379
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1

۲۲۶.صحيح البخارىـ به نقل از عبيداللّه بن ابى رافع ـ: شنيدم كه على عليه السلام مى گويد: پيامبر خدا ، من و زبير و مقداد را فرستاد و فرمود: «برويد تا به بوستان خاخ ۱ برسيد . در آن جا زنى در كجاوه شتر نشسته است و نامه اى همراه دارد . آن را از وى بگيريد» .
ما به تاخت رفتيم تا به بوستان رسيديم . آن زن را در كجاوه ديديم و به او گفتيم: نامه را بيرون آور!
گفت: نامه اى همراه من نيست!
گفتيم: يا نامه را بيرون آور يا لباس هايت را مى كَنيم . پس آن زن ، نامه را از لاى گيسوان به هم بافته اش بيرون آورد و ما آن را نزد پيامبر خدا آورديم .

۲۲۷.تاريخ الطبرىـ به نقل از عبد اللّه بن ابى نجيح ـ: چون پيامبر صلى الله عليه و آله سپاه خود را از ذى طُوى دسته دسته كرد ، به زبير ، فرمانده جناح چپ لشكر ، فرمان داد كه با نفراتش از كُدَى ۲ وارد شوند و به سعد بن عباده فرمان داد كه با گروه ديگرى از كِداء ۳ وارد شوند .
برخى آگاهان مى گويند: سعد ، هنگامى كه رو به مكّه داشت ، گفت: امروز ، روز جنگ است . امروز ، حُرمت ، شكسته مى شود . يكى از مهاجران ، آن را شنيد و گفت: اى پيامبر خدا! آنچه را سعد بن عباده مى گويد ، بشنو ؛ و ما مطمئن نيستيم كه حمله اى به قريش نداشته باشد!
پس پيامبر خدا به على بن ابى طالب عليه السلام فرمود: «خود را به او برسان و پرچم را بگير و تو با پرچم ، وارد مكّه شو» .

1.بوستان خاخ ، جايى ميان مكّه و مدينه و نزديك حمراء الأسد از سوى مدينه است (معجم البلدان : ج ۲ ص ۳۳۵) .

2.كُدَى ، گردنه اى در پايين مكّه است كه نزديك باب العمره مسجد الحرام است (لسان العرب : ماده «كدا») .

3.كداء ، گردنه اى در بالاى مكّه و نزديك به مقبره هاست و به آن «معلى» هم مى گويند (لسان العرب : ماده «كدا») .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
378

۲۲۶.صحيح البخاري عن عبيد اللّه بن أبي رافع :سَمِعتُ عَلِيّا رضى الله عنه يَقولُ : بَعَثَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أنَا وَالزُّبَيرَ وَالمِقدادَ ، فَقالَ : اِنطَلِقوا حَتّى تَأتوا رَوضَةَ خاخٍ ۱ ، فَإِنَّ بِها ظَعينَةً ۲ مَعَها كِتابٌ ، فَخُذوهُ مِنها . فَانطَلَقنا تَعادى بِنا خَيلُنا حَتّى أتَينَا الرَّوضَةَ ، فَإِذا نَحنُ بِالظَّعينَةِ ، قُلنا لَها : أخرِجِي الكِتابَ . قالَت : ما مَعِي كِتابٌ ! فَقُلنا : لَتُخرِجِنَّ الِكتابَ أو لَنُلقِيَنَّ الثِّيابَ . فَأَخرَجَتهُ مِن عِقاصِها ۳ . فَأَتَينا بِهِ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۴

۲۲۷.تاريخ الطبري عن عبد اللّه بن أبي نجيح :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله حينَ فَرَّقَ جَيشَهُ مِن ذي طُوىً ، أمَرَ الزُّبَيرَ أن يَدخُلَ في بَعضِ النّاسِ مِن كُدىً ۵ ، وكانَ الزُّبَيرُ عَلَى المُجَنِّبَةِ ۶ اليُسرى ، فَأَمَرَ سَعدَ بنَ عُبادَةَ أن يَدخُلَ في بَعضِ النّاسِ مِن كَداءِ ۷ . فَزَعَمَ بَعضُ أهلِ العِلمِ أنَّ سَعدا قالَ حينَ وُجِّهَ داخِلاً : «اليَومُ يَومُ المَلحَمَةِ،اليَومُ تُستَحَلُّ الحُرمَةُ»فَسَمِعَها رَجُلٌ مِنَ المُهاجِرينَ، فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، اِسمَع ما قالَ سَعدُ بنُ عُبادَةَ ! وما نَأمَنُ أن تَكونَ لَهُ في قُرَيشٍ صَولَةٌ ! ! فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ: أدرِكهُ فَخُذِ الرّايَةَ ، فَكُن أنتَ الَّذي تَدخُلُ بِها. ۸

1.روضة خاخ : موضع بين الحرمين بقرب حمراء الأسد من المدينة (معجم البلدان : ج ۲ ص ۳۳۵) .

2.الظعينة : المرأة في الهودج (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۲۷۱ «ظعن») .

3.العَقْص : ضرب من الضَّفر ؛ وهو أن يلوى الشعر على الرأس ؛ ولهذا تقول النساء : لها عِقْصة ، وجمعها عِقَص وعِقاص وعقائص ، ويقال : هي التي تتّخذ من شعرها مثل الرمّانة (لسان العرب : ج ۷ ص ۵۶ «عقص») .

4.صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۵۵۷ ح ۴۰۲۵ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۹۴۱ ح ۱۶۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۱۷۳ ح ۶۰۰ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۲ ص ۵۲۵ .

5.كُدا ـ بالضمّ والقصر ـ : الثنية السفلى ممّا يلي باب العمرة (لسان العرب : ج ۱۵ ص ۲۱۸ «كدا») .

6.المُجنِّبتان من الجيش : الميمنة والميسرة (لسان العرب : ج ۱ ص ۲۷۶ «جنب») .

7.كَداء ـ بالفتح والمدّ ـ : الثنية العليا بمكّة ممّا يلي المقابر ، وهو المعلى (لسان العرب : ج ۱۵ ص ۲۱۸ «كدا») .

8.تاريخ الطبري : ج ۳ ص ۵۶ ، السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۴ ص ۴۸ ، الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۶۱۴ وراجع المغازي : ج ۲ ص ۸۲۱ والإرشاد : ج ۱ ص ۱۳۴ وشرح الأخبار : ج ۱ ص ۳۰۵ وإعلام الورى : ج ۱ ص ۳۸۵ والمناقب لابن شهر آشوب : ج ۱ ص ۲۰۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 111479
صفحه از 644
پرینت  ارسال به