تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2598
تصحیح نسخه¬های كتاب «کافی» یک ضرورت بدون انکار است

تصحیح نسخه¬های كتاب «کافی» یک ضرورت بدون انکار است

News

  

يکشنبه 22/2/87

راوي: سيد محمّد جواد شبيري زنجاني، استاد علم رجال حوزۀ علميۀ قم، انجام يک تصحح دقيق، علمي و مستدل از كتاب «كافي» را ضرورتي بدون انكارعنوان کرد.

به گزارش راوي: وي با اشاره به اهميت تصحيح كتب حديث بر مبني مراجعه به نسخ خطي، افزود: «اگر نسخه‌اي كه در اختيار فقيه بود، از اول يك نسخه مصحح بود، بسياري از مباحث علمي ما حل مي شد».

نويسندۀ كتاب «توضيح الاسناد» در بارۀ روش كار در انتشار تصحيح نيز گفت: « يك تصحيح خوب، بايد بر مبناي نسخ خوب باشد، و بايد گزارشهاي نسخ و مستندات خطي در تصحيح منتقل شده باشد و اين يك ضرورت حياتي است. تصور نشود كه ما اگر نسخه‌اي منتشر كرديم كه گزارش نسخ خطي در آن منعكس شده باشد، اين از ارزش «كافي» مي‌كاهد، اين نهايت ارزش «كافي» است كه ما كارمان را با افتخار، با گزارشهاي دقيق نسخ خطي انجام بدهيم.، البته ممكن است ما چند چاپ از «كافي» ارائه بدهيم؛ مثلا" يك چاپ براي محققان با همه ريزه‌كاري‌ها، دقت‌ها و گزارش هيي كه از نسخ معتبر وجود دارد».
شبيري زنجاني، در خصوص ضرورت تصحيح مجدد سير كتب حديثي نيز افزود: «متأسفانه بايد اعتراف كنم تصحيحاتي كه الآن ما در اختيار داريم مطلوب نيست و شايد نتوانم بگويم كه حتي يك كتاب حديثي باشد كه با توجه به تمام امكانات موجود تصحيح شده باشد. به جرأت مي‌توانم بگويم كه تمام كتب حديثي ما نياز به تصحيح مجدد دارد، كم يا زياد. بعضي كتابها در حد قابل قبولي است، و تصحيح مجدد، آن را به حد مطلوب مي‌رساند و بعضي ديگر ، از نظر تصحيح بسيار نامطلوب است».
ين استاد علم رجال، به مشكلات انتشار تصحيح هي علمي اشاره كرد و گفت: «ما براي تصحيح هم بايد اندك اندك و گام به گام پيش برويم. تصحيحات بازاري را بايد كنار گذاشت، كلمه كلمه بايد در تصحيح دقت شود. متأسفانه الآن گاهي اوقات در تصحيحاتي كه بخش خصوصي سرمايه‌گذاري مي‌كند، زمان محدودي مي‌توانند در اختيار مصحح قرار بدهند، و از مصحح سرعت مي‌طلبند، كه سرعت با عدم دقت همراه است».

وي با تجليل از تصحيح جديد كتاب «كافي» كه توسط پژوهشگران مؤسسۀ علمي ـ فرهنگي دار الحديث در حال انجام است ، افزود: «تصحيحاتي كه بر مبناي گزارش و استدلال انجام مي‌شود، بيد ارج نهاده و از آنها قدرداني شود تا روحيه‌ي تحقيقي در نظام پژوهش هي ما حاصل شود».

 

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :