21
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1

اين دانش نامه ، براى من ، تحقّق بلند ترين ، ارجمندترين و دست نايافتنى ترين آرزوست . از اين رو ، خداى را با همه وجود ، سپاس مى گويم ومولا را نيز و توجّه بنده نوازانه اش را پاس مى دارم ، كه اگر نبود آن همه دستگيرى ها ، نواختن ها ، زدودن دشوارى ها ، باز كردن بن بست ها و . . . ، اين همه ، شكل نمى گرفت ؛ و آنچه اكنون بر اين خامه مى رود ، عذرْ نامه كوتاهى هاست ، و فراز آوردن سپاس ها ؛ سپاس هايى سرشار از شيفتگى ، اعجاب و اخلاص در برابر دستگيرى ها و رسيدن به مقصد و مقصود .
دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام برپايه قرآن، حديث و تاريخ، نگاهى است به زندگانى امير مؤمنان ، سيره علوى و تاريخ حيات كامل ترين انسان ، برجسته ترينِ مؤمنان و بزرگ ترين چهره تاريخ اسلام پس از پيامبر خدا .
اين دانش نامه ، به آهنگ برنمودنِ برجسته ترين ، آموزنده ترين و تنبّه آفرين ترين آموزه ها از زندگى على عليه السلام و سيره سپيدى آفرين او به قلم جارى شده است .
دانش نامه أميرالمؤمنين ، مى كوشد تا با ترسيم چهره ملكوتى امامِ انسان ها و گزارش ويژگى هاى علمى ، اخلاقى و عملى زندگانى سرشار از ايمان و اقدام پيشواىِ حقيقت ، و تبيين تلاش هاى شگرف «صداى عدالت انسانى» در راه عدالت گسترى و حق مدارى ، عملاً به اين سؤال پاسخ گويد كه چرا كتاب الهى ، «على» را در كنار خداوند ، شاهد «رسالت» قرار داده است . ۱
اين دانش نامه ، با طرحى نو ، پردازش ابتكارى و نظمى جديد و كارآمد ، سيره علوى را در شانزده بخش در پيش ديد پژوهشگران و جستجوگران معارف علوى و شيفتگان مولا و تشنگان حق و حقيقتْ فرا مى نهد كه معرّفى اين بخش ها در زير مى آيد .

1.ر . ك : ج ۷ ص ۵۰۷ (شاهدى از پيامبر) .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
20

«امامت» ، به الزامِ ساختار كتاب ، به اين درياى موج خيز ، از دور ، نگاهى افكند . بارى ، نگاهى بود از دور به دريا ؛ و چهره نازنين آن امام انسان ها را در آينه كلام الهى و نبوى نگريست و جلوه هايى از شخصيت و سيره آن بزرگوار را بر اساس روايات معصومان رقم زد ، و چون تقدير الهى چنان رقم خورد كه ميزان الحكمة ـ كه سپاسْ خداى را كه بارهاى بارْ نشر يافت ، مرزها را درنورديد و تا دور دست ترين نقاط ، جستجوگران معارف دينى را در حدّ خود ، بهره رسانْد ـ گسترده شود و محتواى فصل ها دامن گشايد و افزون گردد ، نگارنده ، پس از تأمّل بسيار ، دامن همّت بر كمر ارادت زد و عزم را جزم كرد تا اين بخش را نيز بگسترانَد .
راهِ مقصد ، دراز بود و اين رهرو ، نُوسفر . همّت والاى فاضلانى بدرقه راه شد و عنايت ويژه آن امامِ كرامت و نوازنده راهيانِ حق ، شامل حال؛ و اكنون آنچه پيش روى شماست ، ثمره كشش و كوششى است كه از پسِ سال ها به بار نشسته و عنوان دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن ، حديث و تاريخ به خود گرفته است و اينك در سالى كه به نام زيباى امام على عليه السلام نامبردار شده ۱ و هزاران هزار همّت و كشش و كوشش را به خود معطوف داشته است ، نشر مى يابد .
خداوند را از بُنِ جان سپاس مى گويم كه براى قلم زدن در موضوعى چنين فخيم ، توفيق را رفيقِ راه كرد ، گره ها را گشود ، دشوارى ها را هموار ساخت و سختى ها را آسان .
اين دانش نامه ، شيرين ترين ، گواراترين و افتخارآميزترين حاصل عمر اين شيداى ناچيزِ نام و ياد على عليه السلام است كه به فضل الهى و به يارى پيراسته تنى چند از فاضلان ، سامان يافته است .

1.سال ۱۳۷۹ هجرى شمسى ، كه از سوى رهبر معظّم انقلاب ، آية اللّه سيّد على خامنه اى ، «سال امام على عليه السلام » نام گرفت .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 111440
صفحه از 644
پرینت  ارسال به