609
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1

۳۷۸.امام صادق عليه السلام :خداوند، پيامبرى بهتر از محمّد صلى الله عليه و آله و وصى اى بهتر از وصىّ او برنينگيخت.

۳۷۹.امام صادق عليه السلام :اى اَبان! چگونه مردم ، گفته امير مؤمنان را انكار مى كنند، آن گاه كه گفت : «اگر مى خواستم، اين پايم را بلند مى كردم و با آن به سينه پسر ابو سفيان در شام مى كوفتم و او را از تختش سرنگون مى كردم!» ؛ ولى دسترسى آصف، وصىّ سليمان ، به تخت بلقيس و آوردن آن را در كم تر از يك پلك زدن به نزد سليمان، انكار نمى كنند؟!
آيا پيامبر ما، برترينِ پيامبران نيست و وصىّ اش برترينِ اوصيا نيست؟! آيا او را همچون وصىّ سليمان قرار نمى دهند؟! خدا ميان ما و كسى كه حقّ ما را انكار و فضيلت ما را تكذيب مى كند، داورى كند!

۳۸۰.امام رضا عليه السلام :بى گمان، محمّد صلى الله عليه و آله بنده و پيامبر خدا و امين و برگزيده او و گزيده خلق او و سرور فرستادگان و خاتم پيامبران و برترينِ جهانيان است. پيامبرى پس از او نيست و دينش دگرگون نمى شود و آيينش تغيير نمى يابد... . راهنماى پس از او و حجّت بر مؤمنان و قيام كننده به كار مسلمانان و سخنگوى قرآن و داناى به احكام آن و برادر و جانشين و وصى و ولىّ او و كسى كه براى او به منزله هارون براى موسى بود، على بن ابى طالب است : [ همان ]امير مؤمنان و پيشواى متّقيان و رهبر رو سپيدان و برترينِ اوصيا و وارث علم پيامبران و فرستادگان.

1 / 6 ـ 4

سرور اوصيا

۳۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :وصىّ من، على بن ابى طالب است... او برترينِ امّت من و داناترين آنان به پروردگارم است. او براى من، به منزله هارون براى موسى است، جز آن كه پيامبرى پس از من نيست و بى ترديد، او سرور اوصياست، همان گونه كه من سرور پيامبرانم ۱ .

1.گفتنى است اين حديث ، در برخى نسخه هاى كتاب التوحيد ، (پس از حديث سيزدهم باب) آمده است . (م)


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
608

۳۷۸.الإمام الصادق عليه السلام :ما بَعَثَ اللّهُ نَبِيّا خَيرا مِن مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ، ولا وَصِيّا خَيرا مِن وَصِيِّهِ . ۱

۳۷۹.عنه عليه السلام :يا أبانُ ! كَيفَ يُنكِرُ النّاسُ قَولَ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام لَمّا قالَ : «لَو شِئتُ لَرَفَعتُ رِجلي هذِهِ ، فَضَرَبتُ بِها صَدرَ ابنِ أبي سُفيانَ بِالشّامِ ، فَنَكَستُهُ عَن سَريرِهِ» . ولا يُنكِرونَ تَناوُلَ آصَفَ وصَِيِّ سُلَيمانَ عَرشَ بِلقيسَ ، وإتيانَهُ سُلَيمانَ بِهِ قَبلَ أن يَرتَدَّ إلَيهِ طَرفُهُ ! أ لَيسَ نَبِيُّنا صلى الله عليه و آله أفضَلَ الأَنبِياءِ ، ووَصِيُّهُ عليه السلام أفضَلَ الأَوصِياءِ ؟ أَفَلا جَعَلوهُ كَوَصِيِّ سَلَيمانَ ؟ حَكَمَ اللّهُ بَينَنا وبَينَ مَن جَحَدَ حَقَّنا ، وأنكَرَ فَضلَنا ! ۲

۳۸۰.الإمام الرضا عليه السلام :إنَّ مُحَمَّدا عَبدُهُ ورَسولُهُ ، وأمينُهُ وصَفِيُّهُ ، وصَفوَتُهُ مِن خَلقِهِ ، وسَيِّدُ المُرسَلينَ ، وخاتِمُ النَّبِيّينَ ، وأفضَلُ العالَمينَ ، لا نَبِيَّ بَعدَهُ ، ولا تِبديلَ لِمِلَّتِهِ ، ولا تَغييرَ لِشَريعَتِهِ ... وإنَّ الدَّليلَ بَعدَهُ والحُجَّةَ عَلَى المُؤمِنينَ ، وَالقائِمَ بِأَمرِ المُسلِمينَ ، وَالنّاطِقَ عَنِ القُرآنِ ، وَالعالِمَ بِأَحكامِهِ أخوهُ وخَليفَتُهُ ، ووَصِيُّهُ ووَليُّهُ ، وَالَّذي كانَ مِنهُ بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى ، عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ؛ أميرُ المُؤمِنينَ ، وإمامُ المُتَّقينَ ، وقائِدُ الغُرِّ المُحَجَّلينَ ، وأفضَلُ الوَصِيّينَ ، ووارِثُ عِلمِ النَّبِيّينَ وَالمُرسَلينَ . ۳

1 / 6 ـ 4

سَيِّدُ الأَوصياءِ

۳۸۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَصِيّي عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ... هُوَ أفضَلُ اُمَّتي ، وأعلَمُهُم بِرَبّي ، وهُوَ مِنّي بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى إلّا أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي ، وأنَّهُ لَسَيِّدُ الأَوصِياءِ ، كَما أنّي سَيِّدُ الأَنبِياءِ . ۴

1.الاختصاص : ص ۲۶۳ عن صفوان بن مهران الجمّال ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۶۰ ح ۶۷ .

2.الاختصاص : ص ۲۱۲ عن أبان الأحمر ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۱۱۵ ح ۱۲ .

3.عيون أخبار الرضا : ج ۲ ص ۱۲۲ ح ۱ عن الفضل بن شاذان ، تحف العقول : ص ۴۱۶ .

4.التوحيد : ص ۳۹۹ (هامش الحديث ۱۳ نقلاً عن نسخة اُخرى) عن حفص بن غياث عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 111365
صفحه از 644
پرینت  ارسال به