155
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1

فصل چهارم : فرزندان

مورّخان ، بر عدد واحدى در تعداد فرزندان امام على عليه السلام اتّفاق ندارند . شيخ مفيد ، آنان را 27 پسر و دختر مى داند و ابن سعد ، تعداد آنان را به 34 نفر مى رساند و مِزّى ، آنان را 39 نفر مى شمارد .
اختلاف موجود در كتاب هاى تاريخى را مى توان ناشى از تداخل نام ها و كنيه ها و تكرار برخى از آنها دانست . براى ما پس از جستجو و تلخيص نام ها ، روشن شد كه فرزندان ايشان ، 34 نفرند:
1 . حسن عليه السلام ؛
2 . حسين عليه السلام ؛
3 . زينب عليها السلام ؛
4 . اُمّ كلثوم عليها السلام ؛
5 . مُحَسَّن ۱ (كه مادر اينان ، فاطمه عليها السلام دختر پيامبر خداست و محسَّن ، آخرين فرزند ايشان بود كه در جريان هجوم غوغاييان به خانه وحى ، سِقط و كشته شد) ؛
6 . عبّاس ؛
7 . عبد اللّه ؛
8 . عثمان ؛
9 . جعفر (كه مادر اينان ، امّ البنين دختر حزام بود و همه آنها همراه امام حسين عليه السلام در كربلا به شهادت رسيدند) ؛
10 . محمّد بن حنفيّه (كه مادرش خوله دختر جعفر بن قيس بود) ؛
11 . ابو بكر ۲ (كه مادرش ليلى بود كه احتمالاً همان دختر مسعود دارمى است . او همراه امام حسين عليه السلام ، در كربلا شهيد شد) ؛
12 . عبيداللّه (كه مادرش ليلى بود . او نيز با امام حسين عليه السلام در كربلا شهيد شد) ۳ ؛
13 . محمّد اصغر (كه مادرش ، امّ ولد ۴ بود . ۵ او نيز همراه امام حسين عليه السلام در كربلا شهيد شد) ؛
14 . يحيى (كه مادرش اسماء بنت عميس بود و در حيات امام على عليه السلام درگذشت)؛
15 . عون (كه مادرش اسماء بنت عميس بود) ؛
16 . محمّد اوسط (كه مادرش اُمامه بود) ؛
17 . عمر (كه مادرش امّ حبيب ، صهباى تغلبى نام داشت) ؛ ۶
18 . رقيّه (كه مادرش امّ حبيب ، صهباى تغلبى نام داشت . او همسر مسلم بن عقيل بود و از وى سه فرزند داشت كه از ميان آنان ، عبد اللّه در كربلا شهيد شد) ؛
19 . اُمّ حسن ۷ (كه مادرش اُمّ سعيد بود و ابتدا همسر جعدة بن هبيره ، خواهرزاده امام عليه السلام بود و سپس به ازدواج جعفر بن عقيل درآمد و چون جعفر در واقعه كربلا شهيد شد ، او در زمره اسيران كربلا درآمد) ؛
20 . اُمّ هانى (كه عبد اللّه اكبر ، پسر عقيل ، با او ازدواج كرد . عبد اللّه و پسرش محمّد ، همراه امام حسين عليه السلام در كربلا شهيد شدند) ؛
21 . فاطمه (محمّد بن ابى سعيد بن عقيل كه همراه امام حسين عليه السلام در كربلا كشته شد ، با او ازدواج كرد) ؛
22 . زينب صغرا (كه محمّد بن عقيل با او ازدواج كرد) ؛
23 . ميمونه (كه عبد اللّه بن عقيل با او ازدواج كرد) ؛
24 . نفيسه (كه عبد اللّه بن عقيل با او ازدواج كرد) ؛ ۸
25 . خديجه (كه عبد الرحمان بن عقيل با او ازدواج كرد) ؛
26 . اُمامه (كه صَلت بن عبد اللّه بن نوفل بن حارث بن عبد المطّلب با او ازدواج كرد و در حيات امام عليه السلام درگذشت) ؛
27 . رَمْله كبرا (كه مادرش امّ سعيد بود و به همسرى عبد اللّه بن ابى سفيان پسر حارث بن عبد المطّلب درآمد) ؛
28 . جُمانه ۹ (كه در حيات امام عليه السلام درگذشت) ؛
29 . اُمّ سَلَمه ؛
30 . رقيّه صغرا ؛
31 . امّ كلثوم صغرا ؛ ۱۰
32 . رَمْله صغرا ؛
33 . اُمّ كرام ؛
34 . اُمّ جعفر .

1.اين نام در بيشتر منابع با تشديد سين آمده و ابن حجر در الإصابة (ج ۶ ص ۱۹۱ الرقم ۸۳۰۸) ، تصريح كرده است كه : «المحسّن با تشديد سين مهمله است» ؛ امّا در تهذيب الكمال و أنساب الأشراف و تاريخ الطبرى ، بدون تشديد آمده است . گفتنى است، سين در حالت غير مشدّد ، مكسور خوانده شده (به صورت : محسِن) ؛ ولى در حالت مشدّد ، به حركت آن تصريح نشده است كه با توجّه به كاربرد آن در قافيه اشعار كهن و نام هاى مشابه در فرهنگ اسلامى ، مفتوح بودن آن ، صحيح تر به نظر مى رسد . (م)

2.برخى منابع ، نام او را «محمّد اصغر» گفته اند و يك مصدر ، «عبد اللّه » .

3.برخى منابع ، او را از سپاهيان مصعب بن زبير مى دانند كه در جنگ با مختار كشته شد .

4.يعنى كنيزى كه از صاحبش فرزند آورد .

5.أنساب الأشراف ، نام او را «ورقاء» مى داند .

6.با وجود دعوت امام حسين عليه السلام از او به كربلا نيامد و دير زمانى زيست و با عبداللّه بن زبير و حَجّاج ، بيعت كرد .

7.در كتاب نسب قريش ، او را «امّ الحسين» ناميده اند .

8.از متن المجدى فهميده مى شود كه عقيل ، دو پسر به نام عبد اللّه داشته است كه برادر بزرگ تر ، همسر ميمونه و برادر كوچك تر ، همسر نفيسه بوده است .

9.آمده است كه كنيه اش «امّ جعفر» بود .

10.در أنساب الاشراف آمده : كثير بن عبّاس با او پس از خواهرش يا پيش از او ازدواج كرد .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
154

الفصل الرابع : الأَولاد

لم تتّفق كلمة المؤرّخين على عدد موحّد فيما يخصّ عدد أولاده عليه السلام ؛ فقد ذكر الشيخ المفيد أنّ عددهم سبعة وعشرون ولدا ذكرا واُنثى ۱ ، فيما ذكر ابن سعد أنّهم يبلغون أربعةً وثلاثين ولدا ۲ ، وذكر المزّي أنّ عددهم تسعة وثلاثون ولدا . ۳
ويمكن عزْو الاختلاف الموجود في الكتب التاريخيّة حول عدد أولاد الإمام إلى تداخل الأسماء مع الكنى وتكرار البعض منها . وقد تبيّن لنا بعد الفحص والتمحيص أنّ عددهم كان يبلغ أربعةً وثلاثين ولدا ، وهم كلّ من :
1 . الإمام الحسن عليه السلام .
2 . الإمام الحسين عليه السلام .
3 . زينب .
4 . اُمّ كلثوم .
5 . المحسّن ۴ . ۵
اُمّهم فاطمة بنت رسول اللّه صلى الله عليه و آله . ومحسّن ولدها الآخر الذي سقط وقُتل في هجوم الغوغاء على بيت الوحي . ۶
6 . العبّاس .
7 . عبد اللّه .
8 . عثمان .
9 . جعفر .
اُمّهم اُمّ البنين بنت حِزام . وكلّهم قُتلوا مع الحسين عليه السلام بكربلاء .
10 . محمّد ابن الحنفيّة : اُمّه خولة بنت جعفر بن قيس .
11 . أبو بكر : اُمّه ليلى ، ولعلّها ابنة مسعود الدارميّة . قُتل مع الحسين عليه السلام بكربلاء . ۷
12 . عبيد اللّه : اُمّه ليلى . قُتل مع الحسين عليه السلام بكربلاء . ۸
13 . محمّد الأصغر : اُمّه اُمّ ولد . قُتل مع الحسين عليه السلام بكربلاء . ۹
14 . يحيى : اُمّه أسماء بنت عميس . مات في حياة الإمام عليه السلام . ۱۰
15 . عون : اُمّه أسماء بنت عميس . ۱۱
16 . محمّد الأوسط : اُمّه اُمامة . ۱۲
17 . عمر : اُمّه الصهباء التغلبيّة ؛ اُمّ حبيب . ۱۳
18 . رقيّة : اُمّها الصهباء التغلبيّة ؛ اُمّ حبيب . وهي زوجة مسلم بن عقيل ۱۴ ، وله منها ثلاثة أولاد ۱۵ ، استُشهد منهم عبد اللّه في كربلاء . ۱۶
19 . اُمّ الحسن : اُمّها اُمّ سعيد ۱۷ . كانت زوجة جَعدة بن هُبيـرة ـ ابن اُخت الإمام عليه السلام ـ ثمّ تزوّجها جعفر بن عقيل . واستُشهد جعفر في واقعة الطفّ ۱۸ . وكانت اُمّ الحسن في سبايا كربلاء . ۱۹
20 . اُمّ هانئ : تزوّجها عبد اللّه الأكبر ابن عقيل ۲۰ الذي قُتل مع الحسين عليه السلام بكربلاء ۲۱ مع ابنه محمّد . ۲۲
21 . فاطمة : تزوّجها محمّد بن أبي سعيد بن عقيل ۲۳ الذي قُتل مع الحسين عليه السلام بكربلاء . ۲۴
22 . زينب الصغرى ۲۵ : تزوّجها محمّد بن عقيل . ۲۶
23 . ميمونة : تزوّجها عبد اللّه بن عقيل . ۲۷
24 . نفيسة : تزوّجها عبد اللّه بن عقيل . ۲۸
25 . خديجة : تزوّجها عبد الرحمن بن عقيل . ۲۹
26 . اُمامة : تزوّجها الصلت بن عبد اللّه بن نوفل بن الحارث بن عبد المطّلب ۳۰ . ماتت في حياة الإمام عليه السلام . ۳۱
27 . رَملَة الكبرى : اُمّها اُمّ سعيد ۳۲ . تزوّجها عبد اللّه بن أبي سفيان بن الحارث ابن عبد المطّلب . ۳۳
28 . جُمانة ۳۴ : ماتت في حياة الإمام عليه السلام . ۳۵
29 . اُمّ سلمة . ۳۶
30 . رقيّة الصغرى . ۳۷
31 . اُمّ كلثوم الصغرى . ۳۸
32 . رَملَة الصغرى . ۳۹
33 . اُمّ الكِرام . ۴۰
34 . اُمّ جعفر . ۴۱

1.الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ .

2.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ .

3.تهذيب الكمال : ج ۲۰ ص ۴۷۹ الرقم ۴۰۸۹ .

4.ضبط هذا الاسم في أكثر المصادر بالتشديد،وصرّح ابن حجر في الإصابة: «المحسّن ـ بتشديد السين المهملة»،ولكن جاء في تهذيب الكمال وأنساب الأشراف وتاريخ الطبري بدون التشديد.

5.تهذيب الكمال : ج ۲۰ ص ۴۷۹ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۱ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۳ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص۴۴۰، اُسد الغابة : ج۵ ص۷۰ الرقم ۴۶۹۵ ، الإصابة : ج۶ ص ۱۹۱ الرقم ۸۳۰۸؛ الإرشاد : ج۱ ص ۳۵۵ ، تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۲۱۳.

6.تلخيص الشافي : ج ۳ ص ۱۵۶ ، معاني الأخبار : ص ۲۰۶ ، دلائل الإمامة : ص ۱۳۴ ح ۴۳ ، الاختصاص : ص ۱۸۵ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۲۱۲ ح ۳۸ ، إثبات الوصيّة : ص ۱۵۵ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۵۸ ؛ البدء والتاريخ : ص ۵ الرقم ۲۰ وراجع كتاب «مأساة الزهراء» : ج ۲ ص ۱۱۱ ـ ۱۴۷ .

7.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۱۹ ، الطبقة الخامسة من الصحابة : ج ۱ ص ۴۷۶ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ وفيه «اُمّه اُمّ ولد» نقلاً عن الواقدي «واُمّه أسماء بنت عميس» نقلاً عن هشام بن محمّد ، و ص ۴۶۸ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۰ وص ۵۸۱ وفيهما «وقد شكّ قتله» ، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۲ ص ۲۸ وفيه «اسمه عبد اللّه » ، مقاتل الطالبيّين : ص ۹۱ وفيه «لم يعرف اسمه» ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ ، الاختصاص : ص ۸۲ ، تاج المواليد : ص ۹۵ ، العمدة : ص ۳۰ وفي الثلاثة الأخيرة «اسمه محمّد الأصغر» .

8.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۰ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ وج ۲ ص ۱۲۵ ، تاج المواليد : ص ۹۵ ، العمدة : ص ۳۰ . اعتبرته بعض المصادر من أفراد جيش مصعب بن الزبير ، وقد قُتل في حربه ضدّ المختار (الطبقات الكبرى : ج ۵ ص ۱۱۸ و ج ۳ ص ۱۹ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۲ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۰) .

9.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، الطبقة الخامسة من الصحابة : ج ۱ ص ۴۷۶ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ وفيه «اُمّه اُمّ ولد» نقلاً عن الواقدي «واُمّه أسماء بنت عميس» نقلاً عن هشام بن محمّد ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۰ ص ۵۸۱ وفيها «محمّد» ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۳ وفيه «اُمّه ورقاء اُمّ ولد» ، مقاتل الطالبيّين : ص ۹۰ ، الاختصاص : ص ۸۲ وفيه «محمّد» ، الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۵ ، تاج المواليد : ص ۹۵ ، العمدة : ص ۳۰ وفي الثلاثة الأخيرة «محمّد الأصغر ، المكنّى أبا بكر ، اُمّه ليلى ، قتل بالطفّ» ويتّحد مع أبي بكر .

10.إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۶ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص۳۰۵؛ تهذيب الكمال : ج۲۰ ص۴۷۹ ، نسب قريش : ص۴۴.

11.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۳ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ .

12.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ .

13.على الرغم من دعوة الإمام الحسين عليه السلام إيّاه ، إلّا أنّه لم يشهد واقعة كربلاء ، وعاش دهرا طويلاً ، وبايع عبد اللّه بن الزبير والحجّاج . (سرّ السلسلة العلويّة : ص ۹۶ و ۹۷ ، عمدة الطالب : ص ۳۶۲) .

14.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۳ ، المعارف لابن قتيبة: ص۲۰۴، نسب قريش:ص۴۵، المحبّر: ص۵۶؛ إعلام الورى: ج۱ ص۳۹۷ .

15.نسب قريش : ص ۴۵ ؛ إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۷ .

16.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۶۹ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۸۲ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۹۸ ، الفتوح : ج ۵ ص ۱۱۰ ، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۲ ص ۲۶ ؛ الإرشاد : ج ۲ ص ۱۰۷ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۱۰۵ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۷ ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۹۵ .

17.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۷۳ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۱۱ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ ، نسب قريش : ص ۴۵ وفيهما «اُمّ الحسين» بدل «اُمّ الحسن» ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ .

18.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ وراجع المعارف لابن قتيبة : ص ۲۱۱ ونسب قريش : ص ۴۵ والمحبّر : ص ۵۶ .

19.شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۹۸ .

20.نسب قريش : ص ۴۵ ، المحبّر : ص ۵۶ ؛ إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۷ .

21.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۶۹ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۸۲ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۹۷ ؛ المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۱۰۶ .

22.الطبقات الكبرى : ج ۸ ص ۴۶۵ ، نسب قريش : ص ۴۶ ، المحبّر : ص ۵۶ ؛ المجدي : ص ۱۸ وفيه «أبو سعيد بن عقيل» ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۷ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۰۵ وفيه «محمّد بن عقيل» .

23.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۶۹ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۸۲ ، المحبّر : ص ۴۹۱ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۹۸ .

24.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۱۱ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ .

25.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۰۴ ، نسب قريش : ص ۴۵ ؛ المجدي : ص ۱۸ .

26.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۰۵ ، نسب قريش : ص ۴۵ ، المحبّر : ص ۵۶ ؛ المجدي : ص ۱۸ وفيه «عبد اللّه الأكبر بن عقيل» ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۷ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۰۵ وفيه «عقيل بن عبد اللّه بن عقيل» .

27.نسب قريش : ص ۴۵ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۵ وفيه «إنّ زوجها تمام بن العبّاس» ؛ المجدي : ص ۱۸ وفيه «عبد اللّه بن عقيل الأصغر» ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۷ .

28.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۵ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۰۵ ، نسب قريش : ص ۴۵ ، المحبّر : ص ۵۷ .

29.نسب قريش : ص ۴۶ ، المحبّر : ص ۵۷ ؛ المجدي : ص ۱۸ وفيه «الصليب» بدل «الصلت» ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۸ .

30.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۰۵ .

31.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۴ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۱ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۱۱ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۷۳ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ وليس في الثلاثة الأخيرة «الكبرى» .

32.نسب قريش : ص ۴۵ ، المحبّر : ص ۵۶ ؛ المجدي : ص ۱۸ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۰۵ .

33.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۵ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۱ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۵ وزاد فيه «المكنّاة اُمّ جعفر» ، المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۵۰ ح ۵۳۷ ـ ۵۴۰ .

34.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۱ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۵ ، المعارف لابن قتيبة: ص ۲۱۱ ، صفة الصفوة : ج ۱ ص ۱۳۱ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۵ ، المناقب للكوفي : ص ۵۰۲ ح ۵۳۷ ـ ۵۴۰ .

35.الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۶ .

36.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ وفيه «تزوّجها كثير بن العبّاس قبل اُختها أو بعدها» ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ، صفة الصفوة : ج ۱ ص ۱۳۱ ؛ المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۵۰ .

37.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۴ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ، صفة الصفوة : ج ۱ ص ۱۳۱ ؛ المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۵۰ ح ۵۳۷ ـ ۵۴۰ .

38.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۵ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ، المعارف لابن قتيبة : ص ۲۱۱ ؛ المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۵۰ ح ۵۳۷ ـ ۵۴۰ .

39.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۵ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۵۵ ؛ المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۵۰ ح ۵۳۷ ـ ۵۴۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 111299
صفحه از 644
پرینت  ارسال به