كه چون ابو بكر ، دست عمر و ابو عبيده را گرفت و به مردم گفت : يكى از اين دو مرد را براى شما مى پسندم .
ابو عبيده به عمر گفت : دستت را دراز كن تا با تو بيعت كنم .
عمر گفت : در اسلام ، نادانى و لغزشى جز اين نداشته اى! آيا اين را مى گويى ، در حالى كه ابو بكر حاضر است؟
سپس عمر به مردم گفت : كدام يك از شما را خوش مى آيد كه بر قدم هايى كه پيامبر صلى الله عليه و آله براى نمازْ مقدّم داشت ، مقدّم شود؟ [ اى ابو بكر!] پيامبر خدا تو را براى دينمان پسنديد ؛ آيا ما براى دنيايمان نپسنديم؟! سپس دستش را به سوى ابو بكر دراز كرد و با او بيعت نمود .
اين روايت ، همان است كه قاضى القضاة در كتاب المغنى آورده است .
واقدى ، در نقلى كه از سخن عمر دارد ، [ چنين آورده است كه عمر ]گفت : به خدا سوگند ، اگر مرا پيش اندازند تا همچون شترْ ذبح شوم ، برايم محبوب تر از آن است كه از ابو بكر پيشى گيرم .
و شيخ ما ، ابو القاسم بلخى ، مى گويد :
شيخ ما ، ابو عثمان جاحظ ، گفت : آن مردى كه گفت : «اگر عمر بميرد ، با فلانى بيعت مى كنم» ، عمّار بن ياسر بود كه گفت : «اگر عمر بميرد ، با على عليه السلام بيعت مى كنم» و اين ، سخنى بود كه عمر را بر انگيخت تا آن خطبه را بخواند .
و محدّثان ديگر مى گويند :
كسى كه در صورت مرگ عمر ، آهنگ بيعت با او شده بود ، طلحة بن عبيد اللّه بود .
و امّا حديث بيعت ناگهانى! پيش از اين ، گفته عمر گذشت كه گفته بود : بيعت با ابو بكر ، ناگهانى بود و خداوند ، شرّش را نگه داشت . هر كس را كه همانند آن كند ، بكشيد .
اين خبر كه آن را از ابن عبّاس و عبد الرحمان بن عوف نقل كرديم ، نيز به «بيعت ناگهانى» اشاره دارد ؛ ولى در روال همان سخن قبلى است ؛ زيرا مى گويد : «كسى فريب نخورد كه بگويد : بيعت با ابو بكر ناگهانى بود . بى گمان ، چنين بود» . اين جمله اشاره به اين دارد كه وى پيش از آن نيز گفته بوده كه : بيعت با ابو بكر ناگهانى بود


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
586

قال ابن أبي الحديد بَعدَ نَقلِ خُطبَةِ عُمَرَ عَنِ الطَّبَرِيِّ : هذا حَديثٌ مُتَّفَقٌ عَلَيهِ مِن أهلِ السّيرَةِ ، وقَد وَرَدَتِ الرِّواياتُ فيهِ بِزِياداتٍ ؛ رَوَى المَدائِنِيُّ قالَ : لَمّا أخَذَ أبو بَكرٍ بِيَدِ عُمَرَ وأبي عُبَيدَةَ وقالَ لِلنّاسِ : قَد رَضيتُ لَكُم أحَدَ هذَينِ الرَّجُلَينِ ، قالَ أبو عُبَيدَةَ لِعُمَرَ : اُمدُد يَدَكَ نُبايِعكَ . فَقالَ عُمَرُ : ما لَكَ فِي الإِسلامِ فَهَّةٌ ۱ غَيرَها ! أ تَقولُ هذا وأبو بَكرٍ حاضِرٌ ! ! ثُمَّ قالَ لِلنّاسِ : أيُّكُم يَطيبُ نَفسا أن يَتَقَدَّمَ قَدَمَينِ قَدَّمَهُما رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِلصَّلاةِ ! ! رَضِيَكَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِدينِنا ، أفَلا نَرضاكَ لِدُنيانا ! ! ثُمَّ مَدَّ يَدَهُ إلى أبي بَكرٍ فَبايَعَهُ .
وهذِهِ الرِّوايَةُ هِيَ الَّتي ذَكَرَها قاضِي القُضاةِ في كِتابِ المُغني .
وقالَ الواقِدِيُّ في رِوايَتِهِ في حِكايَةِ كَلامِ عُمَرَ : وَاللّهِ لَأَن اُقَدَّمَ فَاُنحَرَ كَما يُنحَرُ البَعيرُ ، أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أتَقَدَّمَ عَلى أبي بَكرٍ .
وقالَ شَيخُنا أبُو القاسِمِ البَلخِيُّ : قالَ شَيخُنا أبو عُثمانَ الجاحِظُ : إنَّ الرَّجُلَ الَّذي قالَ : «لَو قَد ماتَ عُمَرُ لَبايَعتُ فُلانا» عَمّارُ بنُ ياسِرٍ ، قالَ : لَو قَد ماتَ عُمَرُ لَبايَعتُ عَليّا عليه السلام ، فَهذَا القَولُ هوَ الَّذي هاجَ عُمَرَ أن خَطَبَ بِما خَطَبَ بِهِ .
وقالَ غَيرُهُ مِن أهلِ الحَديثِ : إنَّما كانَ المَعزومُ عَلى بَيعَتِهِ لَو ماتَ عُمَرُ طَلحَةَ ابنَ عُبَيدِ اللّهِ .
فَأَمّا حَديثُ الفَلتَةِ ، فَقَد كانَ سَبَقَ مِن عُمَرَ أن قالَ : إنَّ بَيعَةَ أبي بَكرٍ كانَت فَلتَةً وَقَى اللّهُ شَرَّها ؛ فَمَن عادَ إلى مِثلِها فَاقتُلوهُ .
وهذَا الخَبَرُ الَّذي ذَكَرناهُ عَنِ ابنِ عَبّاسٍ وعَبدِ الرَّحمنِ بنِ عَوفٍ فيهِ حَديثُ الفَلتَةِ ؛ ولكِنَّهُ مَنسوقٌ عَلى ما قالَهُ أوَّلاً ، أ لا تَراهُ يَقولُ : فَلا يَغُرَّنَّ امرَأً أن يَقولَ : «إنَّ بَيعَةَ أبي بَكرٍ كانَت فَلتَةً ، فَلَقَد كانَت كَذلِكَ» ، فَهذا يُشعِرُ بِأَنَّهُ قَد كانَ قالَ مِن قَبلُ : إنَّ بَيعَةَ أبي بَكرٍ كانَت فَلتَةً .... ۲

1.الفَهَّة : السَّقْطَة والجهلة (النهاية : ج ۳ ص ۴۸۲ «فهه») .

2.شرح نهج البلاغة : ج ۲ ص ۲۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79136
صفحه از 596
پرینت  ارسال به